De tips & tricks over Instagram styling

Hoe doen ze dat toch? Alleen maar mooie foto’s, die allemaal perfect bij elkaar blijken te passen met precies de juiste filter eroverheen. Om nog maar te zwijgen over het leuke kleurgebruik en de mooie outfits. Natuurlijk weten we anno 2017 dat deze plaatjes niet altijd dagelijkse kiekjes zijn. Meestal zijn het voorbedachte foto’s die bijdragen aan de styling van het Instagram kanaal. Dat we soms jaloers zijn op die ene influencer, of een merk super leuk vinden om zijn Instagram kanaal, herkennen we ons allemaal wel in.

Om erachter te komen hoe dit precies werkt en waarom dit belangrijk is, heb ik mezelf de wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe vragen gesteld.

Wie?

Voor wie is jouw Instagram? Wat voor volgers wil jij aantrekken? Hoe jouw Instagram pagina (feed) eruit ziet kan voor jou een bijzaak zijn. Voor veel bedrijven of influencers is het een erg belangrijk onderdeel waarmee zij zich profileren. Aan de vormgeving kan je in een oogopslag zien met wie je te maken hebt en of je dit merk of deze persoon interessant vind. Voor bedrijven is het belangrijk dat de feed interessant is. Met name voor de naamsbekendheid en de retentie van een consument. Voor influencers is het voornamelijk belangrijk dat hun feed nieuwe volgers trekt én nog belangrijker; deze behoudt. Het uiterlijk van jouw sociale media is tegenwoordig je online visite kaartje.

Wat?

Wat wil jij op jouw Instagram feed laten zien?  Een bedrijf laat zijn merk zien, een influencer waar hij of zij een passie voor heeft. Dit kan bijvoorbeeld mode, interieur, lifestyle, sport of (healthy) food zijn. Om je feed een geheel te laten zijn, moet deze een bepaald doel hebben. Er moet goed nagedacht worden over wat je wilt laten zien en op welke manier.

Waar?

Waar haal je de mooie beelden vandaan? Waar neem je je foto’s, met welke camera, welk licht, welke achtergrond,  en ga zo maar door. Een mooi kanaal bevat mooie foto’s, van goede kwaliteit. Helaas heeft niet iedereen een spiegelreflexcamera boven zijn bed hangen. Maar wees niet getreurd, de nieuwste Samsung is voorzien van een prachtige camera en de Iphone camera’s worden ook steeds beter. Om het juiste beeld over te brengen, moet je dat wat op beeld komt ook perfect stijlen. Goede foto’s op jouw feed zorgen voor meer aantrekkelijkheid op je pagina. Afbeeldingen van lage kwaliteit of onduidelijke uitdrukkingswaarde zijn natuurlijk minder aantrekkelijk, dan wanneer het sprekende plaatjes zijn.

Wanneer?

Wanneer plaats je iets op je Instagram pagina? Het is van belang dat je foto’s plaatst wanneer jouw volgers het meest actief zijn. Dit verschilt natuurlijk per persoon. Met handige tools kan je erachter komen wat deze tijden zijn. Hoe vaak je iets plaatst per week is afhankelijk van wat jouw volgers interessant vinden. Plaats je dagelijkse bezigheden, dan kan je elke dag wel iets plaatsen of zelfs meerdere keren per dag. Houd wel in de gaten hoe jouw volgers erop reageren. Als je té veel plaatst kan je last krijgen van ‘overkill’. De volgers vinden je dan teveel aanwezig en gaan je ontvolgen.

Waarom?

Het stylen van jouw Instagram feed kan verschillende beweegredenen hebben. Waarom jij jouw kanaal hebt is persoonlijk, net als dat jouw feed persoonlijk is. Iets wat persoonlijk is daar wil je graag lief voor zijn. En dus wil je dat jouw Instagram feed er goed uit ziet. Het profileert wie je bent, welk bedrijf je hebt of wat voor influencer je bent. Als bedrijf of influencer is deze styling ook nodig omdat je professioneel over wilt komen.

Hoe?

Voor een goede belichting van foto’s kan je tegenwoordig selfie-lights kopen. Deze klik je op je telefoon zodat je gezicht beter belicht wordt. Uiteraard kan je deze belichting ook gebruiken bij het maken van foto’s van andere voorwerpen. Naast het werken met licht heb je ook nog de vele foto bewerkingapps. Werken met een goede handige app kan wonderen doen voor je foto’s. Zo bestaat er de app VSCO. Deze app heeft een handige navigatie en is ‘rustig’ in zijn design. Per doorklik mogelijkheid heeft de app weinig keuze opties waardoor de navigatie vanzelfsprekend is. Wel heeft de app veel bewerkingsmogelijkheden. Er is voor iedereen wel een bewerking naar zijn of haar smaak. Je kunt na het bewerken kiezen om de foto gelijk te publiceren of om op te slaan voor een later moment. In jouw foto studio vind je dan ook al je bewerkte, onbewerkte, gepubliceerde of ongepubliceerde foto’s. Daarnaast staan hier ook je vaak gebruikte filters en favoriete layout. Door deze app te leren gebruiken kom je een stapje dichterbij de perfecte Instagram page!

Tegenwoordig bestaan er ook heel veel tools die je helpen met het organiseren van je Instagram. Een van deze handige apps is UNUM, een app die je helpt met het inplannen van je foto’s. Zo kan je met deze app je feed dagen vooruit plannen zodat jij je kan focussen op de foto’s die hierna zullen volgen. Dit werkt een stuk relaxter in plaats van dagelijks op het juiste moment een alarm zetten omdat je iets wilt posten. Wat ook handig is aan de app UNUM is dat er aangegeven wordt tussen welke tijden jouw volgers het meest actief zijn. Het is natuurlijk wel zo leuk om iets te plaatsen wanneer veel mensen actief zijn. UNUM gebruikt jouw Instagram account en geeft je negen opties die je van te voren kunt inplannen. Ook kan je oude geplaatste foto’s tijdelijk verbergen. Met de foto’s die je via UNUM geplaatst hebt kan je ook nog schuiven wanneer je toch niet blij bent met je gemaakte keuze. Je kunt in UNUM je vaste tags invoeren, waardoor het makkelijker wordt deze terug te vinden en toe te voegen. Je kan jouw foto’s bewerken, een bericht toevoegen en een thema toevoegen.

Ik denk dat je nu wat meer weet over wat er moet gebeuren om jouw Instagram er helemaal perfect uit te laten zien. Als je deze aanwijzingen volgt en de hulp tools download zal het stylen van jouw Instagram je een stuk gemakkelijker afgaan. Maar vergeet niet dat een Instagram page niet zomaar mooi wordt. Hier gaat tijd en moeite in zitten. Uiteindelijk zul je trots zijn op jouw feed. Laat zien waar jij een passie voor hebt en zorg dat deze passie te zien is op jouw kanaal.

Hoe doen ze dat toch? Zo dus.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s