Instagram marketing: Hoe bereik je millennials het beste?

on

Acht seconden; dat is de gemiddelde online-aandachtspanne van een millennial. Om de boodschap van je merk in deze korte tijd over te brengen heb je dus weinig aan grote lappen tekst. Visuele content; waar onder andere video’s, infographics, foto’s en memes onder vallen, is volgens de marketingblog arnoldstreet.com (2016) ruim 60.000 keer effectiever dan tekst. Deze content is makkelijk te verwerken en heeft daarnaast een hoog ‘shareability’ gehalte. Beeld dus, het klinkt als iets wat je met een Instagram-account automatisch bereikt, maar zo werkt het dus niet helemaal. Hoe creëer je als bedrijf een Instagram-account dat millennials aanspreekt?

2

Creëer een gevoel

Om een band te creëren tussen je merk en je volgers is er meer nodig dan enkel ‘mooie’ content. Het is belangrijk dat je volgers een bepaald sentiment voelen zodra ze in aanraking komen met je merk.

Je meet je brand sentiment op social media door het aantal positieve berichten tegenover het aantal negatieve berichten te zetten. Deze berekening heeft pas zin als je ‘voldoende’ berichten op je Instagram pagina hebt staan. Bepaal voor jezelf hoeveel berichten er nodig zijn voor een heldere berekening. Een andere formule die vaak gebruikt wordt voor het meten van het gevoel rondom het merk is de Net Promotor Score (NPS). Deze score kun je berekenen met de vraag: “Hoe waarschijnlijk is het dat u organisatie x zou aanbevelen aan een vriend of collega?” Deze vraag laat je beantwoorden door volgers met een cijfer tussen de 0 en 10. Er zullen daarna drie groepen te onderscheiden zijn:

    • Score tussen 0 t/m 6 – Detractors, zijn kritisch of ontevreden.
    • Score van 7 of 8 – Passives, zijn tevreden over je merk.
    • Score van 9 of 10 – Promotors, zijn zeer enthousiast over je merk.

De NPS bereken je als volgt: % promotors – % detractors. Hoe hoger de score, hoe hoger het sentiment voor je merk is onder je volgers.

Een merk dat bij veel Nederlanders hoog scoort als het op gevoel en sentiment aankomt is Hema. Vraag je geëmigreerde Nederlanders wat ze het meest missen, dan staat na kaas, drop en frikandellen de Hema vaak in hun top 10. Ook op Instagram doet Hema het goed met ruim 225.000 volgers. Wanneer je dit account analyseert zie je een mooie mix van actualiteit, productaanbod en inspiratie. Ook deelt Hema op hun Instagramaccount door anderen gemaakte foto’s. Ze maken dus slim gebruik van enthousiaste promotors om hun merk via social media te laten groeien. Je ziet voornamelijk enthousiaste en positieve reacties bij hun posts. Dit laat doorschemeren dat rondom Hema niet alleen offline, maar ook online, een hoog brandsentiment heerst.

3

Influencer marketing

Waarom zou een millennial iets aannemen van iemand die hem overduidelijk iets wil verkopen? Millenials staan het meest kritisch tegenover reclame, dus met duidelijk gesponsorde posts ga je je doel niet bereiken. Het gebruik van social influencers om je merk en/of product te promoten is onder deze doelgroep vele malen effectiever. Een influencer heeft over het algemeen een groot aantal volgers op zijn of haar socialmediakanalen. Als merk krijg je zo de kans om een veel groter en nieuw publiek te bereiken dan via je eigen Instagramaccount. Houd bij het inzetten van influencer marketing wel in gedachten dat niet elke influencer bij elk merk past.

Maak de onderstaande afwegingen als je een geschikte influencer zoekt om een samenwerking mee aan te gaan:

  • Sluit hij of zij aan bij je concept?
  • Hoeveel interactie vindt er plaats er onder zijn of haar posts?
  • Wil je liever een grote groep bereiken of liever een kleinere groep terugkerende bezoekers? Weeg dit af en vraag zo nodig om statistieken van de beoogde influencer.

Evalueer na een samenwerking altijd of de campagne het beoogde resultaat heeft gehad. Wanneer je er als bedrijf niet voldoende uit haalt, dien je te evalueren of een andere influencer een beter resultaat zou kunnen behalen, of dat influencer marketing wellicht geen geschikte marketingmethode is voor jouw bedrijf of merk. Bij een positief resultaat weeg je af of het zinvol is om een lange termijn samenwerking aan te gaan met deze influencer.

1

‘Mooie’ content

De millennials zijn een zeer visueel ingestelde generatie. Dit is ook de reden dat Instagram een goed scorend platform is onder deze groep. Let wel op, met zomaar wat plaatjes delen zorg je niet automatisch voor een populair account. Mooie, inspirerende en grafische content: dat is wat millennials willen. Ook is het belangrijk om uniek te zijn, creëer voor je merk een eigen stijl die je wil doorvoeren op je Instagramaccount. Dit maakt dat mensen je content zullen gaan herkennen.

“A great image makes you hit ‘like’, a great timeline makes you hit ‘follow’”

Met het doorvoeren van een eigen stijl zorg je er ook voor dat er eenheid ontstaat in je feed. Dat klinkt als iets kleins en onbelangrijks, maar dat is niet zo. Onze hersenen houden van symmetrie en eenheid, we zullen deze zaken dan ook automatisch zien als ‘mooi’.

Tips voor de ‘perfecte’ Instagramfeed:

  • Maak gebruik van een contentplanning.
  • Kies één bepaalde manier van fotobewerking voor al je foto’s.
  • Zorg voor eenheid in de sfeer van je content (bijvoorbeeld: niet wisselen van zwart-wit naar vrolijke kleuren, of foto’s van regenbuien als je normaal alleen ‘zonnige’ foto’s plaatst).
  • Kies wanneer je vooral producten fotografeert één vaste achtergrond voor meer rust op je pagina.

Zoals duidelijk is geworden in dit artikel is het creëren van een Instagramaccount voor je merk of bedrijf niet direct de meest vrijblijvende manier van publiciteit vergaring. Je succes is afhankelijk van allerlei kleine factoren, waarvan de meest belangrijke hierboven beschreven zijn. Maar zorg bovenal dat je plezier haalt uit het gebruik van Instagram marketing. Want dit zal het ook uitstralen naar je volgers.

Bronvermelding:
Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s