‘Let op! Niet alles is wat het lijkt’

Apps als Instagram, Snapchat en Facebook nemen onze manier van communiceren over. Vroeger belde je iemand op om te vertellen hoe het met je gaat, nu laat je via social media weten dat het goed met je gaat. Want laten we eerlijk zijn: het gaat altijd goed met je op social media. En mocht je een keer je dag niet hebben, kan je altijd je foto’s opleuken door een filter te gebruiken. Maar wat zijn de gevolgen hier eigenlijk van? 

Of je het weten wilt of niet, social media hebben jou in zijn greep. Kijk maar eens naar de gebruikers van Instagram (3,2 miljoen) en Snapchat (1,9)alleen al in Nederland. Mensen en bedrijven gebruiken social media, waaronder Instagram en Snapchat, om verschillende redenen. Een reden hiervoor is het vergroten van je naamsbekendheid. Door gebruik te maken van social media vergoot je online je aanwezigheid, waardoor je online sneller herkend wordt. Maar door social media is het ook steeds gemakkelijker om erachter te komen wat mensen/ potentiele gebruikers van jou (bedrijf) vinden. Door het achterlaten van een like of reactie onder jou bericht kom je erachter of jij in de smaak valt bij je publiek. Dit wil je als social media gebruiker weten, omdat je negatieve reacties zo om kan zetten naar positieve. Een derde reden van social mediagebruik is de kans om als expert bestempeld te worden. Via je social media account kun je mensen op de hoogte houden van het laatste nieuws met betrekking tot je bedrijf, maar ook van informatie die jouw volgers bezighoudt. Wanneer je dit regelmatig doet, gaan mensen jou zien als expert en kan jij ze zo beïnvloeden bij het maken van keuzes.

Nu weten we dus waarom mensen social media gebruiken, maar weten zij ook de gevaren ervan? Want wat gebeurt er met al die miljoenen foto’s en video’s die wij dagelijks plaatsen? Op Instagram alleen al worden dagelijks 95 miljoen foto’s en video’s gedeeld. Wat veel mensen niet beseffen is dat als je eenmaal iets op internet plaatst, dit er voor altijd staat. Ook realiseren mensen, en vooral jongeren, niet dat wat we op social media zien vaak niet echt is. Uit Engels onderzoek blijkt dat Instagram het schadelijkst is voor de mentale gezondheid van jongeren. Jongeren krijgen een gevoel van tekortkoming of angst bij Instagram. Dit blijkt uit onderzoek van Society for Public en de Young Health Movement die bijna 1500 jongeren tussen de 14 en 24 jaar interviewde. Maar ook Snapchat, Facebook en Twitter versterken deze gevoelens. Zo zorgen deze social media apps voor toenemende onzekerheden over het lichaam, slaapproblemen en eenzaamheidsgevoel.

Shirley Cramer van de Royal Society for Public Health pleit voor een waarschuwing op social media. ‘Social media platformen zouden gebruik moeten maken van een pop-up wanneer een gebruiker een foto of video bekijkt die gefotoshopt is. Zo weten zij dat de foto gemanipuleerd is en niet echt is’, aldus Cramer. Het grote kwaad van Instagram en Snapchat zit hem in het feit dat beide platformen erg fotogericht zijn, waardoor visuele vergelijkingen bijna niet te ontwijken zijn. Mensen kunnen online totaal iemand anders zijn dan in ze in werkelijkheid zijn.

We worden tegenwoordig elke dag met honderden perfecte foto’s geconfronteerd. Dit gaat soms zo ver dat jonge meiden een cosmetische ingreep overwegen om er net zo uit te zien als de influencers. Door gebruik van filters kan je je lippen dikker maken, je huid egale en je gezicht slanker zonder dat je onder het mes moet. Maar voor veel mensen, en vooral meiden, is dit niet genoeg. Door elke dag geconfronteerd te worden met perfecte foto’s voelen veel meisjes zich gedwongen om er net zo uit te zien als de influencers die zij volgen. Maar ook influencers worden onder vuur genomen over hun imperfecties door volgens of andere social media gebruikers. Chloe Ferry, een bekende influencer, heeft na veel gemene comments onder haar video’s een borstlift ondergaan. Pas na het zien van de littekens beseft ze pas wat ze heeft gedaan en waarschuwt andere meiden om niet dezelfde fout te maken als zij.

Door social media hebben steeds meer mensen de neiging gekregen om iets aan zichzelf te veranderen. Op verschillende platformen wordt je geconfronteerd met gemanipuleerde beelden, maar toch weerhoudt het ons er niet van om er net zo uit te zien als op die foto van die influencer. Door deze bewerkte beelden zien mensen hun eigen schoonheid niet meer, maar die van een ander. Stom! Want deze mensen zien er zelf niet eens zo uit.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s