Social media: een nieuwe vorm van sportverslaggeving

Social media is al sinds tijden niet meer weg te denken uit de topsport. Bijna elke sportclub heeft wel een eigen Facebookpagina of ander social media-account. Hier worden meestal heel braaf alle updates omtrent de club gegeven, maar spannender dan dat wordt het niet. Sinds het arriveren van het fenomeen social media in de topsport woedt er echter wel een hevige strijd tussen de vermarketing van de sport en de aloude ongeschreven sportwetten, waar geldt dat camera’s en telefoons niet thuishoren op ‘intieme’ sportplekken als kleedkamers en trainingsvelden. Toch blijkt, uit onderzoek van sportmarketingbureau Nielsen, dat het bieden van exclusieve beelden van hetgeen dat de fan op televisie niet te zien krijgt, van grote waarde kan zijn en de toewijding onder de supporters tevens groter maakt. Daarom zal er – ook in de Nederlandse topsport – moeten worden nagedacht over deze nieuwe vorm van verslaggeving. Wat zijn voor de sportwereld de do’s en don’ts binnen het fenomeen social media?

De discussie over social media in de topsport werd begin september van dit jaar door de assistent-bondscoach van het Nederlands elftal, Ruud Gullit, per abuis opnieuw aangewakkerd. De oud-voetballer plaatste na de met 3-1 gewonnen WK-kwalificatiewedstrijd tegen Bulgarije – zonder overleg met de bondscoach zelf – een filmpje op Instagram waarin hij het duel beschreef als een ‘fantastic game’. De situatie was echter zo dat Nederland door deze uitslag nog verder achter was geraakt op de concurrentie in de strijd om een WK-ticket, en dus helemaal niet zo’n fantastic game gespeeld had. Gullit kon na het plaatsen van zijn kleedkamerfilmpje op veel kritiek van buitenaf rekenen en werd door de leiding van de KNVB dan ook op het matje geroepen. Het plaatsen van positief gestemde social media posts in tijden van een sportieve crisis: een flinke don’t dus.

Het filmpje van Gullit.

Maar wanneer wordt het gebruik van social media op zulke gevoelige plekken dan wel gewaardeerd? Het verleden leert dat dit antwoord binnen de topsport gigantisch resultaatgericht is. Zo gaf niemand er iets om dat PSV in mei 2016 een filmpje deelde van de feestvreugde in de kleedkamer na het binnenhalen van de landstitel, maar stond het hele land op zijn kop nadat de assistent-bondscoach van het Nederlands elftal een filmpje deelde in minder succesvolle tijden. Het lijkt dus zo te zijn dat beelden tonen van een intieme sportplek als de kleedkamer alleen gewenst is als dit gepaard gaat met goede sportieve prestaties. Als het even minder gaat wenst het volk dat de focus heel ergens anders ligt dan op social media.

Toch is er ook een mogelijkheid om af te spreken dat de camera’s altijd en overal draaien. In de Verenigde Staten is er bij het American Football allang nagedacht over deze manier van verslaggeving: daar is al sinds 2001 de serie Hard Knocks op televisie te zien. In deze sportdocumentaires worden teams gedurende de hele voorbereiding op het nieuwe seizoen op de voet gevolgd. Speeches van trainers, privésferen van spelers en microfoontjes in de helmen tijdens de trainingen: overal is aan gedacht. Gezien het feit dat de show dit jaar al aan het dertiende seizoen is begonnen, valt aan te nemen dat Hard Knocks een gigantisch succes is. Dit jaar is de serie tevens te zien op het Nederlandse kanaal van FOX Sports.

Al met al kan men concluderen dat er in de topsport alleen baat is bij het stelselmatige gebruik van social media als er aan twee cruciale factoren wordt gedacht: timing en het maken van duidelijke afspraken. Het filmpje van Gullit kwam gigantisch knullig over omdat hij aan geen van die twee factoren voldeed. De timing was, gezien de slechte prestatie van zijn ploeg, erbarmelijk. Daarnaast had hij het filmpje zonder enige vorm van afspraken de wijde wereld ingestuurd. Bondscoach Dick Advocaat had geen weet van het filmpje en stond behoorlijk voor schut toen dit tijdens het interview dat hij na het duel gaf aan het licht kwam. De vraagtekens op het voorhoofd van de bondscoach maakten het hele gebeuren nog schrijnender dan dat het al was. Bij het filmpje van het kampioensfeestje van PSV gold een omgekeerde wereld: er was feestvreugde alom en het was duidelijk dat de communicatieafdeling van de Eindhovenaren hier goed over na had gedacht. Je ziet dan dat een filmpje met in principe dezelfde lading er heel anders uitkomt. Wat betreft het altijd en overal draaien van de camera’s: Nederland lijkt daar nog niet klaar voor te zijn. De jeugd pakt de verslaggeving via social media met beide handen aan, maar het wordt ook tijd dat de volwassenere groep erin meegaat. Zolang de hele media een paar dagen in rep en roer is door het delen van een kleedkamerfilmpje van de assistent-bondscoach, lijkt dat er in ieder geval nog niet van te gaan komen.

 

Bronvermelding:
YouTube-video: VoetbalTimes, NOS
Afbeelding: AD

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s