4 digitale tricks om je hardloopprestaties te verbeteren

Hardlopen is een sport voor iedereen. En of je nu net begonnen bent met hardlopen of al meerdere marathons achter je naam hebt staan: digitalisering en technologische innovaties kunnen je prestaties en motivatie positief beïnvloeden. En het mooiste is dat zulke handige hulpmiddelen helemaal niet duur of ingewikkeld hoeven te zijn.

Als fervent hardloper en liefhebber van digitalisering ben ik altijd op zoek naar leuke apps of technologische snufjes die ik kan gebruiken tijdens het sporten of in mijn dagelijkse leven. Veel innovaties die de revue passeren zijn leuk, maar zou ik nooit gebruiken, zoals dit shirt. Gelukkig zijn er ook leuke digitale hulpmiddelen die ik wél nuttig vind. Ik heb er vier verzameld die jou als hardloper gelukkiger kunnen maken.

1) Draag een activity tracker of sporthorloge

In 2017 staan wearables voor het tweede opeenvolgende jaar bovenaan de lijst van belangrijkste sporttrends van het American College of Sports Medicine. Ik heb specifiek voor deze twee wearables gekozen omdat ze mijn favoriet zijn. Je kunt ook kiezen voor een andere soort wearable. Wearables zijn draagbare apparaten zoals dus activity trackers en sporthorloges, maar ook het eerder genoemde shirt is een wearable. Wearables houden tijdens het dragen constant contact met je lichaam en houden zo je activiteiten gedurende de dag of tijdens het sporten bij. Dit is handig, want dan weet je precies hoeveel je bewogen hebt en hoe je lichaam op die activiteit reageerde. Bij de meeste wearables kun je een doel instellen, bijvoorbeeld hoeveel tijd je minstens wilt bewegen op een dag of hoeveel stappen je per dag wilt zetten.

Activity trackers en sporthorloges kunnen een bijdrage leveren aan het bewust worden van je leefstijl en daarmee ook de mogelijkheid bieden om je leefstijl te verbeteren. Wil je meer weten over hoe dat werkt? Lees dan dit artikel.

2) Laat je activiteiten analyseren door een app

Het dragen van een wearable is goed, maar iets nuttigs doen met de data die je elke dag verzameld is nog beter. Harde feiten zeggen namelijk meer dan je gevoel. De meeste activity trackers en sporthorloges kun je synchroniseren met een app, zoals TomTom MySports, Nike+ Running en Strava. Zo kun je exact zien hoe hoog je hartslag op welk moment van de dag was of hoe lang je precies deed over je vierde kilometer tijdens je hardloopronde. Je hoeft geen data-analist te zijn om deze laagdrempelige apps te begrijpen en met de data aan de slag te gaan.

Door je trainingen op te slaan in een app kun je deze op elk gewenst moment bekijken en ook met elkaar vergelijken. En als je met een sporthorloge loopt worden niet alleen je tijden opgeslagen, maar onder meer ook je route, hoogtemeters en hartslag.

3) Sluit je aan bij een online community

Van het offline napraten in de kantine naar de online community. Er zijn online veel platformen te vinden waar over sport gesproken wordt. Op verschillende fora zijn subfora ingericht voor specifieke sporten, waar men elkaar oppept en elkaars prestaties volgt. Ideaal voor iedereen die vaak alleen loopt. Maar de beste online community voor sporters is in mijn ogen Strava.

Strava is een sociaal netwerk voor sporters en zegt het volgende over zichzelf: “Als je actief bent, is Strava jou op het lijf geschreven. Met onze mobiele app en website kun je alles uit je sport halen en kom je in contact met miljoenen sporters over de hele wereld.

Strava laat je alle aspecten van je activiteit bijhouden en deze analyseren. Je kunt contact leggen met vrienden en je trainingen (en sportavonturen) delen. En Strava zorgt dat je nieuwe routes ontdekt en de competitie aan kunt gaan met sporters van over de hele wereld. Strava biedt alles wat een hardloopapp mij moet kunnen bieden. En misschien nog wel veel meer. Daarnaast is Strava erg gebruiksvriendelijk en merk je aan zowel de functionaliteiten als het design  dat de sporter vooropgesteld wordt en dat zijn vooruitgang het allerbelangrijkst is. Strava is er voor en door sporters.

4) Deel je trainingen op social media, het liefst op Instagram

En niet alleen zodat men op Facebook geen last van je heeft. Instagram is bij uitstek het medium waar je foto’s van je training kunt delen. En in de eerdergenoemde apps, TomTom MySports, Nike+ Running en Strava, kun je eenvoudig je trainingsdata als filter aan je foto’s toevoegen. Likes scoren op je trainingsrondje, ideaal. Op Instagram is dan ook een heuse hardloopcommunity ontstaan. Van beginners tot runfluencers en van jong tot oud: allerlei lopers brengen hun hardloopleven in beeld en delen dit op Instagram. Het delen van hardloopcontent op Instagram zorgt voor vind-ik-leuks, complimentjes, tips en tricks en erkenning van medehardlopers.

Voor bijna iedereen loopt de offline wereld naadloos over in de online wereld en vice versa. Deze ontwikkeling moeten wij doortrekken naar ons sportieve leven. Door gebruik te maken van de mogelijkheden die digitale technologie ons biedt rondom het sporten, kunnen wij onszelf én anderen beter, sterker en sneller maken. Want het is fijn om van een medehardloper te horen dat je een goede tijd hebt gelopen. Of dat je een digitale oppepper krijgt nadat een training niet zo goed ging. En als jij online ziet dat zoveel mensen al een rondje gelopen hebben vandaag, kun jij niet achterblijven.

Eigen foto.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s