How to Growth Hack, een tutorial.

on

In een vorig artikel heb ik jullie kort verteld over wat Growth Hacking inhoudt en heb ik enkele succesverhalen aangehaald op dit gebied. Nu ga ik jullie enkele tips geven en wat aanvullende informatie die goed van pas zal komen mocht je Growth Hacking willen gebruiken om je eigen succesverhaal te creëren.

We zijn allemaal wel bekend met de vier P’s, de vier C’s en de vier I’s. Growth Hacking kent een soortgelijk model, namelijk de vijf P’s. Nee, dit zijn niet dezelfde P’s als bij Verhage. Tijd om deze vijf P’s langs te gaan.

Waar moet je überhaupt beginnen? Bij jezelf, vraag jezelf af wat de bestaansreden is van jouw onderneming. Simpele vraag, maar vaak moeilijk te beantwoorden. Toch is het van belang om hier een inzicht in te krijgen. Wat is het uiteindelijke doel van jouw bedrijf is het fundament voor succes. ’s Werelds bekendste Growth Hacker, Samir Patel noemt dit de purpose van jouw bedrijf en dit is de eerste van zijn vijf P’s van Growth Hacking.

Nu duidelijk is wat jouw purpose is, is het tijd voor de volgende stap. Wat is het plan? Naar wat voor uitkomst ben je op zoek? Is het pure winst waar je naar op zoek bent? Of wil je juist klantrelaties opbouwen? Waar je ook naar op zoek bent, zorg ervoor dat de strategie van jouw business voortvloeit uit dit uiteindelijke doel wat je wilt bereiken. Bedrijven vallen en staan met hun missie.

Natuurlijk is het zo dat alleen een duidelijke missie niet genoeg is zonder de juiste mensen. Een typisch Growth Hacking team bestaat enkele mensen, die elkaar aanvullen en ondersteunen. Zo heb je onder andere een programmeur, marketeer en analist nodig. Wat zo mooi is aan Growth Hacking is dat deze rollen vervuld kunnen worden door een enkele persoon. Zoals ik aangaf in mijn vorige artikel is het veel beter om van allerlei specialisaties 20% kennis te hebben in plaats van 100% van slechts één enkele specialisatie.

growth-hacking-brein-klein-770x578.jpg
Bron: Frankwatching

Nu we het juiste team hebben samengesteld gaan we ons focussen op het Process. Hier worden verschillende Key Performance Indicators opgesteld. Deze KPI’s zijn belangrijk omdat deze het mogelijk maken om de voortgang te bewaken. Tijdens dit proces is de analist een van de belangrijkste personen om te hebben. De doelstellingen kunnen worden geanalyseerd en bedrijfsactiviteiten kunnen worden geoptimaliseerd. Een goede tip om resultaten en activiteiten te beoordelen is jezelf de volgende vragen te stellen, waarom? Waarom? Waarom? Waarom? Waarom? Op deze manier kom je tot de kern.

Alle bedrijfsactiviteiten zijn geoptimaliseerd , de juiste mensen zitten op de juiste plaats en we weten waarvoor we dit alles doen. Wat ontbreekt er nog? De juiste tools, ofwel de platformen die wij gaan gebruiken om te groeien. Onze Growth Hacking Guru noemt deze tools ook wel liefkozend Weapons of Mass Destruction.

Hoezo mass destruction? Nou, we hebben het hier over de tools die gebruikt kunnen worden om inzichtelijk te maken hoe de concurrentie dingen aanpakt, welke technologieën gebruiken ze? Er zijn tools om potentiële partners, investeerders en professionals op te sporen. Er zijn tools om erachter te komen wat voor displaycampagnes de concurrentie aan het draaien zijn.

Al deze informatie kan men gebruiken om net die ene stap voor te zijn op de rest. Patel laat wel duidelijk weten dat deze vijf P’s geen exacte wetenschap zijn, maar eerder de juiste handvaten om bedrijven te helpen bij het bewerkstelligen van die o zo gewilde groei.

Naast de vijf P’s als hulpmiddel zijn er nog drie factoren die bepalen of Growth Hacking een succes wordt of niet. Alles wat je doet moet herhaalbaar, schaalbaar en voorspelbaar zijn. Dit wil zeggen dat de acties die je onderneemt niet slechts een keer gedaan kunnen worden, het moet mogelijk zijn voor zowel een startende onderneming als een multinational en aan de hand van alle verzamelde data moet een analist voorspellingen kunnen doen over de verwachte resultaten.

Neem eens een keer rustig de tijd om jouw organisatie te categoriseren en te inventariseren aan de hand van deze vijf P’s, wellicht brengt dit nieuwe inzichten met zich mee die ervoor zullen zorgen dat jouw bedrijf het volgende succesverhaal zal worden, net zoals AirBnB, Uber en Facebook.

growth-hackers-techniques.png

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s