Is ‘Social Marketing’ een ding?

Social media, media marketing, influencers, bloggers & vloggers. Dit zijn allemaal hedendaagse termen die te maken hebben met ‘Social Media Marketing’. Dat marketeers gebruik willen maken van de nieuwste technologie en dus van de sociale online platformen dat is niet iets nieuws, maar doen ze dat op dit moment wel op de juiste manier of proberen ze ook maar wat?

De technologie verandert razend snel, dat is vrijwel iedereen al opgevallen. Er wordt veel gespeculeerd over het gebruik van Facebook marketing, Instagram marketing en zelfs Snapchat marketing moet er aan geloven. LinkedIn is natuurlijk al marketing van zichzelf en Twitter, ach deze variant speelt al bijna niet meer mee.

 

Veel bedrijven mikken op bereik. De meeste mensen bereiken, de meeste volgers, de meeste likes, dat is het doel. Om deze reden zijn influencers ook massaal de grond uit geschoten, want wat is beter voor je bedrijf dan iemand die al deze volgers, likes en dus het grote bereik al heeft. In 2016 was het dan ook niet meer dan de normaalste zaak om influencers op te sporen die dit bereik hadden en hen de producten te laten promoten. Dat negen van de tien geen relevante volgers hadden voor dat bedrijf dat maakte toen nog niet uit. Ook het kopen van volgers of likes was nog niet bekend, dus werd er alleen gekeken naar het mogelijk te behalen bereik. Voor Facebook was dit niet anders, als de statistieken zeiden dat het bereik van je gepromote bericht groot was, dan was je al blij. Terwijl je helemaal niet wist of dit bereik relevant was.

Gelukkig zijn we in 2017 een stuk meer te weten gekomen over deze vernieuwende technologie. Via Facebook Audience Insights kan je de doelgroep bepalen die je wilt bereiken met het gepromote bericht. Wat je ook met deze tool kunt zien is welke Facebook pagina’s jouw doelgroep leuk vind en zo kan je weer op mensen targetten die dezelfde facebook groep leuk vinden. Zo krijg je een beter beeld van wie jouw doelgroep nu echt is en kan je je alleen richten tot de relevante doelgroep. Ook zien we in 2017 dat er meer wordt gekeken naar de relevantie van influencers. Zo zoeken we alleen naar influencers die passen bij het bedrijf en die misschien minder bereik hebben maar wel volgers die ook echt dat onderwerp leuk vinden. Bij Instagram en Snapchat zien we heel erg dat een gesponsord bericht niet mag hinderen. Tijdens het scrollen in Instagram of Snapchat verhalen willen we niet gestoord worden. Korte, relevante advertenties vinden we goed, maar ze mogen voornamelijk niet hinderen.

Hét woord van 2017 is dus ‘relevant’. Hoe zorg je als marketeer dat jouw advertentie relevant is. Stap één is een goed beeld krijgen van wie je doelgroep is. De volgende vraag die je je stelt is: ‘Welk kanaal is het meest relevant voor mijn doelgroep?’ Onderzoek wijst uit dat de twintigers/dertigers zich voornamelijk actief bevinden op Facebook. Snapchat daarentegen is meer gericht op tieners. Instagram zit daar een beetje tussenin. Wil je een doelgroep ouder dan 50 bereiken dan kan je beter niet op een sociaal kanaal adverteren maar eerder op televisie.

Als je deze vraag voor jezelf beantwoordt hebt dan ga je de doelgroep nog specifieker bekijken. Waar in het land of in de wereld bevind jouw doelgroep zich. Ik kan mij voorstellen dat als je Amsterdamse pubers wilt aantrekken, dat een advertentie met klompen en koeien niet goed werkt. Dus kijk naar de leefomstandigheden van jouw doelgroep. Als je een influencer zoekt die relevant is voor Amsterdamse pubers, dan heb je aan bijvoorbeeld Lil’ Kleine een goede. Hij is geliefd, rebels en ook nog eens bekend. Geheid dat dit een hit wordt. Wil je reclame maken voor Campina, dan kies je eerder voor een typisch Hollands personage met het liefste nog blond haar.

Ken je doelgroep en speel daar op in. Wat wil de doelgroep zien? Hoe kan je adverteren zonder dat het storend is? Misschien kan je het zelfs leuk maken? Zo kwam Chocomel met een Whatsapp Challenge campagne voor festivals. Via deze campagne kon je jouw ultieme festival ervaring winnen tijdens de Zwarte Cross. Zo werd er massaal mee gespeeld en kreeg Chocomel een nieuwe zomerse herpositionering.

Relevantie van je advertentie. Dit is dé kern van 2017 voor de online marketing strategie die je wilt toepassen. ‘Social Marketing’ is handig, als je weet wat je doet. Ook veranderd de technologie razendsnel dus blijf up-to-date, want wat 2018 ons te bieden heeft, dat weet nog helemaal niemand.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s