Hoe je als bedrijf het meest tactvol mupi’s kunt inzetten

on

Mupi’s. In mijn geval heb ik het over de reclamezuilen in vorm van een verticale video die op drukke plekken in steden te vinden zijn. Er zijn zoveel mogelijkheden om dit tactisch te gebruiken als bedrijf om een massa te bereiken. Maar waarom is deze trend dan nog niet doorgebroken zoals het zou moeten zijn?

Mupi’s zijn uitgevonden in de jaren zestig toen de urbanisatie toenam. Bewoners van het platteland gingen massaal naar de grote stad voor hun werk, waarvoor vele mensen de bus namen. Zo kwam jean-Claude Decaux op het idee om de mensen gratis beschutting te bieden als ze aan het wachten waren op de bus, in ruil voor advertentieruimte in deze hokjes. Dit werden abri’s genoemd. Wanneer meer het digitale tijdperk naar voren kwam, werden ook de mupi’s uitgevonden.

Door de jaren heen namen de mupi’s toe over de hele wereld en werden ze steeds verder door ontwikkeld. Van een plattegrond op zuilen tot aan digitale reclameborden. Ze worden nu vaak ingezet op drukke en strategische plekken in steden voor een groot bereik aan voorbijgangers.

Vaak worden de mupi’s nog niet tactvol ingezet door bedrijven terwijl er zoveel mogelijkheden zijn. Dit is een kans als bedrijf om een groot deel van de bevolking aan te spreken, dat zelfs op een interactieve manier kan.

Neem bijvoorbeeld de enorme populariteit van de smartphones. 81% van de Nederlanders tussen de 18 en 80 jaar oud zijn in het bezit van een smartphone, blijkt uit een onderzoek van Oosterveer, D (2015). Door dit hoge percentage wordt ook de portrait-modus (verticale video’s) steeds populairder. Zelfs YouTube gaat zich aanpassen om ook verticale video’s af te kunnen spelen (Raymon, 2017).

Wordt het dan niet tijd dat bedrijven gaan inspelen op deze trend en optimaal gebruik gaan maken van mupi’s?

Door onderzoek te hebben gedaan en alert rond te lopen in stad hoe er wordt gereageerd op mupi’s, heb ik vijf tips opgesteld voor bedrijven om tactisch mupi’s in te zetten.

Opvallen
De belangrijkste tip is toch wel, zorg dat je opvalt! Het is moeilijk om tussen alle concurrentie eruit te springen met je reclame maar het is niet onmogelijk. Zorg voor een goede leesgrootte en dat de details groot genoeg zijn (Wilmink, R. 2016). Mij viel op dat mensen in een snel tempo voorbij de digitale borden lopen waardoor kleine letters niet zullen opvallen. Denk ook goed aan kleurgebruik. Wat past goed bij elkaar en welke kleuren zijn saai samen? Door middel van het juiste contrast en kleurgebruik kun je namelijk de aandacht trekken naar specifieke elementen.

Boodschap
In een paar seconden moet een voorbijganger al de inhoudt snappen van de boodschap, want zoveel tijd heb je met digitale borden. Zorg dat de boodschap helder, kort en krachtig is, zodat mensen erover kunnen nadenken zodra ze het bord hebben gepasseerd. Het moet blijven hangen.

Interactie
Wat nu nog nauwelijks gebeurd is interactie van de digitale borden met voorbijgangers. Goed, de camera’s in de reclamezuilen op het centraal station Amsterdam dat Exterion had bedacht is misschien niet heel slim maar er zijn veel meer mogelijkheden dat wel goed uit kan pakken. Denk bijvoorbeeld aan al die mensen met een smartphone. Je kunt ze hun camera laten aansluiten op de borden terwijl ze door de stad lopen, of een camera die je omzet als een avatar (persoonlijke grafische representatie) als je voor de digitale borden staat. Wees origineel en zorg dat het de voorbijgangers aanspreekt om te gebruiken.

Inspelen op trends
Binnen enkele seconden kun je de video al vervangen voor een nieuwe, wat weer duizenden nieuwe voorbijgangers treft. Dit kan in je voordeel werken door bijvoorbeeld in te spelen op actuele trends of eventueel de omgeving waar de mupi zich bevindt. Via deze manier kun je voorbijgangers op een persoonlijke manier benaderen omdat zij zich ook op dat moment bezighouden met actuele gebeurtenissen en de omgeving waar ze zijn. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat mensen gepersonaliseerde reclame het vaker als relevant ervaren (Boerman, S. 2016). Deze mensen zien eerder een connectie met de reclame en mensen die geen ‘klik’ ermee hebben zullen sneller afhaken.

Call to action (CTA)
Probeer de voorbijgangers te motiveren om een bepaalde actie te ondernemen, wat aansluit op de boodschap die al eerder is besproken. In principe moet je de mensen verleiden, want daar draait het allemaal om. Maak de actie ook niet te moeilijk en zorg ervoor dat het goed te onthouden is. Mensen zullen niet meteen hun telefoon erbij pakken en de call-to-action gaan opzoeken op het internet. Daarom moet het een krachtige link of website zijn zodat mensen het makkelijk kunnen onthouden.

artikelfoto2

Bronnen
Boerman, S. (2016, februari) Gepersonaliseerde advertenties trekken meer aandacht
Opgehaald van https://www.swocc.nl/kennisbank-item/gepersonaliseerde-advertenties-trekken-meer-aandacht/

Oosterveer, D. (2015, juni) Het mobiel gebruik in Nederland: de cijfers
Opgehaald van https://www.marketingfacts.nl/berichten/het-mobiel-gebruik-in-nederland-de-cijfers

Raymon. (2017, juni) YouTube straks beter geschikt voor verticale video’s.
Opgehaald van https://www.onemorething.nl/2017/06/youtube-app-verticale-video/

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s