Het belang van influencer marketing in een wereld die steeds meer digitaliseert

Digitalisering is een technologische ontwikkeling, denk hierbij aan het groeiende gebruik van (mobiel) internet door consumenten. Maar ook aan de opbouw en ontsluiting van grote producten- én consumentendatabases (big data) en de ontwikkeling nieuwe technologieën, zoals ‘The Internet of Things’.

In de Nederlandse samenleving gaat digitalisering steeds sneller. Niet iedereen kan daar al goed mee overweg, terwijl dat wel belangrijk is. In een artikel van Corry Daalhof vertelt Heleen Kist, adviseur bij ECP: “Alles wordt digitaal, bij de overheid, in het bedrijfsleven, overal. De smartphone en tablet zijn niet meer weg te denken uit onze samenleving en die digitalisering zet onverminderd voort.”

Op allerlei vlakken zal digitalisering dan ook impact hebben op het bedrijfsleven. De klant zal volgens Consultanty.nl steeds meer in ‘The Driverseat’ zitten. Klanten bepalen tegenwoordig waar, wanneer en via welke (digitale) route hij of zij producten koopt, evalueert en aanprijst. Ze zijn beter geïnformeerd dan ooit en verlangen naar op maat gemaakte producten of diensten. Aanbieders kunnen met behulp van data en CRM-systemen steeds sneller méér weten over (potentiële) klanten. Ze kunnen met deze gegevens hun marketing op de klant toepassen en meer voor de klant individualiseren.

In een wereld die steeds meer digitaliseert, wordt influencer marketing van belang. Micheal van Woensel van Digital Marketing Professionals beschrijft influencer marketing als een vorm van marketing waarbij een persoon of groep wordt ingezet om invloed uit te oefenen op het gedrag van de doelgroep. Influencers zijn vooral actief op sociale media en hebben veel volgers. Zij produceren en publiceren verschillende content, vaak gebruiken zij hierin een product of dienst. Met hun marketingkanalen oefenen ze hierdoor veel invloed uit op de volgers van marketingkanalen waarop zij actief zijn. Influencer marketing wordt steeds meer gezien als online mond-tot-mondreclame.

De website Socialembassy.nl voegt daarbij aan dat volgens de Oxford Dictionary het bij influence kan gaan om de invloed van iets of iemand. Bij influencer marketing gaat het eigenlijk alleen om de invloed van personen. Thijs Tijssen van Socialembassy vindt de definitie van social influence daar beter op aansluiten, namelijk: “Social influence occurs when one’s emotions, opinions, or behaviors are affected by others.”

De van Dale beschrijft influencer als beïnvloeden. Een (social) influencer beïnvloedt volgens Frankwatching door middel van influencer marketing emoties, meningen en gedrag van de doelgroep via o.a. blogs of video’s. Door blogs en video’s bereik je snel een (specifieke) doelgroep. Zij communiceren veel, staan centraal binnen een netwerk, hebben een groot bereik en overtuigende kracht. Daardoor hebben zij gemiddeld meer kans om anderen te beïnvloeden. Met hun grote netwerk hebben zij een grote aanwezigheid op social media. Het publiek luistert naar hen.

De (social) influencer is gespecialiseerd in zichzelf, als merk. Het adverteren op hun kanalen gaat zonder dat de lezer/kijker het doorheeft, dit kan een merk of jouw merk een boost geven. Volgens Frank Daamen van Lab51 vormt een influencer het centrale punt binnen influencer marketing. Een paar jaar terug was er nog veel onduidelijk over reclame op social media. In 2014 is de Reclamecode Social Media ingesteld. In deze code staan duidelijke regels over wat wel en niet mag op online platforms zoals YouTube, Facebook en Instagram. De reclame op social media moet aangegeven en herkenbaar zijn. Verder is de adverteerder verantwoordelijk en niet de verspreider.

Volgens Emilie Tabor, van Imagency, zijn ‘micro-influencers de trend’. Micro-influencers zijn relevant voor geloofwaardigheid en betrokkenheid. Grote influencers met BN’er-status blijven volgens Rocco Stallvord, oprichter van First, daarentegen wel interessant voor het realiseren van bereik. Micro-influencers zijn influencers met een klein bereik. Ze gaan aan de slag met bedrijven, vragen geen hoge bedragen en hebben nog geen ander concurrerend product aangeboden.

Zij richten zich op bloggen en vloggen en focussen zich op een niche. Vaak hebben ze een klein bereik, omdat zij zich op een specifiek segment richten. Hun relatie met volgers is hierdoor beter. Uit onderzoek van Markerly blijkt dat accounts met minder dan 1000 followers, gemiddeld 8 procent van de likes hebben en 0,5 procent van de comments. Bij accounts met meer dan 10 miljoen followers ligt dit lager. Zij krijgen 1,6 procent van de likes en 0,04 procent van de comments.

Doordat micro-influencers zich op een specifiek segment richten, werkt mond-tot-mond reclame het best, mensen hebben hier het meest vertrouwen in. Volgens Micheal van Woensel van Digital Marketing Professionals heeft 78 procent vertrouwen in de aanbevelingen van mensen die zij kennen. Omdat de micro-influencer dichtbij zijn of haar volgers staat en dit een gevoel van persoonlijkheid bij de volgers opwekt, heeft dit directe invloed op de producten en diensten die zij aankopen.

Met influencers bereik je in een digitaliserende wereld snel een (specifieke) doelgroep. Doordat influencers veel communiceren, zich centraal bevinden in een (sociaal) netwerk, een groot bereik en overtuigende kracht hebben, hebben zij vaak een meer dan gemiddeld potentieel om anderen te beïnvloeden. Micro-influencers kunnen een grote boost geven aan een bedrijf, omdat zij dichterbij de volgers/consument staan.

 

Bron afbeelding: https://xen.com.au/how-to-find-industry-influencers-and-get-them-to-share-your-content/

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s