Growth Hacking, in het kort.

on

We kennen ze allemaal, van die bedrijven die zo ontzettend groot zijn, dat het moeilijk voor te stellen is hoe zij ooit zo groot zijn geworden. Denk bijvoorbeeld aan Facebook, Dropbox en AirBnB. Al deze bedrijven hebben iets met elkaar in gemeen. Namelijk de manier waarop zij aan hun grote gebruikersaantallen zijn gekomen. Growth Hacking. In dit artikel zal ik je gaan vertellen over wat dit nou precies inhoudt.

Growth hacking is het realiseren van een optimale, duurzame en explosieve manier groei realiseren via de marketingactiviteiten van een bedrijf. Het geeft antwoord op de vraag hoe je als kleine startup zonder marketingbudget toch kan groeien. Niet zomaar een klein beetje groeien, nee hoor, we hebben het hier over hoe je een explosieve groei kan bereiken.

Om duidelijk te maken wat voor soort explosieve groei ik hiermee bedoel zal ik een paar voorbeelden geven.

Bedrijven zoals AirBnB, Facebook, Instagram en Dropbox hebben allen gebruik gemaakt van Growth Hacking om een razendsnelle groei door te maken in een relatief korte tijd.

Laten we beginnen door een kijkje te nemen naar Facebook.

Volgens Easy Automated Sales is een van de eerste en tevens ook een van de meeste succesvolle voorbeelden van growth hacking Facebook. Hetgeen waarin Facebook uitblonk was dat zij mensen überhaupt zo ver kregen om zich niet alleen in te schrijven voor Facebook, maar dat deze mensen vervolgens zelf reclame gingen maken voor Facebook. Zij het bewust of vaker zelfs onbewust. Facebook heeft over de jaren verschillende technieken toegepast. Enkele van deze methodes zijn o.a.

  1. Embeddable badges: een van de eerste tactieken die toegepast werd om gebruikers zo ver te krijgen een account aan te maken. Facebook creëerde badges die simpelweg alleen maar aanduidde dat een desbetreffende persoon zich op Facebook bevindt. Uit onderzoek blijkt dat deze methode Facebook hielp om in één jaar tijd tweehonderd miljoen gebruikers wist te krijgen.
    Facebook-badges.png
  2. Een tweede manier die Facebook in de vroege jaren toepaste was het implementeren van email notificaties. Het idee hierachter was dat als een persoon getagd werd in een foto, er vervolgens een email naar de desbetreffende persoon werd gestuurd, zelfs als deze geen Facebookaccount had. Deze hack resulteerde in een click through rate [CTR] van 75% en enkele miljoenen nieuwe gebruikers.

Roemruchtig ander voorbeeld van wat er behaald kan worden door middel van Growth airbnb-new-logo-belo-feeldesain5.pngHacking is AirBnB. Iedereen kent ze wel. AirBnB begon in 2007 met slechts één enkele zolderkamer die te huur stond. Nu tien jaar later maken 100 miljoen mensen gebruik van AirBnB, is de waarde van het bedrijf $31 miljard en zijn ze aanwezig in 65,000 steden verspreid over 191 landen. Hoe AirBnB zo groot is geworden? Growth Hacking.

AirBnB begon met het aanbieden van hun woningen op Craigslist, een Amerikaanse variant van Marktplaats. In plaats van dat de woningen direct werden aangeboden op Craigslist, creëerde de makers een bot waardoor alle woningen die aangeboden werden op de eigen website, direct gepost werden op Craigslist. Waarom dit zo goed werkte? Craigslist heeft een userbase van 60 miljoen gebruikers per maand alleen al in de Verenigde Staten. Deze 60 miljoen mensen werden in een klap potentiële (ver)huurders bij AirBnB.

Wat hebben Growth Hacking voorbeelden vaak met elkaar in gemeen? Er wordt gebruik gemaakt van de netwerken van anderen om het bedrijf te helpen groeien, denk aan Craigslist, YouTube en de menselijke contacten die mensen hebben.

De mensen die deze Growth Hacks bewerkstelligden zijn veelal mensen met diverse skills op het gebied van online marketing en programmering, mensen die snel kunnen schakelen en die durven te experimenteren. Het is belangrijk om je te realiseren dat je, zoals in de woorden van Wayne Parker Kent, niet richt op één specialisatie. Je moet de spreekwoordelijke duizendpoot zijn. Als je van allerlei vaardigheden 20% kennis hebt, dan levert dat veel meer op dan als je slechts van één ding iets af weet.

Naast dat de eerdergenoemde bedrijven gebruik maken en/of hebben gemaakt van Growth Hacking, biedt het natuurlijk ook een perfecte manier voor bijvoorbeeld jouw eigen startup te helpen groeien. Mocht je meer willen weten lees dan zeker mijn andere artikel op MICWatching.nl.

Hopelijk heb je van dit artikel genoten en heb je er wat van opgestoken en is de interesse gewekt en kun je nu manieren bedenken om deze theorie toe te passen binnen je eigen bedrijf.

 

 

 

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s