Traditioneel zoeken naar vakanties verschuift door social media

on

Tegenwoordig zoeken mensen hun vakanties niet meer via de traditionele manier. Tuurlijk is er een kleine doelgroep die dit nog wel doet, dit is vooral de oudere generatie. Zij kunnen niet zo goed overweg met het internet. Dus zij gaan langs bij reisbureaus en praten over de mogelijkheden die er voor hen zijn. Maar de laatste tijd wordt veel bevloeid door social media. We leven in de tijd waarin het delen van ervaringen met vrienden, familie en bekenden centraal staat. Vrienden plaatsen op Facebook en Instagram mooie kiekjes van hun vakantieplekken, om jaloers op te worden omdat jij in dit koude kikkerlandje zit. Uit onderzoek, van Travconnect Young Professional Event, kwam ook naar voren dat 99% van de Facebookgebruikers na thuiskomst van hun vakantie iets plaats. Maar tegelijkertijd worden wij ook geïnspireerd door die foto’s. Wij denken alvast na waar onze volgende reis naar toe gaat, dankzij alle foto’s.

Onze mobiele telefoon is dan ook nummer 1 op onze inpaklijst voor vakantie. Via onze mobiel worden er tientallen foto’s gemaakt en deze worden gedeeld via social media. Tijdens de vakantie wordt social media en mobiel door meer dan 70% actief gebruikt. Voor het delen van je ervaringen maar ook voor het opzoeken van informatie. Uit onderzoek is ook gebleken dat gemiddeld vijftien procent van de Nederlanders aangeeft dat foto’s en video’s die andere plaatsen op social media van invloed is op de keuze van de volgende reisstemming. Travel bloggers, daarentegen, gebruiken meestal professionele camera’s. Daardoor kunnen zij mooie plaatsjes schieten met goede kwaliteit. Voor hen is content erg belangrijk. Het straalt hun image af en het onderscheid zich van alle andere bloggers.

Bloggers hebben daarom ook een belangrijke rol gekregen in het beslisproces van de vakantieganger. De invloed van travel bloggers is vooral in de eerste fase van het beslisproces: de inspiratiefase. De persoonlijke blogs en foto’s van de travel bloggers zorgt voor hoge mate van betrouwbaarheid. Het past in een trend waarbij mensen op zoek gaan naar een meer persoonlijke benadering; en dat wordt bij uitstek door de bloggers gerealiseerd. De bloggers voegen immers beleving toe aan het reisproduct. Ze leveren real- time ervaringen, zijn kleurrijk en voorzien van video’s, beeld en inspiratie over toeristische bestemmingen.

Ook de vakantiebestemmingen veranderen door social media. Tot in 2014 waren de favoriete vakantielanden bijvoorbeeld nog Turkije, Spanje en Griekenland. Maar na de aanslagen en economische crisis sloeg de stemming om en waren Spanje en Portugal ineens de favoriete vakantielanden. Reizigers delen hun wensen, maar ook hun bedenkingen en angsten. Je leest natuurlijk van alles op je tijdlijn van Facebook dat de afgelopen jaren de ene aanslag na de ander werd gepleegd. Je vindt het hartstikke erg en ben blij dat je op dat moment niet op die plek was. Turkije was bijvoorbeeld een van de favoriete vakantielanden om op vakantie te gaan. Maar nadat er verschillende aanslagen waren gepleegd waren de boekingen enorm gedaald. Als je een vakantie gaat boeken denk je nu eerst hoe de stemming in dat land is en of er nog vaak aanslagen worden gepleegd. Ook natuurrampen spelen een rol. De afgelopen tijd waren er veel bosbranden en opkomende stormen. Natuurlijk kan op elk moment van de dag een aanslag worden gepleegd of dat er plotseling een aardbeving wordt geconstateerd. Maar tijdens het boeken van je reis hou je er toch rekening mee.  

Social media kan het ook verpesten. Mensen kunnen de mooiste foto’s publiceren op Facebook en op Instagram, maar soms zijn die foto’s echt gemaakt om de foto. Ze hebben filter toegepast om het water net wat blauwer te maken en de strand net wat witter. De bestemming ziet er dan niet zo uit dan je had verwacht. Wat voor mij een grote teleurstelling zou zijn. Ook zijn we door social media altijd bereikbaar. Waar je vroeger nog het grote avontuur tegemoet ging als je ging backpacken, ben je tegenwoordig altijd verbonden met het thuisfront en gaat het meer en meer om het laten zien wat je meemaakt. We zijn soms meer bezig met het maken van de perfecte zonsondergang foto dan van het genieten van de zonsondergang zelf. Maar toch is de essentie hetzelfde gebleven. Destijds stuurde je naar je vrienden en familie een ansichtkaart die pas drie weken later aankwam, nu post je een foto op Facebook terwijl je aan het genieten bent van je noodels terwijl je ze nog eet. Of je schreef in een schriftje al je belevenissen, nu deel je ze via een blog die iedereen kan lezen. De reden blijft hetzelfde: je wilt iets delen met je dierbaren.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s