Augmented reality, de nieuwe realiteit

De digitale wereld verandert razendsnel. Twee jaar geleden werd zelfs aangegeven
dat virtual reality ‘next thing to happen’ was. Sites stonden vol met redenen waarom jij als bedrijf zou moeten investeren in deze virtuele beleving die jij jouw doelgroep kan bieden. Vergeet dat. Het is de beurt aan augmented reality (AR).

Over virtual reality (VR) heb je waarschijnlijk al veel gehoord en gezien. Misschien heb je zelf weleens al een virtuele beleving meegemaakt met de VR-bril. Maar wanneer men iets hoort over augmented reality, wordt dat meestal gezien als synoniem voor virtual reality. Toch zijn de verschillen gigantisch groot. Kijk voor de grootste verschillen tussen VR en AR deze infographic.

‘Augmented’ betekent letterlijk ‘aangevuld’. Augmented reality vult de werkelijke wereld aan met informatie of beelden. Via een lens, spiegel of zelfs zonder extra attributen wordt er in je fysieke wereld iets geprojecteerd. Zie het als een soort samensmelting tussen fictie en non-fictie. Dit kan van alles zijn. Op dit moment wordt AR vooral gebruikt als amusementsinstrument. Het beste voorbeeld hiervan is Pokémon Go. Miljoenen gebruikers liepen vorig jaar door de stad om zoveel mogelijk beesten te ‘vangen’ die op hun telefoon verschenen.

Ook wordt AR ingezet om informatie te tonen. Een aantal jaar geleden bracht Google al de Google Glass. Via deze ‘normale’ bril kun je informatie zien als navigatie routes, verkeersinformatie maar ook je mails lezen etc.

shutterstock_568034230-796x398

Apple vs. Google

Halverwege 2017 kwam Apple met een nieuwe technologie: ARKit. De ARKit zal de virtuele wereld volledig op zijn kop zetten. Omdat in september de iPhone 8 en iPhone X bekend werden gemaakt, waarin de ARKit ingebouwd zit, zal deze feature zich heel snel gaan ontwikkelen. Niet veel later kwam Google met de ARCore. Hiermee zetten zij de achtervolging in op Apple om ook hun doelgroep een perfecte augmented ervaring te kunnen geven. Maar wat houdt het dan precies in?

De ARKit/ARCore zijn een soort funderingen voor AR-apps. De software die wordt gebruikt, maakt het een stuk gemakkelijker voor ontwikkelaars om augmented reality te gebruiken. Ik wil niet te diep in het technische aspect duiken, maar daar zit wel het grootste verschil in met voorgaande AR-software. Een AR-app had eerst altijd een herkenningspunt nodig in de echte wereld: een stip, een voorwerp of iets dergelijks. Maar met de technieken van ARKit en ARCore zijn die herkenningspunten niet meer nodig. De telefoon scant nu als het ware de hele omgeving waarin jij je bevindt. Op basis daarvan kunnen er augmented beelden toegevoegd worden. Omdat de omgeving zo goed gescand wordt, worden ook dieptes, hoogtes etc. volledig gescand. Zo kun je nu een ‘virtueel glas’ echt op tafel zetten en kun jij je virtuele auto echt laten rijden op de weg.

“Marketing is no longer about the stuff that you make, but about the stories you tell.” – Seth Godin

Gemak

Ik zei het al in de intro: het is de beurt aan augmented reality. Maar waarom is het nu de beurt aan AR en kunnen wij VR langzaam – of eigenlijk heel snel – vergeten? Het antwoord is vrij simpel. Met augmented reality heb je namelijk geen extra attributen nodig dan je telefoon, een app en internet. Waar je bij virtual reality altijd gebruik zal moeten maken met iets van een bril, een lens of iets dergelijks waardoor je in een andere wereld wordt gebracht, is dit bij augmented reality niet nodig. Het grootste verschil zit hem dus in het gemak waarmee je AR kunt gebruiken. Een telefoon heeft iedereen bij zich, een bril niet.

Seth Godin – grootheid binnen de marketingwereld dankzij onder andere zijn bestsellers en voormalig functie als vice president van Yahoo! – zegt over marketing het volgende: “Marketing is no longer about the stuff that you make, but about the stories you tell.” Hiermee slaat hij wat mij betreft de spijker op zijn kop. Je kunt nog zo een goed product bezitten of dienst aanbieden, zonder een goed verhaal verkoop je het niet. Je moet ervoor zorgen dat je een extra service kunt verlenen aan jouw potentiële klant en je daarmee onderscheiden van de concurrentie. Dat is wat AR doet.

Toekomst

Augmented reality staat al een aantal jaar in de kinderschoenen. Maar dankzij de ARKit en ARCore zal AR de komende maanden een gigantische boost krijgen. Experts zeggen
dat de hele marketing-wereld de komende maanden volledig op zijn kop zal staan vanwege de ontwikkelingen die op dit moment bezig zijn. Nathan Coppens, Director innovations bij DigitasLBI, vindt dat nu het juiste moment is om in te stappen: ‘Ik ben ervan overtuigd dat klanten direct de meerwaarde zullen zien en er hierdoor bedrijven overtuigd zullen raken van de grote meerwaarde en mogelijkheden, als je het mij vraagt zal dit binnen nu en een jaar gebeuren.’

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s