Hoe behoud je als influencer je geloofwaardigheid?

Iedereen kent tegenwoordig wel de term influencers. Influencers zijn mensen met een sterke aanwezigheid op social media, met een groot publiek dat naar hem of haar luistert. Ze hebben invloed op hun publiek. Wanneer bedrijven influencers inzetten om hun producten te verkopen, noem je dat influencer marketing. Uit een onderzoek van Nielsen blijkt dat 92% van de consumenten meer vertrouwen heeft in earned advertising (zoals mond-tot-mond reclame of aanbevelingen van anderen) dan in andere vormen van advertising (Scott, M. 2013). Influencers worden dus als zeer betrouwbaar gezien door de meeste consumenten, maar hoe lang zal dit nog zo zijn? Verliezen zij niet hun geloofwaardigheid wanneer ze veel reclame gaan maken?

Schermafbeelding 2017-10-03 om 17.31.39.png
(Garibian, L. 2013)

Feiten liegen niet                                                                                                                       

Masterstudente Communicatie en Beïnvloeding aan de Radboud Universiteit, Leonie Sliepenbeek, deed afgelopen twee jaar onderzoek naar de manier waarop influencers zich presenteren om die geloofwaardigheid te behouden. Influencers zijn zich er zeer bewust van dat het lang duurt om een goede band op te bouwen met publiek en dat het wederzijdse vertrouwen met één verkeerde beslissing ook weer kan verdwijnen (The Next Speaker, 2017). Wat doen ze om hun geloofwaardigheid te garanderen?

Ze creëren een vertrouwensband                                                                                               

Om een goede influencer te zijn moet je heel erg open zijn tegenover je publiek. De meeste influencers houden een vlog (een video op Youtube) of blog (geschreven tekst) bij, waar ze hun hele leven en interesses delen met hun publiek. Door deze openheid creëert de influencer een vertrouwensband op met hun publiek. Uit onderzoek is gebleken dat 78% van de Nederlanders die blogs of vlogs volgen zich betrokken voelen met de blogger of vlogger en hem of haar bijna als een vriend(in) gaat zien. De influencers proberen hun posts zo te maken, dat het lijkt alsof het voor jou als consument gericht is, jij in plaats van jullie (Belkom, R. 2013). Wanneer je kijkt naar Monica Geuze, de populairste vlogster en influencer van Nederland, zie je dat zij heel veel vrouwelijke fans heeft. Ze reageren vaak onder haar foto/video dat ze op haar willen lijken en vragen waar ze haar kledingstukken gekocht heeft. Omdat er zoveel vragen naar zijn heeft het management van Monica zelfs een eigen Instagrampagina aangemaakt met de kledingstukken van Monica, met inmiddels 22.400 volgers.

Ze gaan alleen relevante samenwerkingen aan, be social proof

Bij social proof gaat het erom dat de influencer als gelijke wordt gezien met het product wat hij of zij aanbeveelt (Belkom, R. 2013). Wanneer foodblogger Daisy van Ilovehealth de nieuwste oogpotlood van L’Oreall aanraad, weten mensen meteen dat dit gesponsorde content is. Mensen gaan zich afvragen of Daisy dit product wel echt gebruikt of dat ze het alleen voor het geld doet. Wanneer Masha van Beautygloss een bericht zou plaatsen waar ze de nieuwste oogpotlood aanraad, zal dit veel meer als vanzelfsprekend gezien worden. Mensen weten in hun achterhoofd vaak wel dat het gesponsorde content is, maar ze hebben vertrouwen dat Masha er verstand van heeft en hen nooit verkeerde producten zal aanraden. Wanneer Masha een nieuwe salade van Albert Heijn aanraadt, wordt dit weer als minder betrouwbaar gezien, dan wanneer Daisy dit doet (Galiart, D.). Als influencer moet je er dus goed op letten dat je alleen samenwerkingen aangaat wat bij jouw publiek past. Bij één verkeerde samenwerking kan het vertrouwen in een influencer meteen verloren zijn.

Verschillen per medium

Een ander gegeven dat momenteel over het hoofd wordt gezien is dat de consument zich niet alleen laat leiden door de geloofwaardigheid en relevantie van de afzender, maar ook door het medium. Uit onderzoek van Marketingprofs blijkt namelijk dat blogs veel invloedrijker zijn dan bijvoorbeeld Twitter, als het aankomt om beïnvloeding van het koopproces. Uit dezelfde studie blijkt overigens dat de grootte van het publiek van de influencer niet uitmaakt. 54% van de ondervraagden geeft juist aan dat kleinere influencers een grotere invloed hebben dan grote, kleinere influencers worden als betrouwbaarder gezien (Belkom, R. 2013).

Wees eerlijk over de content die je plaatst

Het is belangrijk om transparant te zijn naar je volgers, wanneer je als influencer een gesponsorde post plaatst. Daarom adviseer ik om altijd de hashtags sponsored, sp of partner erbij te plaatsen. Je volgers zien toch wel dat jij een type bent dat dagelijks een Levi’s spijkerbroek aantrekt, daar doet die hastag geen afbreuk aan. Volgers hebben een zelf filterend vermogen (Belkom, R. 2013).

Schermafbeelding 2017-10-23 om 10.43.31
Anna Nooshin laat duidelijk merken dat het hier om een gesponsorde post gaat met de hastag partner (Instagram, 2017).

 

Straal autoriteit uit

Wanneer je als influencer autoriteit uitstraalt zal je veel professioneler en dus betrouwbaarder overkomen. Die autoriteit verdient een influencer wanneer hij/zij een expert blijkt te zijn in de branche die hij probeert aan te bevelen. Daarom is het dus weer belangrijk dat je als influencer alleen maar samenwerkingen aan gaat met bedrijven die in dezelfde branche zitten (Belkom, R. 2013).

Conclusie

Influencers zijn opkomend en worden als meer betrouwbaar gezien, dus zijn zeker noodzakelijk om als merk in te zetten. Als influencer wil je natuurlijk veel opdrachten binnenhalen en daarom is het belangrijk dat het merk en het publiek jou vertrouwd. Wanneer je let op deze punten en je hieraan houdt waarborg je je betrouwbaarheid en zul je succesvol een merk promoten.

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s