Maar mág influencen eigenlijk wel?

Het is namelijk sluikreclame. Én dat mag niet, het is wettelijk verboden in Nederland. De relatie tussen de adverteerder en de influencer is lang niet altijd duidelijk, wat de laatste tijd voor veel problemen zorgt.

Zo werd Doutzen Kroes laatst op de vingers getikt door het niet te vermelden van sluikreclame. Dat men deze manier van marketing niet meer vindt kunnen, wordt duidelijk door de media. ‘Doutzen Kroes maakte sluikreclame voor Rivella, maar krijgt slechts een waarschuwing,’ luidde de kop van de Volkskrant. De Telegraaf laat ook haar mening horen met een online artikel: ‘Het topmodel heeft haar leven inmiddels gebeterd. De gewraakte advertentie-post is niet meer te vinden’.  De media werd gehoord.  ‘In de uiting is de betaalde samenwerking niet vermeld, en is om die reden in strijd met de Reclame Code Social Media’, schrijft de commissie van het Commissariaat voor de Media in de uitspraak. Maar meer dan deze boze woorden uitspreken, kunnen ze niet. Zelfs Rivella krijgt geen straf. ‘Wij kunnen geen sancties opleggen omdat we een stichting zijn die betaald wordt vanuit de branche’, sprak een woordvoerder van de commissie tegen de Volkskrant. Een branche dus. Maar welke branche precies?

Social media wordt niet belicht in de wetgeving
Toch kan het Commissariaat voor de Media wel boetes opleggen. ‘Maar niet in een zaak zoals deze’, zegt Karin Temmink van het commissariaat tegen de Volkskrant. ‘Wij houden toezicht op basis van de Mediawet. Daar staat niets in over sociale media. De Europese regels duidelijk: reclame moet herkenbaar zijn als reclame. Het Commissariaat voor de Media ziet erop toe dat Nederlandse media-instellingen zich houden aan de Mediawet. Deze wet is nu gericht op radio- en televisieomroepen en commerciële mediadiensten op aanvraag. Deze bedrijven moeten zich wat betreft reclame aan bepaalde regels houden. Sociale media wordt dus niet belicht.

Zelfregulering
Daarom hanteert de Brancheorganisatie voor Data Drive Marketing zelfregulering. “Zelfregulering betekent dat het adverterend bedrijfsleven de mogelijkheid heeft om zelf regels op te stellen waaraan de (verantwoorde) reclame moet voldoen,” schrijft de Reclame Code Commissie hierover op hun website. Toch gaat deze zelfregulering niet altijd goed, dus is er sinds 2014 de Reclame Code Social Media. Hierin staat dat reclame via Social Media altijd herkenbaar moet zijn. Ook staat er dat als de verspreider een vergoeding ontvangt (zowel geld als in natura) én de geloofwaardigheid van de uiting kan beïnvloeden, moet dit uitdrukkelijk worden vermeld.

Nieuwe wetgeving op komst
Gelukkig zijn deze inzichten het Europees Parlement niet ontgaan: Er is Europese regelgeving op komst die de mogelijkheden voor toezicht op online sluikreclame en productplaatsing verruimt. “We verwachten dat dit pas op zijn vroegst over anderhalf jaar het geval is,” spreekt een commissielid van het Commissariaat van de Media op Toezine. Met de groei van het gebruik van de sociale media, duurt anderhalf jaar lang, misschien wel een beetje te lang. Het Commissariaat voor de media probeert totdat deze Europese regelgeving er is, zoveel mogelijk influencers ervan te overtuigen dat zij hun sponsoring kenbaar moeten maken. Zo zocht het Commissariaat in 2016 aandacht in de media. Er werd veel aandacht gegeven aan de komende regelgeving en er werden nieuwe inzichten gegeven.

Eerlijkheid wordt beloond
Maar tot heden hebben deze influencers nog vrij spel. Dit gaat vaak goed, maar zorgt ook voor veel onduidelijkheid. Wordt de influencer betaald om positief te zijn over het product/merk of is hij oprecht positief over het product/merk? Naast de volgers van de influencers, zien influencers zelf dit probleem nu ook in. Tegenwoordig wordt soms de sponsoring juist in beeld gebracht; veel influencers hechten waarde aan authenticiteit, ze willen graag als ‘echt’ worden gezien, als betrouwbaar. En eerlijk zijn over sponsoring helpt daarbij. Openheid en transparantie worden tegenwoordig steeds meer gewaardeerd. Zo wordt eerlijkheid ook beloond. Zo ook in influencer marketing. Je straalt als influencer veel meer authenticiteit uit, waardoor je veel sneller wordt beloond. Influencer Laura Ponticorvo is je al voor, zij duidt haar gesponsorde content nu aan met #ad of #spon.

Influencer marketing mag dus wel, maar je moet wel eerlijk blijven.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s