Live en social: beste combinatie

Heb je een bedrijf en heb je nog nooit live video op Facebook gebruikt? Schande. Het is een razend, snelgroeiend succes. Als online bedrijf kun je niet anders dan meedoen aan deze zeer effectieve manier van communiceren met je klant. Maar interactie is slechts één van de vele dingen die live video biedt.

Zo werkt het

Bij het plaatsen van een statusupdate via smartphone, laptop of iPad kun je een live video starten. Deze live video is voor iedereen zichtbaar en kan urenlang duren. Jouw Facebook fans kunnen live meekijken naar wat je uitzendt en reacties plaatsen. Facebook gebruikers krijgen een melding wanneer je ‘live gaat’. Wanneer je offline gaat is je video achteraf nog steeds beschikbaar. Geen fear of missing out dus, je kunt de klant nog steeds verwijzen naar de video.

Waarom zo belangrijk?

Live video wordt momenteel veel verschillende gebeurtenissen en doelen ingezet. Veel bedrijven starten een livestream tijdens een evenement (festival, congres, training) of voorafgaand daarvan. Op die manier kunnen facebookfans toch deelnemen aan het evenement zonder er in het echt bij te zijn, je voelt je een toeschouwer van de gebeurtenis. Er is geen betere manier om je fans te betrekken bij je bedrijf. Naast evenementen zijn ook de Q&A’s (moment om vragen te stellen) erg populair. Vooral bekende mensen zoals Anna Nooshin gebruiken live video om prangende vragen van haar fans te beantwoorden. De live video wordt ook gebruikt om een kijkje achter de schermen te geven tijdens hun werkzaamheden of opdrachten, wat eigenlijk exclusieve content is. Live video geeft dus een echte beleving mee aan de kijker.

Voordelen

Het is duidelijk dat live video heel veel voordelen met zich meebrengt. De belangrijkste op een rij:

  • De beste manier om de klant direct te betrekken bij je bedrijf en werkzaamheden
  • Laagdrempelige manier om interactie met de doelgroep te krijgen
  • Je gaat als bedrijf mee met de tijd door live video in te zetten
  • Ultieme manier om de doelgroep te leren kennen en hun wensen te achterhalen
  • Kostenbesparende manier van video inzetten, groot bereik
  • Geschikte manier om video effectief in te zetten voor ieder bedrijf (van klein tot groot)
  • Geen dure videoapparatuur benodigd 

Geweldige uitvinding

Sven Kraaijenbrink, werkzaam bij Digital Lab, de digitale afdeling van de Nieuwe Bibliotheek Almere, ondervindt de voordelen ook. Volgens hem is het een geweldige uitvinding. ‘’Wanneer er nieuwe mogelijkheden geïntroduceerd worden op social media, willen wij er zo snel mogelijk mee experimenteren. Zo ook met de Facebook Live video. Het team was eerst wat sceptisch, omdat de interactie met onze klant via Facebook momenteel nog mager is.’’

De eerste live video hebben we uitgezonden tijdens het lasergame event van de Nieuwe Bibliotheek. ‘’Ik was verrast door het grote aantal mensen dat de live video bekeek, het waren er nog meer dan de mensen die überhaupt op het evenement aanwezig waren. We kregen er tientallen Facebookfans bij en aanzienlijk veel reacties. Over een paar weken is het de Robotica week in Nederland. In de grote hal van de nieuwe bibliotheek gaan we het live uitzenden en dit zal ook te zien zijn op een groot scherm. We gaan een Q&A doen. Ik verwacht een hoop kijkers!’’

Zelfs de kleinste bedrijven hebben dus baat bij het inzetten van live video. De scheidingslijn tussen professionele en niet-professionele video lijkt te vervagen door de komst van de livestream. Het gaat namelijk om de interactie die je krijgt met de klant. Het maakt niet uit of je filmt met een iPhone of dure camera, het gaat hier meer om interactie met de klant dan om een uitstekende kwaliteit.

Planning

Elk bedrijf hanteert een contentstrategie voor haar Facebookpagina. Wanneer je live video toevoegt, is het verstandig om goed na te denken over hoe frequent deze moet verschijnen in het nieuwsoverzicht van je fans. Daarnaast is een goede voorbereiding van de invulling per video essentieel. Wat is je doel? Wat is de belangrijkste vraag die je de fans wil vragen, welke informatie wil je achterhalen? Wat en hoeveel wil je vrijgeven over je bedrijf en de werkzaamheden? Kortom: richt je live video op zo’n manier in dat je je doel bereikt. Het is verstandig om al bestaande exemplaren van andere bedrijven of personen te bekijken, analyseren en beoordelen. Voer ook een test video uit. Zorg ervoor dat Facebook gebruikers deze bekijken en beoordelen. Op die manier voorkom je onnodige fouten en rommelige momenten.

Een goed begin is het halve werk

Stel ten eerste vast in welke vorm je de live video gaat inzetten. Het volgende voorbeeld geeft weer hoe deze bijvoorbeeld in elkaar kan zitten:

Live video
Datum: 8 december
Tijdstip: 16:00
Locatie: tentoonstelling nieuwe wooncollectie VTwonen, op het hoofdkantoor in Hoofddorp.
Duur van de live video: 60 minuten

De crew van de online webshop Desenio is aanwezig bij het evenement. De mooiste posters worden tentoongesteld in de showrooms en bezoekers kunnen deelnemen aan een workshop voor het aankleden van de muren in ruimtes met producten van Desenio. Verschillende posters worden verloot.

Invulling live video:
0:00 – 5:00 – korte introductie door de presentatrice van Desenio
5:00 – 30:00 – live aanwezigheid bij de tentoonstelling van de showrooms ingericht door VT Wonen en Desenio, bijwonen van de workshop door Desenio
30:00 – 45:00 – korte interviews met verschillende aanwezigen op het evenement
45:00 – 60:00: kijkje achter de schermen bij het evenement, ‘’exclusieve content’’

De live video levert tientallen voordelen op, is dus kostenbesparend en het kost weinig moeite. Begin met livestreamen en ervaar het zelf!

Bronnen:

Sven Kraaijenbrink, Digital Lab, De nieuwe Bibliotheek Almere. https://www.facebook.com/denieuwebibliotheek/

Facebook, Help –> Informatie over Livevideo
https://www.facebook.com/help/1636872026560015

Studio Maestro, de livestream van facebook – 3 maart 2017 http://studiomaestro.nl/facebook-live-de-livestream-functie-van-facebook/

Video Pepper,  Facebook live voor bedrijven – 31 mei 2017
https://videopepper.nl/blog/facebook-live-voor-bedrijven/

Orange, Over de ware kracht van live video – 22 april 2016 https://www.orangefilms.nl/blog/over-de-ware-kracht-van-live-video

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s