De tranformatie van de online influencer

Het begrip online influencer is tegenwoordig zoals ze in volksmond zeggen ‘mainstream’. Heel veel merken maken er al gebruik van en steeds minder marketeers voelen zich aangetrokken tot de traditionele manier van reclame maken.

Verschuiving traditionele naar online reclame

Steeds minder marketeers geloven in de kracht van reclame via traditionele media. Waar we vroeger nog hartelijk konden lachen om de originele reclame van ‘Even Apendoorn bellen’ of diep geraakt werden door reclames van het Rode Kruis, kijken we nu liever naar Netflix, waar helemaal geen reclame in voorkomt. De klant is steeds moeilijker te bereiken. Met online functies als adblocker kan je ook reclames online ontwijken. Het wordt steeds lastiger om als merk jouw boodschap over te brengen. Consumenten willen helemaal geen reclame meer zien en daarom moeten we het maar overlaten aan de online influencers, want van hun accepteren we het (nu) nog wel.

Het gebruiken van online influencers

Allereerst het begrip online influencer. Wie is deze persoon nou eigenlijk? ‘Een influencer is voor ons iemand die invloed uitoefent op zijn of haar doelgroep. Iemand die online een groot of een sterk bereik heeft en de juiste doelgroep weet te activeren’ aldus Emilie Tabor (strategisch marketeer bij IMA). Deze succesvolle vrouw heeft samen met haar twee partners Maddie Raedts (creative) en Joost Nauta (data) de Influencer Marketing Agency opgericht. Het marketingbedrijf dat in 2015 werd opgezet matcht de juiste influencers bij het juiste merk. De klant geeft het doel van de campagne door en de bijbehorende specifieke wensen en IMA koppelt deze klanten aan de juiste influencers die berichten op social media plaatsen over dat merk. In het totaal heeft IMA bijna 10.000 influencers in hun bestand die ze kunnen koppelen aan een merk. (Donk, 2017)

Van Britney Spears naar Monica Geuze

Tabor zag in de laatste jaren een flinke verschuiving binnen de online influencers wereld. Eerst waren dit beroemdheden. Sterren als Britney Spears kregen een flinke smak geld voor een blikje Coca Cola in een videoclip op Youtube. Hierna werden het de modebloggers. Talloze modeblogs schoten uit de grond. Foto’s maken van je outfit of schrijven over welk merk sokken je vandaag aan had, betekende (bij een groot aantal volgers) gratis opgestuurde kleding. Dit soort mensen waren en zijn interessant voor merken omdat ze een groot bereik hebben met hun aantal volgers en zorgen voor engagement bij het merk. Daarbij is het wel belangrijk dat er een bepaalde authenticiteit aanwezig blijft en dat is nu juist waarom online influencers zo handig zijn. Volgers van online influencers hebben (of hadden) er namelijk weinig moeite mee als er #sponsored onder hun foto staat. Deze mensen worden gezien als transparant en zouden niet iets plaatsen als ze niet achter het merk staan. (Donk, 2017)

Kritiek op de influencers

Toch komen online influencers ook steeds minder makkelijk weg met zogenoemde ‘sponsored post’ of ‘sponsored video’s’. Het wordt door hun volgers alleen nog maar geaccepteerd als het merk en de influencer een goede match zijn. Daarnaast moeten de volgers van de online influencer ook bij het merk passen. Wanneer hiertussen een mismatch ontstaat kan dit nog wel eens voor oproer en kritiek zorgen. Vooral als je kijkt naar het online medialandschap van nu. Iedereen kan een mening vormen en deze direct delen online. Als het dan ook nog eens een mening van een persoon met een groot aantal volgers is dan ontstaat er een ware online discussie. Als voorbeeld nemen we hier online influencer Anna Nooshin. Zij had in samenwerking met oliemaatschappij Shell een foto op Instagram geplaatst met de tekst:

‘Love how small changes can make a difference. This bottle is made of recycled plastic and by purchasing one you support @theplasticbank, help keep the ocean clean and create work for the people of Haïti. Great initiative Shell #giveback #theplasticbank #shell #partner’

Helaas was rond dezelfde tijd een bericht naar buiten gekomen dat Shell opnieuw op zoek was naar olie in het Noordpoolgebied. Het gevolg was dat Anna Nooshin en Shell een lading van kritiek over zich heen kregen. Dit komt mede doordat klanten steeds beter het verschil zien tussen ‘sponsored post’ en normale ‘posts’. (Van Velzen, 2017)

De online influencer blijft geliefd onder merken

Ondanks alle kritiek die ze in sommige gevallen over zich heen krijgen zijn marketeers nog steeds gek op deze geldmakers. Dit komt omdat ze naast een groot bereik en engagement een hele hoop informatie opleveren. Zo zijn er tegenwoordig allerlei meetsystemen voor social media als Youtube en Instagram die gedetailleerde gegevens beschikbaar stellen en inzicht geven in het effect van influencer marketing. Analyses van retweets, shares, websitebezoek en conversie maken het mogelijk om voor bedrijven zeer specifieke kpi’s op te stellen. Hiermee kan er worden gekeken of een campagne aan de verwachtingen heeft voldaan en wat er volgende keer beter kan. (Van Beusekom, 2016)

De nieuwe online influencer: de micro blogger

De evolutie van online influencers is nog niet op zijn eind gekomen. In de krochten van het online landschap is namelijk een nieuwe soort ontdekt: de micro blogger. Hierover vertel ik meer in mijn volgende contentproductie.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s