Dé online trend van dit moment: scrollytelling

We begrijpen dat het lastig kan zijn om in deze digitale wereld iets nieuws te bedenken, innovatief te blijven en om je doelgroep op een andere manier te benaderen. Doordat de meeste content wordt bekeken op mobiele devices, verandert ook de manier waarop mensen omgaan met content. Uit onderzoek blijkt dat een websitebezoeker bijna niet meer klikt, maar voornamelijk door de content heen scrolt en swiped. Een originele aanpak, die aansluit op deze verandering, is scrollytelling. Dat scrollen blijft een interessant verschijnsel: iedereen doet het, zonder er écht bij na te denken. Scrollytelling speelt in op dit fenomeen, maar gaat echter nog een stapje verder…

Zoals de naam al suggereert is scrollytelling een mix van scrollen en storytelling. Anno 2017 zijn dit twee hele belangrijke begrippen voor online succes, je kunt er bijna niet meer om heen. Bij scrollytelling ontdek je door te scrollen en te swipen een dynamisch verhaal. Scrollytelling artikelen zijn lang, vol details en in de meeste gevallen een combinatie van tekst, beeld, geluid, video en interactieve elementen. Zodra je naar beneden scrolt beweegt er iets op de pagina, waardoor je een bepaalde kant op wordt gestuurd. Hierdoor wordt stapje voor stapje een deel van een verhaal vrijgegeven, net zoals bij een game. Je kunt het verhaal niet veranderen, maar je laat het gebeuren en je bent er een belangrijk onderdeel van. Hierdoor wordt er een online ervaring gecreëerd, die men over het algemeen beter onthoudt. En onthouden worden is in de online context van nu een enorme uitdaging. Bij scrollytelling heeft de pagina meestal geen navigatie elementen, banners, zijbalkjes of andere storende items. Deze leiden namelijk alleen maar af van het verhaal.

scrolly-telling-Firestorm
Firestorm – The Guardian

Al dat scrollen is een hele slimme manier om een boodschap over te brengen en om een beleving te creëren. De lezer is er namelijk actief mee bezig en dus blijft het beter hangen. Kijk maar eens naar dit fascinerende voorbeeld over de dramatische bosbranden in Australië.

Hoe is het ontstaan?

Het concept scrollytelling is ontstaan door een artikel van de New York Times uit 2012. Hierbij werd de structuur en het formaat van de pagina vernieuwd: de tekst is gebaseerd op één bewegende foto en daar draait het hele verhaal om. Tijdens het scrollen opent er naadloos een nieuwe pagina of een video en op de volgende pagina verschijnt er weer tekst en beeld zoals in een klassieke reportage. Door de interactie en bewegingen oogt alles net even anders. Het artikel is alsnog relatief tekstueel, maar het heeft een deur geopend voor een nieuw soort multimediale reportage. Het fascinerende aspect van het artikel in The Times is dat in 2012 individuele elementen zoals foto’s, video’s, audio en infographics niet nieuw waren, maar de combinatie van alles tegelijk als revolutionair werd gezien. Snel hebben imitators hun weg gevonden om het concept te verfijnen en zo ontstond scrollytelling.

Schermafbeelding 2017-11-03 om 16.32.05.png
Snowfall – NY Times

Waar wordt het voor gebruikt

Met scrollytelling wordt een verhaal op een innovatieve manier verspreid. Het is bijzonder geschikt voor complexe onderwerpen die aandacht van de lezer vereisen, maar ook voor content dat rijk is aan feiten (zoals eerder bij de infographic werd gezien). Scrollytelling maakt het mogelijk om veel informatie op een spannende en levendige manier te verpakken, zoals ook is gedaan in dit artikel over het omstreden onderwerp ‘Islamitische Staat’. In het begin werd scrollytelling voornamelijk gereserveerd voor bijzondere journalistieke hoogtepunten, maar inmiddels zijn de mogelijkheden om het in te zetten voor online marketing en e-commerce aanzienlijk gegroeid. In lijn met de contentmarketing-trend zijn de dynamische elementen van scrollytelling perfect voor het creëren van een individuele merkbeleving. Scrollytelling is gebruiksvriendelijk, innovatief en speels. Bedrijven kunnen profiteren van deze mogelijkheid en zo hun producten, diensten en verhalen op een unieke wijze met de wereld delen.

Schermafbeelding 2017-10-25 om 18.17.14.png
Clubs that connect – NY Times

Waarom zou je het in moeten zetten?

Onderzoek heeft aangetoond dat lezers zich liever laten leiden door de content, dan dat zij zelf ingangen moeten zoeken om te beginnen aan een ‘verhaal’. Scrollytelling is een effectieve strategie om publiek aan te trekken en een beleving te creëren rondom een merk of onderwerp. Naast video’s, teksten en afbeeldingen zorgen interactieve elementen ervoor dat de lezer zich bindt aan het verhaal. Het houdt je vast doordat je er actief mee bezig bent en daardoor onthoud je de boodschap beter. Daarnaast is het een perfecte manier om complexe kwesties begrijpelijk te maken.

Scrollytelling is een enorm toffe manier om verhalen te vertellen, mits je het correct inzet. Het ontwerp is enorm belangrijk en mag dan ook niet onderschat worden, maar uiteraard draait het allemaal om het verhaal. Werk samen met je team aan een scrollytelling project en je zult zien dat er een wereld voor je open gaat. Benieuwd of scrollytelling wat voor jou is? Bekijk het hier!

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s