Millennial marketing, maar op welk kanaal dan? Investeer in Instagram!

Social Media is een onmisbare marketingtool voor bedrijven. Het doelmatig inzetten van deze kanalen leiden tot hogere loyaliteit, klanttevredenheid, merkvoorkeur en uiteindelijk financiële doelstellingen realiseren. Er zijn veel verschillende soorten Social Media platformen waar gebruikers zich gedurende de hele dag op bevinden. Door het grote aanbod van deze kanalen kan het voor bedrijven lastig zijn waar zij zich op moeten focussen. Als millennial en marketeer in spe wil ik mijn kijk geven op het bereiken van millennials door middel van Social Media. Volgens mijn ervaringen is er één kanaal dat de toekomst heeft bij Social Media Marketing onder deze jongere doelgroep: Instagram.

They see me scrolling

Social Media is een verzamelbegrip voor online platformen waar de gebruikers de inhoud verzorgen. Het begrip Social Media marketing staat voor het verkrijgen van websitebezoek of aandacht door het gebruik van Social Media netwerken. Professioneel gecreëerde content moet hierbij de aandacht van de gebruikers trekken. Het heeft als doel interactie tot stand te brengen of het delen van content via een van de sociale netwerken. Social Media Marketing werkt voor specifieke doelgroepen erg goed omdat je hierdoor goed kunt targeten. Vooral millennials zijn via Social Media te bereiken. Op deze kanalen zijn zij tegenwoordig 24 uur per dag direct en indirect mee bezig. Weten hoe je doelgroep denkt is heel belangrijk bij deze vorm van marketing. Millennials zijn erg gevoelig voor bewijsdrang, dit uiten zij door middel van Social Media in prestaties en het gevoel erbij te moeten horen. Social Media geeft namelijk een kijkje in je leven, dus een foto van een feest heeft een onderliggende bewijsdrang. Maar hoe bereik je ze dan als merk? Millennials zijn gevoelig voor bedrijven met een uniek en eerlijk verhaal. Ze vinden het belangrijk om zich te kunnen identificeren met een bedrijf. Het inschakelen van een blogger, vlogger of (media-)influencers voor een campagne draagt hier aan bij. Zeker in combinatie met Social Media platformen kan dit een hele goede manier zijn om deze doelgroep aan te trekken.

Features, features, features

Onder deze jongere doelgroep is vooral Instagram erg populair. Dit platform groeide van 2,1 in 2016 naar 3,2 miljoen Nederlanders in 2017. De populariteit van dit kanaal is te danken aan het beeld-aspect dat de hoofdrol heeft. Beeld is visueel een stuk aantrekkelijker dan tekst. Daarnaast zorgt beeld voor gemak en gemak dient de mens. Ook Instagram Stories worden door steeds meer mensen gebruikt. Elke maand gebruiken 200 miljoen mensen deze Instagram feature, wat 50 miljoen meer is dan Snapchat. Hierbij moet je je bedenken dat Instagram Stories pas een jaar oud is. Er is voorspeld dat bijna de helft van alle Instagram gebruikers de Stories zullen gebruiken aan het eind van 2018. Daarnaast zien influencers dat gemiddeld 6-10% van hun volgers op een dagelijkse basis hun Instagram Stories bekijkt, wat een ongelooflijk hoog engagement is. Als je nadenkt over het inzetten van influencers, kan zulke informatie wel eens doorslaggevend zijn. Binnen de Instagram Stories is het sinds kort ook mogelijk om polls te maken. Deze nieuwe functie zou zomaar een belangrijk instrument kunnen worden binnen Social Media Marketing. Het geeft namelijk een hele nieuwe richting aan deze vorm van marketing die we op andere kanalen niet eerder zijn tegengekomen. De swipe up-functie op Instagram was belangrijk voor directe e-commerce en kwantitatieve marketeers. Bij de poll kun je daadwerkelijk inzicht krijgen in waar de mentaliteit van de eindgebruiker ligt. Het is een hele luchtige manier om meningen van je doelgroep te achterhalen.

douchebags-instagram-poll

Douchebags: “Which one do you choose?”

Out of the box

Deze nieuwe features bieden natuurlijk veel kansen. Maar als bedrijf moet je toch echt zelf zorgen voor pakkende content. Daarom is het zaak om creatief te blijven als organisatie. Zonder het vermogen zaken op een andere of nieuwe manier te bekijken of analyseren, wordt vooruitgang lastig. Creatief denken betekent dat situaties of problemen worden bekeken vanuit een nieuw perspectief met verrassende of originele oplossingen en resultaten. Bij Social Media Marketing is het zorgen van creatieve promotie ook een grote must. Want hoe groot jouw unique selling point ook is, als de klant het niet kent heb je er niets aan. Belangrijk is dus om hetgeen dat jou anders en beter maakt dan de rest, duidelijk te communiceren naar de buitenwereld. Creativiteit binnen je online strategie helpt niet alleen om concurrentievoordeel aan te tonen, soms heb je creativiteit gewoon nodig om even wat extra aandacht voor je merk te genereren op Social Media.

En nu?

Zoals besproken is Instagram het hardst groeiende Social Media kanaal, vooral onder de jongere generatie. De swipe up-functie binnen de Instagram Stories die al een tijdje bestaat was voor marketingdoeleinden vooral belangrijk voor directe e-commerce en kwantitatieve marketeers. Nu sinds kort de nieuwe poll functie aan de Stories is toegevoegd, wordt het interessant om te bekeken waar de mentaliteit van de eindgebruiker ligt. Om meningen van je doelgroep te achterhalen is het een zeer geschikte tool. A/B testen wordt hiermee in een heel ander perspectief gezet. Instagram is ontzettend innovatief bezig waardoor dit kanaal een steeds hoger plekje in de top weet te behalen. Het is dan ook niet gek dat Instagram vooral onder millennials populair is. Deze groep is gevoelig voor bewijsdrang wat zij door middel van beeld op Instagram goed kunnen overbrengen. Beeld is namelijk helemaal hot en tekst is not. Mijn advies om millennials te bereiken is dus door te investeren in Instagram. Maak gebruik van de innovatieve tools die dit kanaal aanbied door je doelgroep creatieve en relevante content te bieden. Laat de doelgroep zich identificeren met jouw bedrijf en schakel hier vooral influencers voor in.

Literatuurlijst

Lisa van der Laan (september, 2017). Zo zorg je met Social Media voor waardevolle interactie. Geraadpleegd via https://micwatching.nl/2017/09/21/zo-zorg-je-met-social-media-voor-waardevolle-interactie/ 

Lisa van der Laan (oktober, 2017). Millennials moeilijk te bereiken? Niet met Social Media! Geraadpleegd via https://micwatching.nl/2017/10/05/millennials-moeilijk-te-bereiken-niet-met-social-media/

Lisa van der Laan (oktober, 2017). De Instagram poll is een marketing kans. Gebruik hem! Geraadpleegd via https://micwatching.nl/2017/10/13/de-instagram-poll-is-een-enorme-marketing-kans/ 

Lisa van der Laan (oktober, 2017). Smeuïge social content? Wees creatief en betrekt je omgeving! Geraadpleegd via https://micwatching.nl/2017/10/18/smeuige-social-content-wees-creatief-en-betrek-je-omgeving/

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s