Toekomst: kunstmatige intelligentie en social media

Platformen zoals Facebook, Instagram en Snapchat worden in de toekomst steeds persoonlijker voor gebruikers door middel van kunstmatige intelligentie. Bedrijven gebruiken de kracht van de online platformen om op een gepersonaliseerde manier klantprofielen op te bouwen. Deze profielen dienen als doel om te relateren aan de activiteiten, interesses, meningen, houdingen, waarden, behoeftes en het gedrag van potentiële klanten. Door gebruik te maken van kunstmatige intelligentie, word het maken van deze ‘klantprofielen’ een stuk gemakkelijker. Maar hoe zal social media in de toekomst gepaard gaan met de integratie van kunstmatige intelligentie?

Volgens eerdere artikelen over dit onderwerp op Frankwatching.com, kan je bijvoorbeeld denken aan de ontwikkeling van de chatbots. De chatbots worden steeds slimmer. Het zijn zelflerende systemen die geschreven en gesproken teksten kunnen herkennen en er wordt zelfs verwacht dat er chatbots zullen komen die socialmedia-content voor jou verzamelen en plaatsen. Facebook stuurt aan de hand van jouw locatie gegevens bijvoorbeeld de volgende pushmelding: “Je was vandaag op Time Square; zal ik een check-in samen met onderstaande foto plaatsen op jouw timeline?” of “Je stuurde via WhatsApp naar 7 mensen deze grappige video door, zal ik deze op je timeline plaatsen?”.

 Als je deze voorbeelden zo leest dan klinkt het natuurlijk onwijs interessant dat nieuwe technologieën ons zo ver kunnen gaan brengen (en natuurlijk ook een beetje creepy, want je mobieltje veranderd in een watchdog op zak die letterlijk ALLES van jou afweet), maar je hoeft straks bijna zelf geen stappen meer te ondernemen om je social accounts bij te houden. Toch zijn we nog lang niet zo ver door ontwikkelt om dit soort chatbots in de realiteit om te zetten in een tastbaar product. We zijn nog maar aan het prille begin van het chatbottijdperk. Maar dat deze voorbeelden nu al zijn voortgekomen uit de ideeën over de ontwikkelingen van de chatbots, beloofd veel mogelijkheden voor de toekomst.

Het verzamelen van zo veel mogelijk data is de nummer één bezigheid van grote organisaties. Want hoe meer persoonsdata ze hebben, hoe hoger het niveau van personalisatie wordt dat zij kunnen bereiken. Hoe hoger het niveau, hoe hoger de kans wordt om de conversiedoelen te behalen. De kracht van social media is bij veel bedrijven dan ook een vast onderdeel van de bedrijfsstrategie geworden. Net zoals social media het leven van de consument verandert, verandert social media en dus de consument, ook de manier waarop marketeers met hun bedrijf en hun producten omgaan. Consumenten zullen media alleen blijven gebruiken als de beleving van deze media aansluit bij hun behoeften. De vraag hoe de consument verschillende media beleeft, is daarom van cruciaal belang om met merkcommunicatie aan te kunnen sluiten bij de leefwereld van consumenten door middel van hyperpersonalisatie. En dat is waar de slimme computers om de hoek gaan kijken. Maar wat kunnen wij dan verwachten?

Hyperpersonalisatie houdt simpel weg in dat we steeds meer weten over onze klanten en dat we content steeds beter op maat kunnen aanbieden. Social media wordt steeds meer één geheel met de fysieke realiteit. Jouw persoonlijke voorkeuren en de bestaande context worden steeds belangrijker en vormen het middelpunt. Je zal alleen nog maar informatie voorbij zien komen die op dat moment aansluit bij jouw wensen en behoeften. Misschien denk je dat dat nu ook al zo is, dat de algoritmes die nu gebruikt worden, al precies doen wat ik hierboven net beschreven heb. Maar ook de algoritmes zullen sterk verbeterd worden. Het worden algoritmes die net zo goed zijn in het herkennen van foto’s en video’s als van tekst, en ze zullen bijdragen aan een betere timeline op jouw sociale platformen. Het algoritme weet bijvoorbeeld dat je vaak aan het online shoppen bent en vooral naar advertenties kijkt van sneakers, maar nooit naar laarzen kijkt. Laarzen zal je dan ook nooit te zien krijgen in je newsfeed.

Beeldherkenning is dan ook gelijk weer een nieuw punt voor de ontwikkelingen in social media door gebruik van kunstmatige intelligentie. In de toekomst, zal je op basis van foto’s die jij hebt verzameld op bijvoorbeeld Pinterest of Tumblr, op maat gegenereerde koopsuggesties te zien krijgen in advertenties op hetzelfde platform. De advertenties zullen vergelijkbaar zijn met de foto’s die jij verzameld hebt. Dit zelfde geld voor Instagram. Het zou maar zo kunnen dat je op basis van de inhoud van foto’s die jij plaatst op jouw Instagram account of foto’s die jij leuk vindt van anderen, advertenties toegespeeld krijgt. De algoritmes zullen net zo goed worden in het herkennen van beelden en video’s als hoe goed ze nu al zijn in het analyseren van teksten op woorden en inhoud. En hierdoor wordt het voor bedrijven steeds makkelijker om rechtstreeks via een socialmedia platform producten of diensten te verkopen.

Natuurlijk is dit alles een beeld van de toekomst. Jij als social media marketeer kan je er wel alvast op voorbereiden, maar je kan er op dit moment nog weinig werk van maken. Klik op onderstaande link om een video te bekijken over de top social media marketing tips van 2017, die jou kunnen helpen bij het maken van de beste social strategy.

Top Social Marketing Tips 2017 by Social Media Minute with Jan Rezab

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s