De trend van micro-bloggers

Er is een nieuwe online influencer opgestaan: de micro blogger. De micro blogger bestaat eigenlijk al heel lang. In 2014 maakt Hema al gebruik van de micro blogger, hierop volgde Wehkamp is 2016. Maar wat is een micro blogger eigenlijk en waarom is deze online influencer zo interessant?

Het verschil tussen online influencers en micro-bloggers

Online influencers zijn personen met een groot aantal volgers die vooral worden gebruikt om zoveel mogelijk mensen te bereiken en de zichtbaarheid van het merk te vergroten. Deze campagnes zijn vaak gericht op brand awareness. Merken met een specifiek doel kiezen eerder voor de micro- blogger. De samenwerking met een micro-blogger bestaat vaak uit meer dan engagement of interactie met de consument. Micro-bloggers richten zich op een bepaalde niche. (Kuiper, 2017)

De voordelen van micro-bloggers

  1. Ondanks dat deze bloggers een minder groot bereik hebben, omdat ze zich richten op een specifiek segment, is hun relatie met hun volgers beter. Uit een onderzoek van Markerly is naar voren gekomen dat (Instagram)accounts met minder dan 1000 volgers gemiddeld 8 procent likes hebben en 0,5 procent comments. Accounts met meer dan 10 miljoen volgers hebben (maar) 1,6 procent likes en 0,004 procent comments. Voor microbloggers ligt dit dus een stuk hoger.
  2. Ondanks hun ‘kleine’ aantal volgers zijn deze micro-bloggers erg gepassioneerd over hun werk. Vaak doen ze de opdrachten die ze van merken krijgen volledig zelf. Denk aan uitgeverijen. Zij versturen nieuwe boeken naar boekbloggers en als tegenprestatie lezen ze het boek en schrijven ze hier een recensie over voor een bepaalde datum.(Kuiper, 2017)
  3. Micro-bloggers voelen zich sterk betrokken bij hun volgers. Omdat micro-bloggers een ‘klein’ aantal volgers hebben, zijn de reacties vaak bij te houden en kunnen micro-bloggers op hun volgers reageren bij vragen en opmerkingen. Hierdoor ontstaat een conversatie tussen de micro-blogger en de volgers wat een band tussen deze twee partijen schept. (Kuiper, 2017)

Steeds meer merken willen micro-bloggers

Bij steeds meer merken worden micro-bloggers interessant. Naast de bovenstaande voordelen die het meebrengt zijn het ook echt mensen en geen bn’ers. Vaak hebben deze mensen alledaagse beroepen als chef, tattoo artist of fotograaf. Ze hebben een aantal volgers wat varieert van 30.000 tot 300.000. Deze mensen worden gezien als authentiek en geloofwaardig. Daarnaast werken ze niet voor twintig merken tegelijk en vragen ze geen tienduizenden euro’s voor de campagnes waar ze aan meewerken. (Daalder, 2017)

De eerste micro-blogger

Hema was in 2014 het eerste bedrijf wat gebruik maakte van de micro-blogger. Met het zogenoemde project Bloggers Academy ging Hema op zoek naar ‘gewone’ mensen die mochten bloggen over de Hema lifestyle. Het gevolg was dat er een regen aan content online kwam die betrekking had tot Hema. Met een diversiteit aan DIY video’s, fashion en lifestyle posts was Hema opeens te zien op heel veel social media kanalen. (Dijksterhuis, 2017)

Hoe kom je in contact met een micro blogger?

  1. Stel een doel en kies de juiste micro-blogger

Micro-bloggers zijn over het algemeen niet moeilijk te vinden. Vaak bevinden ze zich al binnen je klantenkring. Het enige wat jij eerst moet doen is een hoofddoel en een subdoel van je campagne opstellen. Vervolgens kan je gaan kijken naar wat voor een persoon hier het beste bij past. Wat zijn de interesses van deze persoon? Sluiten deze interesses aan bij mijn campagne? Enzovoorts.

  1. Leer elkaar kennen

Online influencers met een groot bereik hoppen gemakkelijk van de ene campagne naar de andere en daarom is het vaak niet nodig om een band met deze mensen op te bouwen. Bij micro-bloggers ligt dat anders. Het vinden van de juiste micro-bloggers is een tijdrovend proces. Net als bij online influencers bestaan er ook voor micro-bloggers communities die je helpen de juiste micro-blogger te vinden. Micro-bloggers hebben vaak een duidelijke visie van wat ze willen en hoe ze het willen. Daarom is het belangrijk om aan te geven waarom je ze benaderd hebt. Wees ook altijd enthousiast over de samenwerking en betrek ze volledig in het proces, zodat het niet voor ze voelt alsof ze alleen maar worden ingezet om een product te ‘verkopen’.

  1. Bouw een micro-blogger community op

Omdat micro-bloggers financieel erg gunstig zijn is het handig en voordelig om er meerdere in te zetten. Daarnaast komt de boodschap sterker over met meer micro-bloggers. Tot slot kan het zo zijn dat een micro-blogger niet helemaal functioneert naar wens, dan heb je altijd nog een aantal andere achter de hand. (Kuiper, 2017)

Vergeet de online influencers vooral niet

Betekent dit dan dat je als merk je volledig moet gaan richten op micro-blogger? Nee. Online influencers brengen ook genoeg voordelen met zich mee. En wie zegt dat je deze twee niet kan combineren? Een goed voorbeeld hiervan is een campagne voor het merk Yves Saint Laurant die een nieuw parfum lanceerde: Black Opium.

Hiervoor was binnen de Benelux een nieuwe campagne gelanceerd met allemaal verborgen events. Vijftien bekende top influencers met op de achtergrond de micro-bloggers in de vorm van ‘it-girls’ en ‘it-boys’ in de vorm van mode- en lifestylebloggers en vloggers. Op het einde was er een groot event. Iedereen ging er over schrijven waardoor het viral ging. (Daalder, 2017)

De micro-blogger is op dit moment een echte trend en er zullen er vast nog veel hierna volgen. Toch is het wel belangrijk om ook de online influencers en bn’ers niet te vergeten. Iedere groep brengt zijn eigen doelgroep en bereik met zich mee en kan een positieve uitwerking hebben op jouw merk.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s