Waarom digitaal niet beter is dan traditioneel onderwijs.

Digitalisering is niet meer te negeren. Overal in de maatschappij is deze aan de gang. Op de werkvloer, thuis en ook in je persoonlijke leven gebruik je weleens online media en digitale producten. In het onderwijs is digitalisering ook in volle gang,  alleen is het volgens meerdere instanties niet goed genoeg en moeten er nog veel dingen veranderen. Maar wat zijn de grootste verschillen tussen digitaal en regulier onderwijs? En wegen de voordelen van het digitaal onderwijs zwaarder dan de nadelen?

 Tussen het reguliere en digitale onderwijs zitten een aantal verschillen. Met regulier onderwijs wordt een manier van lesgeven bedoeld, waarbij de leerlingen uit boeken leren, op papier schrijven en de docent bekijkt op welk niveau je zit en of je hulp nodig hebt. Bij digitaal onderwijs is dit anders. Hierbij worden de boeken vervangen door digitaal lesmateriaal, schrijven doen de leerlingen in Word en docenten gebruiken bijkomende ICT-ondersteuning die de leerlingen nodig hebben. ICT-ondersteuningen zijn bijvoorbeeld adaptieve leermiddelen. Hiermee worden middelen bedoeld zoals tablets waarop leerlingen een eigen leeromgeving hebben, oefeningen kunnen doen, aantekeningen maken en op een persoonlijke en digitaal geanalyseerde manier feedback krijgen. Het feedback wordt direct door de applicatie of persoonlijke leeromgeving gegeven. Dit is eigenlijk onderwijs op maat, waarbij iedere leerling op eigen tempo werkt en de docent eerder als coach dan als docent optreedt.

‘’Technologie heeft het onderwijs de afgelopen twintig jaar complexer gemaakt, maar niet verbeterd.‘’

 

De vorm van lesgeven.

Waar we eerst de voorkeur gaven aan traditioneel en frontaal lesgeven, maakte het onderwijs de afgelopen jaren een switch waarbij er steeds meer virtueel les word gegeven.

Adaptieve leermiddelen kunnen het werk voor de docent op verschillende manieren ondersteunen. Zo stemt een adaptief leermiddel vervolgopdrachten automatisch af op het niveau van de leerlingen en kunnen ze verder werken wanneer ze willen. Wat het adaptief leermateriaal de leerlingen niet kan geven is persoonlijke ondersteuning van docenten, terwijl dit vaak de doorslaggevende factor is of kinderen de lesstof begrijpen of niet. Zo stelt Beter Onderwijs Nederland dat een leerkracht die onderwijst effectiever is dan een leerkracht die coacht. Bovendien onthouden leerlingen de stof vaak beter als ze aantekeningen maken met pen en papier. Conclusie: ‘’technologie heeft het onderwijs de afgelopen twintig jaar complexer gemaakt, maar niet verbeterd.‘’

 

Rol van de docent

De rol van de docent verandert ook in het digitale tijdperk. Waar de docenten vroeger voor de klas les stonden te geven en de leerlingen hielpen waar nodig was, kan informatie anno 2017 overal worden opgezocht en worden aangeboden door computers en robots. Dit komt door de komst van het internet en mobiele devices. Eigenlijk moet er onderwijsinhoudelijk minder nadruk liggen op de reguliere vakken zoals wiskunde en natuurkunde maar meer op de bredere set persoonlijke en intellectuele vaardigheden die nodig zijn om naast slimme machines te kunnen werken. Dit gebeurd op dit moment nog niet.

Waar de leraren vroeger een vak gaven als Nederlands en geschiedenis, geven ze nu ook het vak 21ste century skills. Leraren leren de leerlingen om computertechnologie in te zetten om creatief problemen op te lossen, ze kennen de basisvaardigheden van computerfuncties en netwerken en kunnen een informatiebehoefte analyseren. Als ze van school af gaan hebben de kinderen de kennis, vaardigheden en mentaliteit  om bewust en actief om te gaan met digitale media.

