Hoe kan Clickbait bijdragen aan een succesvolle content strategie?

on

In de overvloed aan content die vrijwel iedere mediaconsument vandaag de dag over zich heen krijgt is er maar een manier om jezelf als content maker te onderscheiden, clickbait. Maar wat is clickbait precies en hoe kun je er effectief gebruik van maken?

Clickbait kan op veel manieren worden beschreven en daarom hier een samenvatting van meerdere bronnen over de omschrijving van het woord clickbait: “een link naar een artikel of pagina op het internet die een titel of afbeelding heeft die opvallend is, en dusdanig overdreven en over gedramatiseerd is zodat er zoveel mogelijk mensen op zullen klikken.” Clickbait vindt overal plaats, maar met name online. Het artikel zou dus bijvoorbeeld een blog of een video kunnen zijn. De reden om clickbait te hanteren is vrij simpel, inkomsten genereren uit internetreclame. Bezoekers staan gelijk aan geld want wanneer iemand op jouw artikel klikt kun jij inkomsten genereren. Voorbeelden van Clickbait waar we dagelijks mee te maken hebben zijn: “10 manieren om slapend geld te verdienen, je zult manier 4 niet geloven!” of “Justin Bieber omschrijft zijn droomvrouw en dat zou jij zomaar kunnen zijn!”. Clickbait begint een steeds belangrijker onderdeel te worden van de content strategie van ondernemingen. Sterker nog, voor internationale websites als Buzzfeed is dit hun enige manier van inkomen en daarbij zijn zij dus enorm afhankelijk van het succes van hun clickbait.

Het fenomeen clickbait is niet recentelijk ontstaan. Sterker nog, het bestaat al ontzettend lang. ‘The World’, een krant uit 1913, plaatste destijds artikelen met titels als: ‘King Victor shielded by his queen from assassin’s bullets”. Met de komst van het internet is clickbait enorm belangrijk geworden. Je wilt dat mensen jouw artikel te zien krijgen en dat het niet zoekraakt in de overvloed aan content waar mensen vandaag de dag mee overspoeld worden. Plus, je wilt als blogger hoogstwaarschijnlijk ook iets verdienen aan de tijd en moeite die je in je artikelen steekt en die inkomsten uit internetreclame gaan gepaard met de clicks. Daarom dus dat vrijwel iedereen die content produceert en verspreid via het internet gebruik maakt van clickbait. Dit varieert van de grootste social influencers op YouTube, tot startende bloggers en van de grootste onlinenieuwssite ter wereld, tot je buurmeisje die net is begonnen met vloggen.

YouTube

Het platform waar clickbait het meest voorkomt is YouTube en laat dat nou toevallig een gigantisch (groeiend) sociaal medium zijn. De groei van YouTube is duidelijk te zien in de status van het platform door de jaren heen. Terwijl YouTube een aantal jaar geleden nog volstond met kattenfilmpjes en ‘fail’ compilaties, lopen er nu tal van social influencers rond die rondrijden in een Lamborghini en kunnen 16-jarigen hun eigen huis, zonder hypotheek, betalen. YouTube is een internationaal platvorm en het is groot in vrijwel ieder land waar het legaal is. Met het groeiende aantal gebruikers is het lastiger om op te vallen, vandaar dat het ‘clickbaitgehalte’ zo hoog ligt. In 2016 bracht Statistic Brain een onderzoek uit waarin zij allerlei statistieken over YouTube hadden verzameld, hieruit kwam onder andere dat er gemiddeld elke minuut van de dag 300 uur aan video’s wordt geüpload op YouTube. Het feit dat het bovendien een enorm laagdrempelig platvorm is om aan deel te nemen, je zou bij wijze van spreken jezelf via je webcam kunnen filmen en dat binnen een minuut op YouTube plaatsen, draagt bij aan de overvloed aan content. Vandaar dat dit resulteert in het gebruik van clickbait.

“Maar als iedereen clickbait gebruikt, kun je er dan nog mee opvallen?”

Een vraag waar eigenlijk geen exact juist antwoord op te geven is. Als we als voorbeeld weer even YouTube nemen, waar vrijwel iedere titel volledig in hoofdletters geschreven is en eindigt met vraagtekens en uitroeptekens. Zou je dan juist opvallen wanneer je precies het tegenovergestelde doet en dus titels schrijft zonder capslock en zonder overdreven leestekens? Dit zou kunnen werken, maar alleen wanneer de persoon die dit doet al een naam voor zichzelf heeft gemaakt, je gaat niet opvallen als onbekende ‘YouTuber’ met simpele titels. Het is en blijft subjectief, de een ziet dit als anders en klikt er juist op terwijl de ander dit te saai vindt om op te klikken.

Clickbait is dus in te zetten door het idee dat mensen van je artikel krijgen wanneer ze er in een split second naar kijken, zo interessant mogelijk te maken waardoor mensen erop klikken. De content maker krijgt zo meer lezers en ook nog eens meer inkomsten uit internetreclame. Het bestaat al heel lang, maar begint vooral de laatste jaren een belangrijke rol te spelen in het dagelijkse leven en zonder clickbait raakt je artikel hoogstwaarschijnlijk zoek in de overvloed aan content. De kunst is om jouw artikel zo goed te maken dat mensen niet klagen over jouw clickbait.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s