Instagram Stories, niet meer te negeren

Social media, wat moet je er als bedrijf mee? Voor veel bedrijven is het gebruik van social media een grijs gebied. Facebook is voor veel bedrijven ondertussen wel bekend, maar wat moeten ze toch met Instagram? De komst van de Instagram Story biedt uitkomst. Met de Instagram Story komen bedrijven makkelijk in de Instagram-feed van de consument en kunnen zij op allerlei manieren in contact komen met de doelgroep. Maar waarom zou je eigenlijk gebruik maken van de Instagram Story?

Instagram introduceerde de stories aan de wereld door te stellen dat het een nieuwe feature was, waarmee het mogelijk werd om alle bijzondere momenten van de dag te delen, zonder dat deze op je profiel zouden blijven staan. De Instagram Stories blijven slechts 24 uur staan. Grote voordeel aan de Instagram Stories is dat het voor bedrijven mogelijk werd gemaakt om meer content op het medium te plaatsen, maar dit niet direct zorgt voor een overkill. In het begin was er veel commentaar, omdat Instagram dit had gekopieerd van Snapchat. Dit werd snel anders…

insta vs snapchat.jpg

De Instagram Stories zijn pas een jaar oud en nu al onmisbaar. Deep Patel(2017) schrijft in zijn artikel over socialmediatrends voor 2018 dat Instagram Stories door steeds meer mensen wordt gebruikt. Elke maand gebruiken ruim 200 miljoen mensen deze functie en hierin is Instagram grote concurrent Snapchat al ruim voorbijgestreefd. Waar iedereen eerder bij korte filmpjes en foto’s dacht aan Snapchat, begint Instagram deze plek in te nemen. Patel voorspelt dat bijna de helft van de Instagram-gebruikers de stories voor het einde van 2018 gaan gebruiken. De Instagram Stories kunnen dus niet meer genegeerd worden door marketeers.

Bedrijven kunnen door middel van de Instagram Stories bezoekers genereren voor hun website. Een account met meer dan 10.000 volgers krijgt de optie om een link toe te voegen aan de story. Linken naar een geschreven artikel, een link naar een volledig filmpje of een link naar een bepaald product, alles kan. Met de reguliere vorm van Instagram was het niet mogelijk om een link te koppelen aan een post. De Instagram Story is dan ook voor zowel verkopers van producten als mediabedrijven een uitkomst.

De nieuwste mogelijkheden

Onlangs introduceerde Instagram de poll-functie voor haar stories. Deze nieuwe functie biedt nieuwe mogelijkheden voor marketeers. Met de poll kun je als bedrijf allerlei A/B testen uitvoeren, en tegelijk een heel groot deel van de doelgroep bereiken. Jurriën Oonk (2017) stelt dat een goede poll interactie stimuleert, betrokkenheid vergroot en binding creëert. Goede optie voor een poll is de volgers deel te maken van je nieuwe plannen. Vraag tussendoor eens om de mening van de volgers. Het is belangrijk om te kiezen voor korte vragen en stellingen te gebruiken. Daarnaast moet je niet te veel gebruik maken van de poll, dus probeer dit te doseren. Laat de gevolgen zien van de uitkomst van de poll.  Als de volgers iets heel enthousiast ontvangen, is het aan te raden dit product daadwerkelijk te maken of het evenement ook daadwerkelijk te laten plaatsvinden. Wat is nou leuker voor de volgers dan merken dat hun mening er écht toe doet? De poll-functie is nog heel nieuw, dus het is zaak om vooral te blijven proberen!

Grote voordelen van de Instagram Stories

Kirsten Jassies (2017) bespreekt in haar artikel op Frankwatching.com de grote voordelen van stories en waarom het begrip zo goed werkt. Een story is beeldvullend, dus volgers worden niet afgeleid door andere beelden. Ze kunnen de story volledig in zich op nemen. Stories passen perfect in deze tijd. Men wil in het hier en nu leven en is niet bezig met wat een jaar geleden gebeurde. Dit zorgt er dan ook voor dat het tijdelijke aspect wat aan de stories verbonden is, perfect aansluit bij de behoeften van de samenleving. Daarnaast is iedereen 24/7 mobiel en beschikt (bijna) iedereen over een onbeperkte internetbundel. Ook hoeven we niet langer Photoshop te gebruiken om foto’s te bewerken.

Al met al kunnen we stellen dat de Instagram Stories in no time onmisbaar zijn geworden op het gebied van social media. Marketeers kunnen de doelgroep een stuk makkelijker bereiken en veel nauwer in contact zijn met hun volgers, zonder dat dit voor een overkill zorgt. De story is de content van de toekomst en mag dus niet meer genegeerd worden. Marketeers moeten plannen maken om de Instagram Stories een vast onderdeel van hun content op social media te maken. Voor elk soort bedrijf is er een geschikte manier om Instagram Stories in te zetten.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s