De kracht van livestreaming voor je merk

Livestreaming; op dit moment een van de grootste en meest dynamische trends op het gebied van video. Door de enorme hype van Netflix en Spotify is streaming al een bekend fenomeen, maar livestreaming? Dat is alweer iets heel anders.

Zonder twijfel ben je al in aanraking gekomen met livestreaming. Op social media is deze technologie namelijk echt een hype. En terecht, aangezien livestreaming voor zowel mensen, bedrijven en influencers een gouden tool is om in contact te komen met je volgers. Maar waarom is livestreaming zo effectief? Waarom zou je als merk livestreaming zeker moeten overwegen?

live-reactions-android

bron: Facebook

Wat? Livestreaming?
Allereerst livestreaming zelf! Livestreaming is een methode van videocontent waarbij de gebruiker live beeld overbrengt aan de kijker. Dit kan door middel van een camera, maar ook door bijvoorbeeld het scherm van een computer te laten zien. Livestreaming is realtime en dat betekent dat de kijker op precies hetzelfde moment ziet wat de gebruiker laat zien in zijn livestream. Het unieke hiervan is dat de video dus live wordt gedownload, waardoor de kijker het op ieder ogenblik kan openen.

Best uniek dus dat livestreaming, en dat biedt mogelijkheden! Zo zijn er tal van merken en bedrijven die livestreaming op een effectieve manier inzetten. Een goede uitwerking van livestreaming biedt opties voor engagement en interactie met de kijker. Maar, voordat ik hierop verder ga allereerst een kleine disclaimer: niet ieder bedrijf is geschikt voor livestreaming.

Livestreaming moet passen bij je merk en onderdeel zijn van je imago en doelgroep. Ben je bijvoorbeeld een bedrijf gespecialiseerd in rollators voor een oudere doelgroep die nauwelijks op het internet zit? Dan is livestreaming wellicht minder geschikt. Daarentegen, is je bedrijf digitaal aanwezig en begin je een aardig bereik te krijgen op social media? Dan ben je met livestreaming aan het juiste adres.

Gouden tool voor engagement
Livestreaming is namelijk enorm stimulerend voor engagement en branding. De livesessies beschikken namelijk in de meeste gevallen over een chatbox, waar kijkers van de stream al hun ideeën, opmerkingen, verhalen en vragen kwijt kunnen. Als host van je livestream is dit de perfecte manier om op de klant te reageren.

Livestreaming staat in de meeste gevallen echt in het teken van de interactie aangaan met de klant. Dit is ook terug te zien in de cijfers van livestreaming, zo meldt Facebook namelijk dat er gemiddeld tien keer vaker wordt gereageerd tijdens een livestream dan op normale videocontent.

bron: Facebook YouTube

Geef je merk een gezicht
Naast de enorme betrokkenheid van de doelgroep kun je door middel van livestreaming je merk veel meer een gezicht geven. Je kunt een kijkje achter het merk geven, zo zijn bijvoorbeeld behind the scenes streams altijd erg effectief en zijn Q&A-sessies ook enorm populair. Op dit soort manieren wordt het merk veel persoonlijker, waardoor de kijker zich veel meer kan identificeren met het bedrijf! We weten allemaal wat voor gevolgen dat kan hebben voor de betrokkenheid van deze klant. De kijker voelt zich zo veel meer verbonden en zal zo eerder reageren op uitingen van je merk.

Het kost nauwelijks centen
Uiteraard belangrijk voor ieder bedrijf: de kosten. Je zou namelijk denken dat het creëren van engagement en branding een enorme kostenpost met zich meebrengt. Het goede van livestreaming is dat dit totaal niet het geval is. Livestreaming is namelijk in verhouding tot de mogelijke resultaten enorm goedkoop, helemaal in vergelijking met andere marketingtrucjes (zoals televisie of radio).

Door de technologische ontwikkelingen is een livestream zo gestart. De populaire socialmediaplatforms waaronder Facebook, Instagram, Twitter en YouTube bieden allemaal de optie om gratis een livestream te starten. Dit kan met één druk op de knop!

Het enige wat je nodig hebt is een gemiddelde internetverbinding en een camera, waarbij deze gewoon al in een smartphone zit. Eventueel zou je later je ‘uitrusting’ kunnen uitbreiden met professionele apparatuur, maar daar heb je weer het voordeel van livestreaming; je kunt zelf bepalen waar jouw grenzen liggen.

Livestreaming is eindeloos
De opties van livestreaming zijn enorm divers. Wat jij als bedrijf met je livestream wil bereiken of laten zien ligt compleet aan jouw idee en doelstelling. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om de kijkers een beeld ‘achter de schermen’ van je merk te laten zien, updates te geven over de toekomst van je bedrijf, een speciaal evenement van je nieuwe product uit te zenden of simpelweg livestreaming te gebruiken als een vorm van webcare.

De opties zijn eindeloos. Kijk bijvoorbeeld eens naar het Formule 1-team van Red Bull Racing. Voorafgaand aan de Grand Prix van Maleisië zijn de autocoureurs Max Verstappen en Daniel Ricciardo voor een kleine tien minuten live op Facebook. De coureurs praten met elkaar over de verwachtingen van de opkomende race en ondertussen stroomt de livestream vol met duizenden kijkers die vragen in de reacties stellen. Max en Daniel reageren zo af en toe op een van die vragen, en zonder dat je het door hebt voelt Red Bull Racing ineens een stuk persoonlijker.

voorbeeld

De kosten van Red Bull voor deze livestream? Hooguit dertig minuten tijd. Het resultaat? Een gigantische groep kijkers die zich enorm betrokken voelen met de coureurs en het merk Red Bull.

Livestreaming bepaal je zelf
Bovenstaand voorbeeld is zó enorm kenmerkend voor livestreaming. Het maakt niet uit wat je doelstelling is, als host van de stream bepaal jij de grenzen. Je kunt zelf kiezen wat je wilt laten zien, wat je doel van de livestream is en hoelang de livestream gaat duren. Livestreaming heb je zelf in de hand!

Nu je alles weet over livestreaming is één ding, maar hoe beheer je nou eigenlijk zo’n stream? Neem vooral een kijkje in dit artikel, waarin ik de volgende stap toelicht: Het starten van een succesvolle livestream.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s