Moet ik als bedrijf influencers inzetten, ja of nee?

Met de komst van het internet en sociale media is de consument minder gevoelig geworden voor advertenties en reclame. Met name millenials zijn een stuk wantrouwiger. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat de consument earned media, mond-tot-mondreclame of aanbevelingen van bekenden, meer vertrouwt dan branded advertenties en reclames. Iemand met wie jij je kunt identificeren, geloof je immers eerder dan een advertentie. Marketeers kunnen hierop inspelen door influencer marketing in te zetten. Als je nog twijfelde als marketeer om influencer marketing in te zetten denk ik dat je na het lezen van dit artikel van gedachten bent veranderd.

Wanneer zet je influencer marketing in?

Wanneer je influencer marketing inzet, hangt af van je doel, doelgroep en hetgeen wat je de doelgroep via de influencer wilt aanbieden. Hieronder verschillende doelen om influencers in te zetten:

1. Naamsbekendheid genereren

NaamloosInfluencer marketing is een heel geschikt middel om meer naamsbekendheid te genereren en het bereik onder een specifieke doelgroep te vergroten. Met name nieuwe organisaties en merken hebben hier veel baat bij, omdat zij dit netwerk van fans zelf nog niet op hebben gebouwd. Het nieuwe chocoladefudgemerk Johnny Doodle begrijpt dit en maakte veelvuldig gebruik van het bereik van foodbloggers. Het merk stuurde het product naar een aantal Nederlandse foodbloggers, met een groot bereik binnen een specifieke doelgroep. Omdat de bloggers met het product verrast werden, postten ze er graag over op hun sociale mediakanalen. Daarnaast is de verpakking erg aantrekkelijk, wat het natuurlijk goed doet op foto’s op onder andere Instagram.

2. Engagement creëren

Schermafbeelding 2017-10-23 om 11.09.02.pngInfluencers bereiken niet alleen een hele specifieke doelgroep, ze staan ook heel dichtbij die specifieke doelgroep en gaan met hen in gesprek. Dat maakt influencer marketing een goed middel om engagement te creëren onder de doelgroep. Voor de naamsbekendheid hoefde Albert Heijn vorige zomer geen influencers in te zetten (de supermarkt is immers bekend bij ongeveer iedere Nederlander), maar om meer engagement te creëren, zette Albert Heijn het bereik van een aantal Nederlandse bloggers in. Het doel was om via deze bloggers verschillende doelgroepen te laten weten dat Albert Heijn veel producten verkoopt waarmee je gemakkelijk gezonde maaltijden kunt maken.

3. Zichtbaarheid bij de lancering van een nieuw product verhogen

Schermafbeelding 2017-10-23 om 11.12.19.pngAls je een nieuw product op de markt brengt, kan het lastig zijn om het product bij de doelgroep onder de aandacht te brengen. Influencer marketing kan helpen het product gericht te introduceren onder een specifieke doelgroep. Dit doet het interieurmerk Mooi Goed regelmatig door interieurblogger Lisanne van de Klift te vragen nieuwe ontwerpen en producten te gebruiken en haar mening te delen met haar volgers. Dit doet ze niet alleen door het product te beschrijven, maar ook door het verhaal achter het product te vertellen en meer informatie te geven over de persoon die het product heeft ontworpen.

4. Promoten van Social Media reclames

Schermafbeelding 2017-10-23 om 11.14.23.pngMisschien heeft jouw merk voldoende naamsbekendheid, maar kunnen de sociale mediakanalen nog wat promotie gebruiken. Je hebt bijvoorbeeld net een Instagrampagina opgezet, maar deze heeft nog geen significant bereik. Influencer marketing kan in zo’n geval helpen het bereik te vergroten en de interactie te stimuleren. Takeovers zijn hier een goed voorbeeld van. De bedoeling van een takeover is dat de influencer het account van een bedrijf of merk voor een bepaalde tijd overneemt. Omdat deze influencer gedurende deze periode op jouw sociale mediakanaal te vinden is, zal deze veel volgers van zichzelf meenemen naar jouw account. Het Amerikaanse kledingmerk Wet Seal, dat zich richt op tieners, zette een jonge socialmediaster in om het Snapchataccount over te nemen. Deze takeover leverde het merk in twee weken zo’n 9.000 extra volgers op (Besocialized, 2017).

Voordat je begint

Voordat je start met het inzetten van influencer marketing zijn er nog een aantal punten die aandacht verdienen (Laar, T. 2017). Bedenk goed:

  • Wie je doelgroep is
  • Wat je doelstelling is
  • Wat je je doelgroep wil vertellen of aanbieden
  • Wie voor jou relevante influencers zijn
  • Welke relevante kanalen je wil inzetten

Youtube als online kanaal

Het lijkt alsof merken en bedrijven het opkomende kanaal Youtube niet serieus nemen, maar als je ziet hoe relevant het medium is kan ik me dat niet voorstellen. Hier een lijstje:

  1. We uploaden wereldwijd bijna 500 uur video per minuut op Youtube;
  2. Elke dag een miljard uur aan weergaven op Youtube;
  3. Youtube heeft meer dan een miljard gebruikers, dat is bijna een derde van het internet;
  4. Meer dan de helft van Youtube-weergaven is afkomstig van mobiele apparaten;
  5. Het aantal kanalen met jaarlijkse inkomsten van zes cijfers op Youtube is het afgelopen jaar met 50% gestegen.

Veel merken en bedrijven vinden Youtube iets voor kinderen. Een groot aantal kanalen in Nederland maken content voor kinderen en jongeren. Alleen is het wel zo dat het aantal tv kijkende jongeren volgens de SKO elk jaar met 15% afneemt. Kinderen groeien niet meer op met lineaire televisie, maar met hun mobiele telefoon met daarop Youtube video’s als hun belangrijkste bron van content. Jongeren worden ouder en zullen niet ineens teruggaan naar tv, daarom is het belangrijk om met de tijd mee te gaan en nu al in te spelen op Youtube om niet achter te blijven (Frankwatching, 2017).

Conclusie

Er zijn genoeg redenen om influencers in te zetten voor je merk. Als bedrijf is het belangrijk om met de tijd mee te gaan, en ook niet onbelangrijk is dat mensen influencers sneller geloven dan advertenties. Influencers worden vaak via Instagram ingezet, maar bedrijven moeten ook denken aan Youtube. Youtube is een heel populair en opkomend medium en het is heel gemakkelijk om hier influencers in te zetten.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s