Instagram Stories: de do’s en don’ts

De Instagram Stories zijn in het afgelopen jaar ontzettend populair geworden. De korte verhaaltjes en foto’s met opvallende teksten zijn booming op social media en steeds meer bedrijven gaan gebruik maken van deze feature. Nu Instagram Stories ruim een jaar te gebruiken zijn, is het tijd om de balans op te maken.

Plaats links

De belangrijkste tip is: plaats links in de Instagram Stories. Accounts met meer dan 10.000 volgers kunnen een link verbinden aan de story. Op deze manier kunnen de volgers van Instagram direct doorgelinkt worden naar de website. Dit is handig voor bedrijven die producten of diensten verkopen, maar ook voor mediabedrijven die hun content willen laten zien.

Wanneer we kijken naar het Instagram-accounts van Voetbal Inside, valt op dat zij een hele duidelijke lijn hebben in hun Instagram Stories. Het opvallendste nieuws delen zij in de story en hierin wordt met een vast template doorgelinkt naar de website. De volgers weten zo precies wat ze kunnen verwachten van het account. Het vaste template wordt door weinig accounts gebruikt, maar zorgt wel voor duidelijkheid en rust. De volgers van Voetbal Inside volgen het account om het nieuws en de grappige filmpjes. Langere filmpjes plaatsen zij los op hun Instagram-pagina. Ook worden de uitzendingen gepromoot.

 Het heet niet voor niets Instagram Stories

Een van de huidige trends op social media is dat er steeds meer vraag is naar storytelling. Instagram, Snapchat en Facebook bieden de optie tot het plaatsen van stories. Voor accounts is het aan te raden om daadwerkelijk verhaaltjes te creëren voor op de Instagram Story. Deze manier van promoten zorgt ervoor dat mensen meer willen weten. Dit draagt bij aan het aantal mensen dat daadwerkelijk op een link klikt.

 Het kledingmerk BALR is erg populair op social media. Met het kanaal 433, wat van dezelfde eigenaars is, wordt de kleding van BALR gepromoot. Hiermee worden ruim 15 miljoen volgers aangesproken. De promotie wordt op verschillende manieren gedaan. Onderstaande foto’s vormen samen de Instagram-Story die 433/BALR plaatste rondom de toetreding tot Amazon.com. Er wordt een kort filmpje gecreëerd en dit zorgt ervoor dat er rondom de toetreding tot Amazon.com een kort verhaaltje ontstaat.

IMG_4658.PNGIMG_4659.PNGIMG_4660.PNG

Bron: @433 – Instagram

Houd het kort!

Ga niet te lang op hetzelfde onderwerp in. Dit zorgt ervoor dat mensen sneller doorgaan naar de volgende story. Als je echt een langere boodschap kwijt wil, kies er dan voor om een Instagram Video te plaatsen. Zo kan je in 60 seconden de boodschap overbrengen. Een Instagram Story duurt maximaal 15 seconden, maar ga geen filmpjes achter elkaar plakken, omdat je per se je verhaal wil vertellen.

Plaats niet alleen stories als promotie.

Het is belangrijk dat de volgers geen overkill krijgen aan promotie. Wissel de posts goed af! Naast de promotie voor content of producten, is het belangrijk om de volgers een verhaal te vertellen. Probeer dus niet in elke story een link te plaatsen. Dit kunnen volgers als vervelend gaan ervaren, omdat zij altijd moeten overgaan tot actie. Laat in plaats daarvan zien hoe het bedrijf te werk gaat, hoe het productieproces is of hoe een draaidag verloopt, geef ze sneak previews, oftewel laat alles zien wat ervoor zorgt dat de consumenten zich verbonden gaan voelen met jouw bedrijf.

Ajax is op social media een echte voorloper in de sportwereld. Ajax maakt de supporters echt deel van de dagelijkse actviteiten van de spelers. Op trainingskampen wordt er op deze manier een vlog gemaakt en tijdens teambuildingsactiviteiten mogen spelers met de Snapchat-spectacles korte filmpjes maken. Elke dag worden de spelers gefilmd als zij naar het trainingsveld lopen en ook bij de voorbereidingen op de wedstrijden is social media een belangrijk punt. Het mediateam van Ajax heeft hier een echte dagtaak aan.

IMG_4654.PNGImage-1.jpgIMG_4656.PNGIMG_4655.PNG

Bron: @afcajax – Instagram

 Gebruik Boomerang

Naast de ‘gewone’ Instagram-app zijn er nog veel meer apps die mogelijkheden bieden voor een leuke Instagram Story. De app: Boomerang, is hierin de bekendste. Met Boomerang kunnen korte filmpjes worden gemaakt, die aan het einde direct terugspoelen. Tegenwoordig is Boomerang al vanuit de Instagram-app te gebruiken. Lange tijd was er een flinke overkill aan Boomerang-filmpjes, maar wanneer deze optie niet te vaak wordt gebruikt is het een leuke toevoeging.

Wees creatief

De Instagram Stories staan bekend om het speelse karakter. Er wordt veel gebruikt gemaakt van kleurige teksten, veel emoticons, korte quotes en nog veel meer om de Instagram Stories creatief te houden. Dit creatieve karakter is erg belangrijk. Onthoud: De Instagram Story kan niet gek genoeg!

Doe een Instagram-takeover

Steeds vaker maken bedrijven gebruik van zogenaamde Instagram-takeovers. Instagram is een perfect platform om te gebruiken als promotie van evenementen en de lancering van nieuwe producten. Wanneer dit soort evenementen plaatsvinden, is het aan te raden om gebruik te maken van zogenaamde ‘influencers’. Het evenement krijgt zo een extra dimensie voor de doelgroep, wanneer er gekozen wordt voor een populaire influencer. Het evenement kan gedeeld worden door de ogen van de influencer. Denk hierbij aan bekende vloggers als Enzo Knol en Anna Nooshin. Zorg wel dat de gekozen influencer goed bij het bedrijf past.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s