Instagram Business: time to step your game up!

Just being there, isn’t going to cut it

De afgelopen jaren heeft Instagram een enorme groeispurt gemaakt en definitief zijn plek in de sociale mediawereld opgeëist. Ruim 32% van alle internetgebruikers is actief op Instagram en dat aantal groeit nog dagelijks. Met de introductie van nieuwe features als Instagram stories en Instagram live vorig jaar, heeft Instagram bewezen een onmisbaar element te zijn in elke marketingcampagne.

Dagelijks worden er meer dan 80 miljoen foto’s/video’s gedeeld door ruim 400 miljoen actieve Instagram gebruikers. Door de hedendaagse enorme hoeveelheid in content willen gebruikers meer content in een kortere tijd. Met ruim de helft van alle bedrijven actief op Instagram is het essentieel dat je erbovenuit springt. Enkel en alleen een profiel aanmaken en af en toe wat ‘leuks’ posten is niet meer genoeg. Sterker nog, een slecht Instagram profiel kan je merk juist afzwakken. So, are you ready to get to the next level?

Instagrammers scrollen urenlang door hun timeline, ook wel ‘feed’ genoemd. Ze zoeken niet naar alleen foto’s of producten. Ze zoeken naar elke vorm of type van visuele content die hen amuseert en entertained. De ‘experience’ wint het dus van je foto of product. Neem een voorbeeld aan GoPro. Zij entertainen dagelijks ruim 13.3 miljoen volgers. In hun Instagram Story nemen ze je mee naar een tocht over de Kilimanjaro, een surfavontuur op Hawaï of de zonsondergang in Mexico. GoPro is het ultieme voorbeeld van een bedrijf dat bij hun Instagram de ervaring boven het product zet. Zij delen niet een foto van hun camera, maar de avonturen die mensen vastleggen met die camera.

Bron: Instagram

Schermafbeelding 2017-11-04 om 15.40.00

Een andere best practice is de Instagram van Airbnb. In plaats van foto’s te posten van hun accommodaties, plaatsen zij user-generated-content gecreëerd tijdens een verblijf in een van hun accommodaties.

Schermafbeelding 2017-11-04 om 15.39.47

Bron: Instagram
Reminder
Keep this in mind: Hoe hard je het ook probeert, je kan nooit iedereen tevreden krijgen. In plaats daarvan kun je je beter focussen op het begrijpen van je doelgroep. Wie zijn de mensen die mij volgen en welke content zal het beste bij hen aanslaan?

Zodra je hebt uitgevogeld wat je volgers graag willen, is hen voorzien in die behoefte een makkelijke stap. Neem een voorbeeld aan Michael Kors. Zij weten precies wie die 10,7 miljoen volgers zijn en wat zij willen/verwachten. De foto’s die Michael Kors plaatst op zijn feed is een reflectie van de interesses van de volgers. Zij houden van en zijn geïnteresseerd in gave reisbestemmingen, dure designer kleren en luxe in het algemeen. Dit is dan ook precies wat het profiel van Michael Kors uitstraalt.

Schermafbeelding 2017-11-04 om 15.46.11

Bron:Instagram

Connecten
Een manier om je volgers meer te connecten met je merk is om hen te betrekken bij het creëren van de content. Start bijvoorbeeld een winactie waarbij je volgers merk gerelateerde content moeten delen met een hashtag die bij jouw merk past en geef ze jouw product als prijs. Zo vang je twee vliegen in één klap: je breidt je merkbekendheid uit terwijl je tegelijkertijd je volgers aan je merk bindt.

Tell your story
‘Storytelling’ is vandaag de dag ontzettend belangrijk. Gebruik de feature ‘Instagram Story’ om je volgers nog meer aan je te binden. Je kan deze feature goed gebruiken om bijvoorbeeld behind the scenes beelden te laten zien, Boomerangs te posten en take-overs te laten doen door influencers.
Consumenten hebben nu eenmaal de drang om te zien waar een product vandaan komt of wie er achter een merk zit. Je kan je Instagram (Stories) hier heel goed voor gebruiken.

Goed beeld- en videomateriaal verbindt je volgers aan je merk. Uit onderzoek blijkt dat kleurgebruik essentieel is in een marketingcampagne. Ruim 93% van de consumenten geeft de uiterlijke verschijning van een product op als de voornaamste reden van hun aankoop. Sterker nog, 85% van de consumenten zegt dat de kleur de voornaamste reden is geweest voor de aankoop van een bepaald product. Het kleurgebruik op je feed is dus heel erg belangrijk. Zorg voor een kleurenpallet dat echt in het oog springt.

Instagram Analytics
Een ondergewaardeerde functie die Instagram biedt is Instagram analytics. Met deze handige tool kun je zien hoe goed elke post het doet, welke huidige trends er gaande zijn, hoe vaak je comments krijgt en of je hashtags regelmatig gebruikt worden. Daarnaast geeft het je ook de mogelijkheid om geschikte influencers te vinden en meet het de mate waarin je volgers aan je merk gebonden zijn. Kortom: Instagram analytics vertelt je wat er wel werkt en waar er nog werk aan de winkel is.

Last but not least: timing is everything. Wist je dat maandag en donderdag de beste dagen zijn om content te posten? En dat mensen tussen 15.00 en 16.00 uur het minst gefocust zijn op hun werk en dus meer op social media kijken?

Dus, waar wacht je nog op? Let’s get started!

Bronvermelding:

• Baranovska, V. (2017, 31 mei). 7 tips for using Instagram Business. Geraadpleegd van http://sendible.com/insights/7-tips-for-using-instagram-for-business
• Haaksma, M. (2016, 11 mei). Het succes van unusual suspects op Instagram. Geraadpleegd van https://www.marketingfacts.nl/berichten/het-succes-van-echt-hema-en-unusual-suspects-op-instagram
• Instagram Marketing: Waarom, hoe en wat? (2017, 8 april). Geraadpleegd van https://bloeise.nl/instagram-marketing-waarom-hoe-en-wat/
• Lauren, T. (2017, 18 september). [5 Instagram Trends Popular in 2017 (So Far)]. Geraadpleegd van https://www.marketingfachttps://later.com/blog/instagram-trends-2017/ts.nl/berichten/social-media-cijfers-anno-2017
• Leeuwen, D. van. (2017, 27 augustus). [Alles over Instagram Marketing]. Geraadpleegd van http://studiomaestro.nl/alles-over-instagram-marketing/
• Leeuwen, D. van. (2017, 8 april). [Alles over Instagram Marketing]. Geraadpleegd van https://bloeise.nl/instagram-marketing-waarom-hoe-en-wat/
• Oosterveer, D. (2017, 2 januari). Social media anno 2017: alle cijfers over Facebook, SnapChat en Instagram en meer. Geraadpleegd van https://www.marketingfacts.nl/berichten/social-media-cijfers-anno-2017
• Richards, C. (2017, 10 juli). 7 Instagram Best Practices for retail brands in 2017. Geraadpleegd van https://www.firebellymarketing.com/2017/07/instagram-best-practices-for-retail-brands.html
• York, A. (2016, 8 juni). 7 Instagram Best Practices to build your audience. Geraadpleegd van https://sproutsocial.com/insights/instagram-best-practices/

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s