Meer bereik genereren? Gewoon liegen?

We hebben allemaal wel eens een leugen om bestwil verteld aan onze vrienden of familie. Ook bedrijven liegen voor hun eigen bestwil om bijvoorbeeld meer bereik te genereren voor hun merk, product of dienst. Als jij of ik een leugentje verzinnen voor onze best wil kan dit niet zo veel kwaad. Gaat dit anders bij organisaties liegen? Wat zijn de gevolgen als een bedrijf een PR-stunt uitvoert gebaseerd op leugens?

Er zijn veel voorbeelden in de praktijk waar PR-stunts gebaseerd waren op leugens. Vond jij die toen der tijd leuk of vond je het belachelijk dat bedrijven logen voor hun eigen belang? Ieder bedrijf heeft zijn eigen reden voor het verspreiden van fake news en eigen manier.

 

Justin Bieber

In 2001 was er een PR-stunt opgezet door een kledingwinkel in de PC Hoofdstraat. Ze hadden een acteur ingehuurd die Justin Bieber speelde. Samen met drie bodyguard liep Justin Bieber rond in Amsterdam.

justin adam
Het penthouse naast de Bijenkorf is het wel bekende appartement van 25 miljoen euro.

Justin Bieber komt in Amsterdam wonen. We kennen allemaal de hype in 2016 rondom het penthouse naast de Bijenkorf in Amsterdam. Hier zou de bekende zanger Justin Bieber komen te wonen. Dit was een PR-stunt van de internationale makelaardij Christie’s. Het ongelooflijk dure appartement, van 25 miljoen euro, stond al een tijdje leeg en de makelaardij wilde meer mensen bereiken. Nieuwssites van de Parool, NOS en Nu.nl sproken erover.

 

Op allebei de stunt reageerde Nederland erg positief op. Mensen konden er wel om lachen. De mensen waren wel voorgelogen echter waren er weinig negatieve reacties. Dit komt waarschijnlijk door intenties en de manier van aanpak.

Tony Chocolony

In September 2017 kwam Tony Chocolony met een persbericht dat het bedrijf naar de beurs wilde. De beursgang was volgens hen bedoeld om geld in te zamelen voor de missie: de cacao-industrie slaafvrij maken door de fabricage te verduurzamen, met aandacht voor de arbeidsomstandigheden van cacaoboeren. Maar de beursgang bleek een PR-stunt te zijn en het ging om een winkel in de Amsterdamse Beurs van Berlage.

tony

Veel mensen konden deze PR-stunt niet waarderen. De mensen hadden het idee dat het Tony Chocolony niet ging om geld in te zamelen voor hun missie maar om het promoten van hun nieuwe winkel in de Amsterdamse Beurs van Berlage. Dit is dan ook een goed voorbeeld van een hoax die niet goed werd ontvangen door het publiek en de media.

 ‘Dit was een actie van de stichting Roze Maandag om aandacht te vragen voor intolerantie en het geweld tegen homo’s.’

De homowijk in Tilburg

De homowijk in Tilburg, is een goed voorbeeld van een hoax die niet gewaardeerd werd door het publiek. In 2014 kwam de gemeente Tilburg met het opmerkelijk nieuws dat er een speciale veilige wijk voor homo’s zou komen, genaamd Gay Village. Dit was een actie van de stichting Roze Maandag om aandacht te vragen voor intolerantie en het geweld tegen homo’s. Verschillende media vielen voor de leugen. De burgemeester van Tilburg Peter Noordanus werkte zelfs mee aan de grap. Journalisten waren verontwaardigd en vonden het machtsmisbruik. Hierdoor was namelijk fact checking enorm lastig als zelfs de burgermeester in het complot zat. Verschillende media vond dat hun geloofwaardigheid en die van de gemeente Tilburg was aangetast door de PR-stunt.

 ‘Er was ook een deel die de actie briljant vonden.’

De Grote Donorshow

De Grote Donorshow kennen we allemaal. De tv show waar een zogenaamde dood zieke vrouw, haar gezonde nier weg ging geven aan één van de drie nier patiënten in de aflevering. Bij de onthulling van de winnaar werd er verteld dat het een grote hoax was. BNN wilde meer aandacht voor het tekort aan donororganen.

ddd
De Grote Donorshow.

De reactie op de big hoax was enorm verdeeld. Een enorm deel van de mensen vonden het een geweldige actie, maar twijfelde over de manier waarop er aandacht werd gevraagd. Er was ook een deel die de actie briljant vonden. Daartegenover stond het woord belachelijk, die ook voorkwam in de reacties. Ze vonden het vervelend dat ze voor de gek werden gehouden en zagen het goed er niet van in.

De media en het publiek heeft meerdere redenen om een PR-stunt gebaseerd op leugen positief of negatief te benaderen. Het is voor een bedrijf dan ook belangrijk om erg goed na te denken over het gevolg van een hoax. De ene stunt kan de organisatie schaden en de andere kan het de organisatie maken. De roddels over de komst van Justin Bieber werden goed ontvangen. Echter het persbericht van Tony Chocolony niet. Zij dachten een onschuldig leugentje te verspreiden. Dit leek minder waren en mensen dachten dat Tony Chocolony een dubbele agenda had. Ze vonden dat de hoax niet oprecht was. En hadden het idee dat het puur om de promotie ging van de nieuwe winkel en niet voor hun missie. Dubbele reactie over het persbericht van de gemeente Tilburg. De stunt kreeg negatieve aandacht. De reden dat deze stunt niet goed werd ontvangen ging vooral om de invloed van de burgermeester Peter Noordanus. Doordat hij meewerkte, werd het fact checken van het bericht wel erg moeilijk. De NOS en NRC waren erg verontwaardigd dat een burgermeester mee werkte aan een leugen als dit en vonden dat hun reputatie en geloofwaardigheid als nieuwsmedium was aangetast.

Wat al deze stunt met elkaar gemeen hebben is dat ze publiciteit hebben gekregen. Of het nu positief of negatief is, de organisaties kregen een enorm bereik en dat was het doel. We weten dat Tony Chocolony ovenheerlijke chocola maakt, maar over een tijd zijn we allang vergeten over dat persbericht. Kort gezegd; Slechte publiciteit bestaat niet er bestaat alleen maar publiciteit.

 

Bronvermelding:
Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s