Generatie Z! Hoe kan je als bedrijf deze generatie het beste bereiken?

Millennials, wie kent deze generatie niet? Deze zogezegde generatie Y houdt van hun vrijheid, zijn zelfstandig en hebben een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Daarnaast kunnen ze goed omgaan met de nieuwste technologieën. De millennials zijn nog steeds de topic van de dag en voor veel bedrijven en merken de belangrijkste groep om hun marketingactiviteiten op te richten. Het enige is, de millennials zijn al een tijdje niet meer de jongste generatie. Er staat namelijk al weer een andere generatie voor de deur die staan te springen om het stokje over te nemen van de millennials, namelijk Generatie Z.

Wie is deze generatie?

Generatie Z is geboren tussen 1995 en 2010 en worden ook wel: ‘Digital natives’ genoemd. Deze generatie houdt van stabiliteit omdat zij zijn opgegroeid in een wereld met grote gebeurtenissen. Daarnaast hebben zij als een jonge generatie een grote bestedingskracht omdat zij een enorm grote invloed hebben op de uitgaven van hun ouders. Dit uit zich vooral in het uitzoeken van hotels en vluchten online. De digital natives zijn harde werkers en bereid hier veel voor te doen, het zal de hoogst opgeleide generatie ooit zijn.

Wat is het media-gebruik van deze generatie?

Generatie Z kan zich geen leven voor het internet herinneren, ze zijn opgegroeid met computers en mobiele telefoons. Het is de eerste generatie die volledig digitaal is opgegroeid. Het is daarom niet gek dat zij veel tijd besteden aan digitale middelen en de bijbehorende sociale kanalen. Volgens het onderzoek van Defy Media is: Youtube (95%) het meest populaire social-media kanaal onder de 1500 ondervraagden van de generatie. Op plek twee staat Instagram (69%) gevolgd door: Facebook (67%), Snapchat (67%) en Twitter (52%). De social-media kanalen hebben alle vijf een ander doel. Youtube, Facebook en Twitter worden gebruikt om het nieuws te vergaren. Snapchat, Facebook en Instagram worden gebruikt om contact met vrienden te onderhouden. De generatie besteedt ongeveer 64 uur per maand aan het internet. Van deze 64 uur per maand zijn zij tussen 18:00 uur en 21:00 uur het meest online. Youtube is onwijs populair onder deze generatie omdat zij beeld onwijs belangrijk vinden. De generatie is namelijk visueel ingesteld. Via Youtube kijken zij graag naar influencers, wat een enorme trend is onder de generatie.

Waarom zou ik als bedrijf generatie Z moeten bereiken?

Veel bedrijven richten zich op dit moment op de volwassen generatie Y. De generatie die zich al een aantal jaar op de arbeidsmarkt bevindt, al een tijd op zichzelf wonen en misschien zelfs al kinderen hebben. Deze generatie ontwikkelt zich niet meer en zal nog moeilijk te sturen zijn door bedrijven en merken. Doordat veel bedrijven en merken zich zo focussen op deze groep, vergeten zij dat er al een nieuwe generatie om de deur komt kijken. Veel personen uit generatie Z zijn bezig met volwassen worden. Zij zijn aan het studeren, werken of wonen in een studentenhuis. Generatie Z is zich enorm aan het ontwikkelen. Hierdoor creëren zij hun eigen idealen en denkbeelden over communicatie en de wereld. Als bedrijf is het enorm belangrijk om de denkwijze van generatie Z te achterhalen, zodat deze generatie je met open armen ontvangt.

Hoe kan ik als bedrijf het best deze generatie bereiken?

Het is als bedrijf heel erg moeilijk om generatie Z te bereiken. Zij hebben een lage spanningsboog en zijn het niet gewend om lange teksten te lezen. Toch kan je als bedrijf een aantal stappen volgen om dichter bij de generatie te komen.

Tip 1: Spreek de taal van de generatie

Hiermee bedoel ik spreek een taal die past bij hun belevingswereld. Gebruik als bedrijf dus geen woorden die de generatie niet kent maar woorden die de doelgroep zelf gebruikt. Daarnaast keep it sweet and simple, vooral om dat de concentratieboog niet langer dan 8 seconde duurt. Laat dus zien dat je nagedacht hebt over de inhoud en als je helemaal de doelgroep wilt aanspreken stop er dan vooral iets in met interactie zoals een korte video of een GIF. Vergeet niet dat de generatie houdt van beeld.

Tip 2: Be real

Spreek als bedrijf niets anders dan de waarheid. Veel bedrijven gebruiken leugens om er zelf beter vanaf te komen. Hier kom je als bedrijf niet mee weg bij generatie Z, zij zijn namelijk opgegroeid met een overload aan informatie 24 uur per dag en zeven dagen in de week en hebben dus een soort filter ontwikkeld tegen onzin, leugens en overbodige informatie.

Tip 3: Respecteer de online ruimte

Gebruik als bedrijf niet te veel opdringerige advertentievormen zoals pre-rolls en pop-ups die je niet kunt overslaan.

Stap 4: Use influencer marketing

Zoals eerder aangegeven in het artikel spelen influencers, een hele belangrijke rol in het leven van generatie Z. Daarnaast hebben zij een groot bereik onder de doelgroep en luistert generatie Z naar de voorkeuren van influencers. Dit is daarom een goede tool om te gebruiken.

Stap 5: Wees nog socialer

Een account maken op social-media is één, maar deze daadwerkelijk goed gebruiken is een tweede. Zoals eerder aangegeven in dit artikel is de generatie vooral op social-media te vinden, het is daarom als bedrijf belangrijk dat je ook echt actief bezig bent op social-media. Denk hierbij aan minimaal elke dag wel iets posten op alle social-media kanalen. Wat ook goed werkt bij deze generatie is een post plaatsen die de doelgroep laat meedenken of ze te laten stemmen over een bepaald onderwerp.

Wil je nog meer weten over generatie Z? Bekijk dan ook mijn video, waar zij zelf tips geeft om hun generatie te bereiken.

 

Bronnen:

https://news.companymatch.me/nederlands/generatie-z-vrienden-met-de-baas/

https://www.frankwatching.com/archive/2017/07/01/generatie-z-social-media-youtube-staat-eenzaam-bovenaan-infographic/

https://www.marketingfacts.nl/berichten/generation-z-de-ongrijpbare-generatie

https://www.frankwatching.com/archive/2017/01/18/generatie-z-wordt-volwassen-3-tips-om-deze-screenagers-te-bereiken/

http://www.marketingonline.nl/nieuws/dit-zijn-6-manieren-om-generatie-z-te-bereiken

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s