Voor docenten van nu eist dat veel inspanning naast het werk voor de leerlingen en ook van hun digitale kunsten.  De docent is opeens meer geworden dan een expert in zijn of haar vakgebied, er wordt nu ook van hen verwacht dat ze mediaexperts zijn. Leraren moeten tegenwoordig duizendpoten zijn om les te kunnen geven.

 

Concentratievermogen leerlingen

Door het gebruik van ICT zijn de uitkomsten beter dan in klassieke lessituaties. Leerlingen krijgen direct feedback op wat ze goed en fout hebben gedaan. Dit feedback krijgen ze via de tablet, gegeven door de applicatie waarop ze de oefeningen maken. Lotte Dondorp van Kennisnet spreekt over het idee dat digitaal lesmateriaal kinderen met concentratieproblemen kan helpen. Door middel van afwisselende beelden, plaatjes en video’s zou de stof minder snel saai moeten worden. Terwijl de Onderwijsraad juist waarschuwt voor de achteruitgang van het concentratievermogen. Doordat informatie overal en altijd kan worden opgezocht, kan dit ervoor zorgen dat deze informatie minder goed wordt onthouden.

Leraren moeten tegenwoordig duizendpoten zijn om les te geven.

 

Iedereen heeft zijn eigen mening over wat nu beter is: digitaal- of regulier onderwijs. Beide hebben voor- en nadelen waardoor discussie kan ontstaan. Een tablet kan een docent niet vervangen maar wel ondersteunen. De leerlingen bijbrengen om met machines (samen) te werken blijkt belangrijker dan het aanleren van intellectuele vaardigheden. Maar de meningen zijn vooral verdeeld of ICT leerlingen met concentratieproblemen kan helpen of dat ICT de problemen juist verergert. De voordelen wegen niet zwaarder dan de nadelen en dit geld andersom hetzelfde. Traditioneel en digitaal onderwijs heeft beide goede en minder goede punten. Er moet een goede balans tussen beide komen: een beetje traditioneel en een beetje digitaal. Zo worden de krachten van beide gebundeld en zal het onderwijs in Nederland stapje voor stapje beter worden en de leerlingen goed voorbereiden op de digitale maatschappij van nu.

 

Bronnen:

Digitalisering onderwijs hard nodig. (2017, 9 mei). Geraadpleegd van https://www.primaonderwijs.nl/nieuws/digitalisering-onderwijs-hard-nodig

Eerkens, M. (2015). ICT in de klas. Zo werkt het wél. Geraadpleegd van https://decorrespondent.nl/3597/ict-in-de-klas-zo-werkt-het-wel/248915997-90dd353b

Kennisnet. (2016, 1 december). Hoe zorg ik dat leerlingen goed kunnen omgaan met de digitaliserende samenleving? Geraadpleegd van https://www.kennisnet.nl/artikel/hoe-zorg-ik-dat-leerlingen-goed-kunnen-omgaan-met-de-digitaliserende-samenleving/

Meer aandacht digitalisering onderwijs hard nodig. (2017, 15 mei). Geraadpleegd van https://www.oudersonderwijs.nl/nieuws/meer-aandacht-voor-digitalisering-onderwijs-nodig/

Mijn Gemeente. (z.j.). Zelfontplooiing belangrijk bij digitalisering samenleving. Geraadpleegd van http://www.mijn-gemeente.com/digitalisering/zelfontplooiing-belangrijk-bij-digitalisering-samenleving

Onderwijs raad. (z.j.). Digitalisering onderwijs heeft dringen impuls nodig. Geraadpleegd van https://www.onderwijsraad.nl/actueel/persberichten/digitalisering-onderwijs-heeft-dringend-impuls-nodig/item7552

Tremio, K. (2017, 18 juli). De tipped classroom: Het nieuwe lesgeven? Geraadpleegd van https://www.onderwijsvanmorgen.nl/de-tipped-classroom-het-nieuwe-lesgeven/

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s