Samenwerken met influencers op Instagram in 5 eenvoudige stappen

on

Steeds meer bedrijven gaan de samenwerking aan met influencers op Instagram. Sommige bedrijven zie je aarzelen, want hoe pak je zo een samenwerking nou aan? Ik help je op weg met 5 eenvoudige stappen!

Een influencer wordt succesvol omdat ze een eigen stijl ontwikkelen, waarmee ze zich onderscheiden van alle anderen. Zo richt de ene influencer zich op reizen en de ander weer op mode. Doordat alle influencers van elkaar verschillen zal elke samenwerking anders zijn, maar ondanks dat de stijlen van de influencers verschillen, zal de basis van de samenwerking hetzelfde blijven.

  1. Vind een influencer waarmee je wilt samenwerken
    Allereerst is het belangrijk om iemand te vinden die goed bij je merk past, zo iemand vind je niet zomaar. Het is niet even door iemands tijdlijn scrollen om vervolgens diegene te benaderen voor een samenwerking. Je kan niet zomaar iemand kiezen, degene die je kiest moet goed je merk en producten passen en daarnaast is het belangrijk dat de influencer ook affiniteit heeft met jouw merk en producten. Als jouw merk gericht is op de natuur, dan is het belangrijk dat je ook een influencer kiest die zich daar ook op richt. Als een influencer buiten zijn niche treedt, is het voor de consument niet meer geloofwaardig.
  2. Het is belangrijk hoe betrokken de volgers met de influencer zijn
    Je kan een influencer uitkiezen omdat deze heel veel volgers heeft en daardoor een groot bereik. Maar het doel voor jouw merk is om engagement te creëren, naamsbekendheid te genereren, de zichtbaarheid van een nieuw product verhogen en je social media te promoten. Om dit doel te bereiken is het niet alleen belangrijk dat een influencer veel volgers heeft, maar ook hoe betrokken zij zijn met de influencer. Je hebt namelijk niets aan iemand die 1,5 miljoen volgers heeft, die op zijn of haar foto’s 10 reacties krijgt en maar 1000 likes. Dit geeft aan dat de influencer geen band heeft met zijn volgers en daardoor minder snel beïnvloedt worden door wat hij of zij plaatst. Ze zullen zijn aanbevelingen niet snel opvolgen. Als je een influencer hebt gevonden die goed bij je merk past, veel volgers heeft die betrokken zijn, dan ga je over tot de volgende stap.
  3. Neem contact op met de influencer
    Het afsluiten van een samenwerking met een influencer, kan je vergelijken met die van een nieuwe partner. Je kan de influencer het beste benaderen door hem of haar een e-mail te sturen of telefonisch contact op te nemen. Eigenlijk kan je influencers beter zien als een bedrijf, zij worden ook het liefst op deze manier benaderd.
  4. Geef de influencer de ruimte voor een eigen inbreng
    In de e-mail of tijdens het telefoongesprek vertel je wat je vanuit het merk wilt overbrengen op je doelgroep door het inzetten van deze influencers, daarnaast wat het doel is van de samenwerking. Nadat je dit besproken hebt, kan je vragen naar de kijk van de influencer op deze samenwerking. De influencer is immers groot geworden, omdat diegene goed is in wat ze doen en ze hebben veel ervaring. Op deze manier zullen zij je andere inzichten geven, die het merk ten goede komen.
  5. Bepaal de details van de samenwerking
    Nadat je samen met de influencer tot een concreet idee bent gekomen voor de samenwerking is het belangrijk dat de verdere details besproken zullen worden. Er zijn meestal vijf belangrijke aspecten waar je over moet onderhandelen met de influencer, namelijk:
  • Tijdschema: Geef duidelijk aan wanneer de deadlines zijn voor de social media posts. Hoeveel sponsored posts plaatsen ze voor het merk, hoe vaak en wanneer?
  • Uitgang: Wees duidelijk met wat je wilt dat ze uiteindelijk produceren. Bijvoorbeeld twee foto’s, één die op het account van de influencer wordt gepubliceerd met vermelding van het merk en een die je als bedrijf naar eigen inzicht kan gebruiken.
  • Inhoudsgebruik: Bespreek welke gebruiksrechten je als merk wilt. De influencer de maker van de foto’s, waardoor het altijd hun eigendom blijft. Je kan een overeenkomst maken waardoor je twee jaar hebt op volledig inhoudsgebruik.
  • Betaling: Bijna alle influencers vragen een vergoeding voor hun diensten. Houd er bij het onderhandelen over een prijs rekening mee dat je betaalt voor meerdere services: het maken van inhoud, gebruiksrechten en toegang tot hun doelgroep.
  • Gesponsorde Hashtag: Regelgeving over gesponsorde inhoud is over de hele wereld gevarieerd en verandert ook voortdurend. De meeste influencers zijn door andere samenwerking al op de hoogte dat zij bij een gesponsorde berichten #spon of #ad bij hun hashtags moeten vermelden.

Na het lezen van deze eenvoudige stappen hoef je niet meer te twijfelen over hoe je het de samenwerking met een influencer moet aanpakken. Als je deze stappen volgt, zal de rest vanzelf gaan!

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s