Geef je kijkers wat ze willen!

on

Geef je kijkers wat ze willen!
Stel je voor. Als je na een drukke werkdag eindelijk eens je favoriete serie wilt gaan kijken op Netflix, wil je één ding: geëntertaind worden. Tijdens je serie worden alle voertuigen van de vijand vernield, behalve van de held zelf. De held vertelt in de serie over alle specificaties van zijn voertuig en hoe geweldig het wel niet is. Je wilt dit helemaal niet weten, anders had je dit wel zelf opgezocht. Wat het moraal nou is van dit verhaal? Je moet goed van te voren bepalen wat voor video je wilt gaan creëren en de juiste manier bedenkt hoe je dit gaat inzetten. Wil je je product uitlichten? Doe dit dan op een directe manier. Maar wil je juist laten zien hoe vet jouw merk is? Kies dan voor een video die laat zien wat jouw merkwaarden zijn, zonder dit direct te benoemen. Op basis hiervan heeft Google het ‘hero hub help-model’ ontwikkelt; een programmeringsstrategie

Hero
“People who browse, seek inspiring content.” 

Met het maken van Hero-inhoud zorg je ervoor dat je voordeel haalt uit grote evenementen of aanpak, die vervolgens je publiek laat vergroten. Dit is eigenlijk content die je slechts een paar keer per jaar produceert. Je kan het vergelijken met reclame van vroeger. Je pakt groots uit en er zit veel voorbereiding en geld in. Deze video’s zorgen voor een hoog aantal views van bekende- en onbekende kijkers. Je zorgt ervoor dat er meer conversie is met likes en abonnees. Maar hoe pak je dit aan?

  • Identificeer belangrijke gebeurtenissen die relevant zijn voor jouw doelgroep.
  • Gebruik Google Trends om de interesses te zien gedurende een event.
  • Maak een programmakalender voor alle video’s die je wilt creëren (voor een bepaald event).
  • Ga voor de buzz. Ontwikkel verschillende aanvullende video’s over een bepaald event. Dit leidt er toe dat er meer interesse komt vanuit het publiek.
  • Overweeg een samenwerking aan te gaan met influencers.
  • Stel jezelf de vraag: Zouden mensen dit willen delen op social media? Maakt dit een goede krantenkop? Zou je doelgroep betalen voor de inhoud?
  • Vraag of je publiek wilt deelnemen: kunnen ze stemmen, ontwerpen of raten? Zorg ervoor dat je publiek het promoot.

De video kan in drie verschillende vormen worden uitgebracht. In dit model wordt de ‘Bite, Snack, Meal’ benoemd.

  • Bite; een kort video format, om een belangrijk bericht snel te laten horen of teasen. Meestal tussen de 0-10 seconden.
  • Snack; een middenweg video om een belangrijk bericht over te brengen. Meestal tussen de 10-30 seconden.
  • Meal; een langere video, die niet geschikt is voor tv, om merkwaardigheid op te bouwen. Langer dan 30 seconden.

Help
“People who search, seek relevant content.”

Met het maken van Help-inhoud zorg je ervoor dat je antwoord geeft op frequente zoekvragen (zoals op YouTube). Deze video’s zijn bedoeld voor customer experience. Vanuit je doelgroep zijn er vragen, waarnaar ze zoeken. Het zijn meestal video’s waar hulp wordt geboden, een tutorial wordt gegeven of life-hacks worden uitgelegd. Het zijn vaak niet de video’s die er heel goed uitzien, maar ze geven wel snel antwoord op je vraag. Dé perfecte manier om alles te vertellen over je product, maar dan moet het wel goed gevonden worden door middel van SEO. Geef je video een goede titel, omschrijving en eventueel een ondertiteling. Maar hoe pak je dit aan?

  • Bedenk een redactionele stijl die sterk en onderscheidend is.
  • Overweeg om een persoonlijkheid te laten verschijnen, die identificeerbaar is, over de gehele video(reeks).
  • Zorg voor een consistente visuele taal.
  • Communiceer regelmatig over een releaseschema op je kanaal.
  • Ontwerp een promotiestrategie, die over al je social mediakanalen heen gaat.

Het is hier belangrijk dat je consistent bent. Upload op bepaalde dagen, werk met terugkerende series en herhaal aspecten zoals intro’s en outro’s. Dit zorgt ervoor dat het publiek terug wilt keren, zich comfortabel voelt en de loyaliteit verhoogt.

Hub
“People who subscribe, seek regular content.”

Met het maken van Hub-inhoud zorg je ervoor dat mensen een reden krijgen om je kanaal en video’s regelmatig te bezoeken. Dit is videocontent die al regelmatig wordt geproduceerd en is meestal voor de doelgroep die je merk al kennen. Je zorgt ervoor dat je content boeiend is, waardoor je meer engagement creëert met je doelgroep. Er wordt een relatie opgebouwd en je doelgroep zal vaker terugkeren. Maar hoe pak je dit aan?

  • Gebruik Google Trends om te kijken wat de meest voorkomende zoekopdrachten zijn van je doelgroep.
  • Maak een video waar je eenvoudig hulp biedt, naar een specifieke zoekvraag die een groot publiek aantrekt.
  • Stel voor jezelf de vraag waarom jouw merk de vraag moet beantwoorden en denk daarbij niet te commercieel.
  • Maak inhoud dat altijd herbruikbaar is na verloop van tijd. Hub-video’s worden in de loop van de tijd gezocht.
  • Optimaliseer de metadata van je video. Gebruik video titels, tags en beschrijvingen.

Vindbaarheid is hier erg belangrijk. YouTube is de tweede meest gebruikte zoekmachine ter wereld.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s