Het einde van YouTube’s eenzijdigheid (column)

Ik betrap mezelf er op dat ik de laatste tijd steeds meer tijd door breng op een van de grootste sociale netwerken ter wereld: YouTube. Naast dat ik steeds meer gewend raak aan het nieuwe kijken, doe ik het ook een beetje omdat ik het moet van mezelf. ‘Televisie’ is tenslotte een zinkend schip, toch? YouTube, daar moet je zijn. Zeker als (toekomstig) televisie-.. of ja: YouTubemaker is het slim om alvast aan je toekomstige werkomgeving te wennen. Anderzijds kreeg ik altijd, als zelfbenoemd moraalridder, hoofdpijn van het hele vloggerscultuurtje wat er voor mijn gevoel hing op YouTube. Vloggers die de ‘inhoud’ van hun eigen leven voor een mooie prijs weten te verkopen aan hun kijkers, jammer. Máár, voor de mensen die net als ik maatschappelijk relevante en inhoudelijke content op YouTube een must vinden: er is hoop.

 

Het wilde westen dat YouTube heet

We weten het allemaal: YouTube is niet meer weg te denken uit ons medialandschap. Ik denk dat wanneer ik nog nog eens iemand zou willen overtuigen van het succes van YouTube, ik op bezoek moet gaan in een bejaardentehuis. Met ruim 1,7 miljoen dagelijkse gebruikers in Nederland is YouTube een platform wat we best serieus mogen nemen. Zeker omdat onze toekomst daar te vinden is, YouTube is namelijk vooral onder jongeren een razend populair platform: 97% van de Nederlandse jongeren maakt dagelijks gebruik van YouTube (Frankwatching, 2017).

Entertainment was, en is nog steeds populair op YouTube: failcompilations, kattenfilmpjes en vlogs voeren sinds de lancering van het platform de boventoon in het kijkersgedrag van de gemiddelde YouTube-consument (Mijnkindonline, 2017). Is dat gek? Ik zou zeggen van niet. Toen YouTube in 2005 werd opgericht door drie medewerkers van de betaaldienst Paypall, was er nog geen regie op de zaak. YouTube was bedoelt voor consumenten die hun eigen video’s wilden uploaden. ‘Broadcast Yourself’, luidde de slogan. Journalisten, film- en televisiemakers waren in geen heinde en verre te bekennen, net als de omroepen. Hierdoor was er vanzelfsprekend geen toezicht op de inhoud van de content. Voíla, kom maar door met dat kattenfilmpje (Mediawijzer, 2014). Ook de prestatiemogelijkheid op YouTube is een belangrijke factor van het hoge amusementsvolume op YouTube. Door de abonneer-structuur, vind-ik-leuk en vind-ik-niet-leuk knoppen is het succes van uitzenders op YouTube (oftewel: YouTubers) uiterst meetbaar (Mediawijzer, 2014). Hierdoor maken YouTubers vanzelfsprekend datgene wat de kijker wil zien. En blijkbaar betekent dat voor jongeren amusement. Of ja, natúúrlijk betekent dat voor jongeren amusement. Ik keek als kind ook liever naar Fox Kids dan naar het Jeugdjournaal. Het verschil is dat mijn moeder de regie had over het kijkproces. Zij had de afstandsbediening, en het inhoudelijke aanbod was aanwezig op de televisie. Dus ik zat als kind verplicht het Jeugdjournaal te kijken, iets waar ik achteraf heel blij mee ben. Als het informatieve aanbod mist, valt er niks te kiezen. Maar valt er eigenlijk iets te kiezen op YouTube?

Informatief zit in de lift

Ja. Er valt iets te kiezen op YouTube. Door de populariteit van YouTube zien particulieren, omroepen en bedrijven in dat er wel degelijk iets te bereiken valt met het videoplatform. Sterker nog: ze moéten er actief aan meedoen, anders bereiken ze hun doelgroep niet. Deze trend is al langer zichtbaar in Amerika, waar YouTubekanalen als VICE news, VOX en CNN razendpopulair zijn (YouTube, 2017). Neem bijvoorbeeld VOX, een kanaal waar dagelijks informatieve video’s op verschijnen over uiteenlopende onderwerpen. Op dit moment hebben zij 3 miljoen abonnees. Dat is een serieuze groep mensen die naar informatieve video’s kijkt. Wat nou kattenfilmpjes? (VOX, 2017). Ook in Nederland wordt informatieve content geplaatst op YouTube. Nieuwszenders zoals bijvoorbeeld NOS op 3 plaatsen dagelijks informatieve content die duidelijk op maat is gemaakt voor YouTube. Leuk is dat het Jeugdjournaal de meeste abonnees heeft van al de NOS’ haar kanalen. Toch nog een beetje zoals vroeger (NOS, 2017).

Conclusie

Waarom kijken we meer informatieve video’s op YouTube? Ik denk dat daar meerdere factoren aan bijdragen, waaronder leeftijd. De groep mensen die gewend is om YouTube te gebruiken wordt ouder. En wanneer mensen ouder worden gaat hun nieuwsbehoefte nu eenmaal omhoog (SCP, 2017). Daarnaast hebben omroepen door de populariteit van YouTube hoogstwaarschijnlijk ingezien dat ze niet meer om het platform heen kunnen. Zij maken de maatschappelijke content die ze altijd al maakten nu voor YouTube, in plaats van voor televisie.

Amen. 

 

 

 

Literatuur

Sociaal Planbureau. (2017, 22 juni). Gebruik van nieuwsmedia. Geraadpleegd van https://digitaal.scp.nl/mediatijd/gebruik_van_nieuwsmedia/

Frankwatching. (2017, 9 maart). Social video: zo verleid je jongeren met YouTube [onderzoek]. Geraadpleegd van https://www.frankwatching.com/archive/2017/03/09/social-video-zo-verleid-jongeren-youtube-onderzoek/

Mijnkindonline. (z.j.). Top 10 bekende YouTubers. Geraadpleegd op 1 oktober 2017, van http://mijnkindonline.nl/artikelen/top-10-bekende-youtubers

Mediawijzer. (2014, juni). YouTube. Geraadpleegd van http://www.mediawijzer.nl/files/2714/0447/7298/brochure_youtube_LR.PDF

VICE. (z.j.). VICE news. Geraadpleegd op 10 oktober 2017, van https://www.youtube.com/user/vicenews

VOX. (z.j.). VOX. Geraadpleegd op 10 oktober 2017, van https://www.youtube.com/user/voxdotcom

CNN. (z.j.). CNN. Geraadpleegd op 10 oktober 2017, van https://www.youtube.com/user/CNN

NOS. (z.j.). Kanalen van de NOS. Geraadpleegd op 10 oktober 2017, van https://www.youtube.com/results?search_query=NOS

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s