Livestreaming, hoe werkt dat?

Je ziet ze tegenwoordig overal op sociale media voorbijkomen: livestreams. Het is een trend van videocontent dat enorm goed werkt voor het bereiken van engagement en het zorgen voor branding. Livestreaming is een gouden marketingtool, mits je het op de juiste manier gebruikt. In dit artikel neem ik je mee naar het succesvol inzetten van een livestream. Hoe zorg je ervoor dat je livestream aanslaat bij je volgers?

Dit artikel geeft je inzicht in het technische aspect en de productie kant van livestreaming. Het doel is om jou, als bedrijf of merk, te helpen met het starten van je livestreams en tips te geven over hoe je een stream het beste kunt inzetten. Geen zorgen als je zelf nog niet helemaal op de hoogte bent van deze trend, in een ander artikel  behandel ik namelijk alles wat je moet weten over deze manier van videocontent.

2000px-Facebook_Live.svg

Bron: Commons Wikimedia

Zoals altijd: maak eerst een plan
Net zoals iedere andere vorm van marketing begint ook livestreaming altijd met een plan. Wat is het doel van je livestream? Wil je jouw merk een gezicht geven? Wil je de stream gebruiken als een vorm van webcare? Wil je jouw volgers enthousiast maken voor een product dat binnenkort van jouw merk uit gaat komen?

Het mooie van livestreaming is dat de mogelijkheden enorm breed zijn. Bij verschillende doelstellingen past bijna altijd wel een manier waar livestreaming bruikbaar kan zijn. Om je een beetje op weg te helpen behandel ik een aantal populaire manieren van livestreaming. Let op: je hoeft je niet aan deze vormen te houden. Zoals altijd: wees creatief en probeer vooral iets te kiezen wat aansluit op de problemen en de verwachtingen van je doelgroep.

  • Webcare. Laat de klant problemen met een product of dienst opsturen, waaruit je een livestream organiseert hoe de meest voorkomende problemen opgelost kunnen worden.
  • Q&As. Laat de klant vragen opsturen of stel een chatbox in tijdens de livestream. Als host kun je de stream dan inzetten om live antwoord te geven op de vragen van de kijker. Dit is een enorm goede manier van engagement, je gaat als het ware een gesprek aan met de kijker.
  • Evenementen. Organiseert jouw merk een evenement of is je merk op een locatie aanwezig? Livestream het! Zo kunnen de mensen die niet aanwezig zijn ook genieten van jouw bedrijf.
  • Speciale aankondigingen. Dit is een enorm unieke manier om bijvoorbeeld producten en plannen voor de toekomst bij je doelgroep over te brengen. Een goed voorbeeld hiervan is de Apple Keynote, waar Apple de nieuwste iPhones en iMacs aankondigt.
  • Een kijkje achter de schermen: laat eens zien hoe het er op kantoor aan toe gaat! Toon aan je doelgroep exclusieve beelden van dingen waar werknemers mee bezig zijn. Op deze manier geef je jouw bedrijf een gezicht.

Het starten van een stream
Nadat je hebt nagedacht over een plan van je livestream en je weet hoe je de stream gaat inzetten, is het tijd om een van de belangrijkste aspecten te behandelen: hoe start je een livestream?

Gelukkig is dit ook een van de makkelijkste delen van het beheren van een livestream. Met de technologieën van tegenwoordig kun je op een simpele manier je livestream de wereld in brengen. Dit kan via de PC, maar ook via een smartphone of tablet. Facebook, Twitter (Periscope), Instagram en YouTube bieden allemaal services aan waarmee je gratis kunt streamen naar je volgers. Welke sociale media je uiteindelijk wilt gebruiken hangt van jouw bedrijf af. Waar zijn je volgers het meest actief?

De services spreken allemaal voor zich. Ga naar de desbetreffende optie (op Facebook heet de optie Livevideo) en als je op ‘’live gaan’’ drukt is je stream openbaar voor je volgers. Iedere sociale media heeft weer zijn eigen procedures, maar voor het grootste deel lijkt het veel op elkaar. Kijk ook vooral goed naar de uitleg die bijvoorbeeld Facebook zelf geeft.

goedscreenshot 2

Dit is een mooie manier voor als je net begint met livestreaming. Van hieruit kun je uiteindelijk door gaan met speciale streamingsoftwareprogramma’s zoals XSplit, Open Broadcaster Software en Wirecast. Experimenteer vooral eerst met de eenvoudige software die de sociale media voor je aanbieden.

Het succesvol maken van je livestream
Livestreaming is een vorm van kunst die je niet gelijk onder de knie hebt. Ook hierbij geldt dat oefenen enorm belangrijk is. Het is belangrijk om je livestreams te analyseren. Op een gegeven moment zul je merken dat livestreaming steeds makkelijker begint te worden. Verwacht niet dat het meteen vanaf het begin perfect is.

Om je nog een duw in de juiste richting te geven zijn hier een aantal tips.

  • Zorg ervoor dat je een plan hebt, maar forceer het niet. Hoe minder je een script aan het volgen bent, hoe eerder de kijker zich zal binden met de livestream.
  • Probeer ook van je plan af te stappen. Het is handig om een algemeen idee te hebben van hoe je de livestream wilt inplannen, maar als de situatie ervoor zorgt dat je van dit plan af moet stappen, doe het.
  • Zoek naar de interactie met de kijker
  • Kijk naar andere livestreams en analyseer.
  • Heb lol. Niks is leuker voor de klant om te zien hoeveel passie jij in je merk hebt, laat dan ook vooral zien dat je het leuk vind wat je aan het doen bent.

En tot slot mijn allerbelangrijkste tip: wees niet bang om de camera aan te zetten. Livestreaming is iets wat tijd nodig heeft en continu een fase is van verbetering. Steek die tijd erin en blijf vooral experimenteren!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s