In korte tijd heel bekend op Instagram, hoe doen ze het?

Bedrijven die binnen een jaar enorm grote naamsbekendheid creëren. Je hoort het de laatste jaren steeds meer. Door de komst van social media is het mogelijk om je naamsbekendheid te vergroten binnen een hele korte tijd.

Om binnen korte tijd bekend te worden op social media, wordt er vaak gebruikt gemaakt van influencer marketing. Dit is een vorm van marketing waarbij individuen met hun onlineactiviteiten en een bovengemiddeld bereik op social media, het koopgedrag van hun publiek beïnvloeden. Momenteel komen alle influencers uit alle hoeken en gaten; influencer marketing is enorm in opkomst.

Bedrijven maken tegenwoordig veel gebruik van influencers. Binnen de groep van social influencers, zijn er veel verschillende soorten. De volgers van influencers kunnen variëren van een paar duizend volgers tot miljoenen volgers. Influencers krijgen spullen toegestuurd, die ze op social media promoten. Er wordt meestal gebruik gemaakt van foto’s, waar het product en merknaam prominent aanwezig is. Daarnaast wordt het merk ook vaak getagd. Door deze vorm van marketing worden veel mensen getriggerd om een kijkje te nemen op de instagram pagina en soms zelfs door drukken naar de website, waar ze zelf de spullen kopen.

Een goed voorbeeld van een merk wat binnen korte tijd flink gegroeid is NA-KD Fashion. Een webshop uit Zweden met allerlei verschillende merken en daarnaast ook verschillende prijsklasses. Met worldwide shipping, is het mogelijk om vanuit de hele wereld kleding te bestellen op NA-KD.

Binnen twee jaar is het NA-KD Fashion gelukt om meer dan een miljoen volgers op instagram te verzamelen, maar natuurlijk niet alleen door het plaatsen van mooie beelden. NA-KD heeft vanaf het begin gebruik gemaakt van influencers vanuit de hele wereld. Een hele slimme zet om het op te kunnen nemen tegen de grote spelers als ASOS.

Schermafbeelding 2017-11-05 om 17.56.48.png

Het Zweedse horologemerk Daniel Wellington heeft sinds de oprichting in 2011 een flink aantal fans bij elkaar verzameld. Daniel Wellington koos een aantal jaren terug om voor hun marketing, enkel gebruik te maken van influencer marketing. Enkele jaren geleden was het helemaal niet gebruikelijk om influencers in te zetten, maar dat was van het horlogemerk een hele slimme zet om binnen korte tijd veel naamsbekendheid op te bouwen.

Om het bereik continu te blijven vergroten, heeft het horlogemerk continu contact met verschillende influencers over de hele wereld. Ze krijgen naast een bepaald bedrag voor de campagne ook enkele horloges toegestuurd om deze te promoten op instagram. Naast de vele influencers zijn er ook veel fans die zelf hun content publiceren  onder de hashtag #DanielWellington, waarbij deze mensen de kans krijgen om geplaatst te worden op de Instagram pagina van Daniel Wellington, iets waar veel fans van dromen.

Momenteel heeft Daniel Wellington ongeveer 3.5 miljoen volgers op Instagram en hebben ze ongeveer 100.000 likes op een post. Maar naast Daniel Wellington zetten andere horlogemerken ook deze strategie in om meer volgers te krijgen. Cluse probeert heeft momenteel acht ambassadeurs over de hele wereld. Een van die ambassadeurs is de Nederlandse Negin Mirsalehi met meer dan 4.3 miljoen volgers op Instagram. In een vlog verteld Negin dat ze al meerdere jaren samenwerkt met Cluse en dat ze zich ook verbonden voelt met het merk, dat ze samen tot de conclusie zijn gekomen om een speciale samenwerking te doen. In oktober 2017 heeft Negin samen met Cluse een horloge ontwikkelt die zowel bij de stijl van Cluse als Negin past.

NEGINxCLUSE.png

Maar hoe ga je nou opzoek naar die influencers die jouw merk groot gaan maken. Hier een stappenplan wat je kan volgen om de influencers te vinden die bij jouw merk passen.

  1. Breng je doelgroep in beeld

Om je doelgroep in beeld te brengen, gebruik je de informatie van het hele sociale web. Denk aan Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, LinkedIn, Pinterest, nieuwssites en blogs. Zo vind je je doelgroep op verschillende platformen en ontdek je ook over welke onderwerpen je doelgroep online praat. Met de informatie op social media breng je in kaart wat je doelgroep zegt, waar ze dit doen en vooral ook wie dit zijn.

  1. Stel je doelen vast

Je hebt je doelgroep nu in beeld en kunt gaan kijken naar welke influencer daarbij past, maar influencer marketing is niet een soort wondermiddel waarmee succes gegarandeerd is. Het allerbelangrijkste is hoe je start: bedenk goed voordat je daadwerkelijk aan de slag gaat met influencers wat het doel is dat je wilt bereiken.

  1. Bepaal de boodschap

Je hebt een doel voor ogen, tijd voor focus op het middel: de influencer. Nog belangrijker is de boodschap die hij of zij overbrengt. Geloofwaardigheid is het belangrijkste bij influencer marketing. Steek dus veel tijd en energie in de geloofwaardigheid van de boodschap die de influencer over moet gaan brengen. Er moet een idee achter zitten.

  1. Vind je influencer op social media

Je hebt je doelgroep in beeld, je doelen opgesteld en je boodschap bepaald. Dan is het tijd om influencers te zoeken die jouw doelgroep zal aanspreken. Waar praat hij of zij over? Waar is hij of zij (online) te vinden? Hoeveel mensen een influencer met jouw boodschap bereikt, is belangrijk. Misschien nog belangrijker is de mate van invloed die jouw boodschap krijgt en hoeveel dialoog de influencer met jouw boodschap genereert.

Na het lezen van deze succesverhalen en daarnaast de eenvoudige stappen over hoe je een samenwerking met een influencer moet aanpakken, kun je direct aan de slag!

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s