Wat de komst van Facebook Watch kan betekenen voor jouw bedrijf

Youtube, Vimeo, Netflix, Videoland, noem het maar op. Tegenwoordig is bijna alles in videovorm online beschikbaar. Je favoriete serie? Waarschijnlijk op Netflix of Videoland. Video’s van schattige puppy’s? Te vinden op Youtube of Facebook. Facebook wordt vaak onderschat op het gebied van video’s. Toch wordt het langzamerhand een echt videoplatform. Facebook staat op het moment vooral bekend om de schattige dierenvideo’s en grappige thuisvideo’s. