7 redenen om een webinar in te zetten als marketinginstrument

Als organisatie hoor je er tegenwoordig niet meer bij als je nog nooit een webinar hebt georganiseerd. Het is niet alleen een interessante vorm om een boodschap over te brengen, maar ook een goede manier om je doelgroep te bereiken. Bedrijven waarbij je een webinar kunt organiseren schieten uit de grond, en over elk ondenkbaar onderwerp kun je een webinar volgen. Hoe gemakkelijk het ook klinkt, hoe lastig het is om de eerste stap te zetten.

Nog nooit een webinar georganiseerd, of überhaupt nog nooit over webinars gehoord? Het is eenvoudiger dan je denkt! Een webinar is kortgezegd een interactieve live-uitzending via internet. Een perfecte manier om als marketinginstrument te gebruiken, en jij kan het ook! Nog niet overtuigd? Hieronder zeven redenen voor het organiseren van een webinar.

1. Goed gevuld bestand vol klanten

Misschien wel de belangrijkste reden om een webinar te organiseren. Een webinar levert je nieuwe potentiële leads op. Deelnemers van een webinar laten veel informatie over zichzelf achter. Een e-mailadres, naam en vaak ook een telefoonnummer. Gegevens die van belang zijn om een relatie te kunnen opbouwen met een klant. Met de gegevens kun je de potentiële lead persoonlijke aanbiedingen sturen, en het contact warm houden. Iets wat je met een seminar, blog of simpele video niet voor elkaar krijgt.

2. Persoonlijke en interactieve benadering

Iets wat een webinar biedt, maar een seminar niet, is interactiviteit. Bij een presentatie met fysiek publiek is er geen tot nauwelijks de mogelijkheid om vragen te stellen of vragen te beantwoorden. Bij een webinar is deze mogelijkheid er wel. Door middel van een live-chat en pollvragen ontstaat de mogelijkheid om in gesprek te gaan. Vragen die gedurende het webinar binnenkomen, kunnen direct worden doorgestuurd, en meteen worden behandeld door de presentator. Daarnaast kan de presentator het webinar afstemmen op het kennisniveau van de kijkers door middel van een chat- of pollvraag.

3. Scheelt tijd én geld

Een praktisch voordeel van een webinar: het kost minder tijd en geld dan het organiseren van een fysieke presentatie. Deelnemers van een webinar zijn geen tijd en geld kwijt aan het reizen naar de presentatie. Geen files, dure parkeergarages of vertraagd openbaar vervoer. Een webinar geeft deelnemers de mogelijkheid om vanaf iedere plek, op elk gewenst apparaat het webinar te volgen. Niet alleen voor de deelnemer, ook voor jou als organisatie levert een webinar praktische voordelen op! Er hoeft geen eten en drinken geregeld te worden, geen gedoe met het afhuren van locaties en na afloop van de presentatie moet niks worden opgeruimd.

4. Boodschap komt beter over

Wist je dat 80% van een boodschap wordt onthouden als er beeld, geluid én interactie wordt gebruikt? Waar een seminar alleen gebruik maakt van een spreker met presentatie, zorgt een webinar ervoor dat de doelgroep een groter deel van de boodschap zal onthouden. De interactie zorgt ervoor dat deelnemers kunnen inspelen op wat ze zien en horen. Op deze manier doet je publiek veel actiever mee dan bij een fysieke presentatie. Bij een fysieke presentatie ontvangt het publiek, maar is er geen sprake van zenden. Voor het onthouden van een boodschap is deze actieve houding essentieel.

5. Mogelijkheid tot terugkijken

De meeste seminars worden niet opgenomen. Kon je door een volle agenda niet aanwezig zijn, dan heb je simpel gezegd pech. Bij een webinar is dit geen probleem. Na afloop van een webinar ontvang je een registratie, waardoor je het webinar eindeloos kunt terugkijken. Ook kun je de webinar registratie gebruiken als product. Zo kun je het webinar aanbieden op de website in ruil voor een e-mailadres, of kun je de video meenemen in een mailing.

6. Deelname is gratis en laagdrempelig

Waar je bij een presentatie rekening moet houden met de ruimte, heb je bij een webinar de mogelijkheid om honderden uitnodigingen te versturen. Je publiek kan variërend van tientallen tot duizenden deelnemers. Belangrijk hierbij is dat deelname zowel gratis als eenvoudig is. Voor de inschrijving van een webinar is het enkel nodig om gegevens achter te laten. Het is niet nodig om voorafgaand aan het webinar software te downloaden, of naar een bepaalde locatie af te reizen. Het enige wat deelnemers moeten doen is inschrijven en inloggen met inloggegevens.

7. Mogelijkheden zijn eindeloos

De mogelijkheden voor een organisatie om een webinar in te zetten zijn grenzeloos. Je kunt een webinar gebruiken voor verschillende doeleinden. Een productdemonstratie, een jaarrapport of een lezing? Er zijn oneindig verschillende formats en variaties mogelijk! Zo kun je er zelfs voor kiezen om je webinar betaald aan te bieden. Met de hoeveelheid mogelijkheden kun je blijven uitproberen totdat het webinar bij jou, je organisatie en je doelgroep past.

Hopelijk geeft dit artikel jou genoeg redenen om de wereld van webinars te ontdekken. Heb je nog aanvullingen, laat ze dan achter in de reacties! Wil je meer lezen van deze auteur? Je kunt hier een stukje biografie vinden, en hier een infographic vinden over kunstmatig intelligentie.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s