De onbewuste effecten en beïnvloedingen van Facebookmarketing

 

Plaats je regelmatig berichten op Facebook? Zie je hier niet direct resultaat van terug? Ook met een goede strategie en online doelstellingen blijft het lastig om te bepalen of de boodschap echt aangekomen is bij de doelgroep. De statistieken zijn zichtbaar. In getallen wordt het bereik, aantal likes, reacties en gedeelde berichten duidelijk, maar heeft het ook het gewenste effect bij de doelgroep teweeggebracht?

Stel je hebt een bericht online geplaatst en dat bericht scoorde -als je de statistieken mag geloven- goed. 100 likes heeft het bericht gekregen. Je denkt: ‘Yes! Ik heb mijn doelgroep bereikt’. Maar die 100 likes wil niet zeggen dat deze ook stuk voor stuk 100 kwalitatieve likes zijn en dat de doelgroep daadwerkelijk bereikt is. We kijken vaak naar deze statistieken maar dit zegt niets over het daadwerkelijke effect bij jouw doelgroep. Hoe vaak scroll je zelf niet op Facebook en zie je een interessante post zonder deze te liken? Het niet liken van een post wil niet zeggen dat er geen effect en beïnvloeding kan ontstaan.

Tijdens mijn onderzoek naar de onbewuste effecten en beïnvloeding van Facebookmarketing viel mij op dat er nog niet veel onderzoek is gedaan naar dit onderwerp. Ondanks deze uitkomst zijn mij wel een aantal punten opgevallen die op een positieve manier kunnen bijdragen bij het beïnvloeden van de doelgroep.

Herhalen, herhalen, herhalen

Een boodschap moet gemiddeld meer dan drie keer aankomen wil het de persoon bijblijven. Herhaling is de kracht van de boodschap. Je moet de tijd nemen om mensen bij je boodschap te betrekken en deze vervolgens te herhalen: op verschillende momenten via verschillende kanalen. Het effectiefst is om de doelgroep de boodschap te laten zien, horen en lezen, zodat meerdere zintuigen van de ontvanger aan het werk moeten. En dat dus een aantal keer.

Wees niet bang voor herhaling! Per definitie kun je ervan uitgaan dat de boodschap voor het grootste deel is weggevaagd in het geheugen van de ontvanger. De kunst is om iedereen keer een klein deel aan de boodschap toe te voegen. Tot dat de boodschap na zo’n zeven tot tien keer volledig in het geheugen gegrift staat. Dan heb je pas gecommuniceerd en zullen ze je onthouden.

Stel een autogarage plaatst regelmatig content op hun Facebookpagina en ‘sponsort’ deze berichten zodat ze in jouw tijdlijn zichtbaar worden. Dan zie je wel die advertenties maar ben je er niet bewust mee bezig. Op het moment dat er een keer wat aan de hand is met jouw auto, dan graaf je in je geheugen naar autogarages. De kans is zeer groot dat de autogarage die je zo vaak onbewust in je Facebook timeline langs kwam het eerste in je op komt. Door herhaling heeft het een plekje gekregen in je brein, je voelt je betrokken bij het bedrijf omdat het in je timeline stond en de nabijheid naar deze bron is hierdoor groter. 1 + 1 = ? 2! Juist ja, op naar die garage!

Mere exposure effect

Ook het mere exposure effect draagt bij aan het bovengenoemde voorbeeld. Wanneer de doelgroep de boodschap regelmatig heeft gezien, ontwikkelen ze het mere exposure effect. Dit betekent dat iets positiever gevonden wordt, naarmate je het vaker tegenkomt. Mensen ontwikkelen namelijk een voorkeur voor iets waar ze bekend mee zijn. Het mere exposure effect werkt zowel bewust als onbewust. Maar onbewuste verwerking van advertenties werkt juist beter voor het mere exposure effect. Hier kun je als adverteerder gebruik van maken, door advertenties regelmatig te laten zien, zonder dat men bewust de informatie verwerkt. Veel exposure van een merk of een product zorgt zonder bewuste verwerking toch voor een positieve waardering.

Omdat het mere exposure effect onbewust vaak goed werkt en mensen de advertenties vaak niet helemaal doorlezen, is het belangrijk dat het merk of het product goed naar voren komt in de advertentie. Wanneer dit niet gebeurt, kan de boodschap niet onbewust op worden genomen. Zorg erbij het maken van de advertenties dus voor dat het merk goed te zien is, het product goed naar voren komt en dat er veel exposure van de advertentie binnen de doelgroep is. Want meer exposure is een positievere instelling en leidt uiteindelijk tot meer conversies. Hoe zorg je ervoor dat er meer exposure ontstaat? Iedereen vindt het leuk om zijn/haar mening te geven of iets over zichzelf te vertellen. Stel daarom aan het eind van de post een vraag met een positieve insteek aan de doelgroep en de reacties zullen binnen stromen.

Conclusie

Bij uitstek is contentmarketing een instrument om jouw doelgroep op een laagdrempelige manier met kennis en informatie aan je merk te binden. Je zorgt dat je top-of-mind wordt en blijft bij die persoon in het zicht zodat deze bij een aankoopbeslissing voor een product of dienst bij jouw merk terecht komt. Contentmarketing geeft dus (meetbaar) resultaat op lange termijn. Maar veel bedrijven hebben niet het geduld om op die lange termijn te wachten en melken deze investering helemaal uit. Teksten moeten worden aangepast en blogs komen niet online zonder dat daar een regel in komt te staan als ‘wij kunnen u hiermee natuurlijk prima helpen met onze speciaal gemaakte dienst hiervoor..’ niet doen! Probeer te focussen op het opbouwen van relaties en de invloed wat je daarmee kunt doen. Blijf de content herhalen tot dat de boodschap de doelgroep bereikt en dit uiteindelijk leidt tot het mere exposure effect. Je koppelt deze relaties aan je merk en daar volgen op langere termijn harde cijfers uit in de vorm van leads en hogere omzetten. Waar wacht je nog op? Go!

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s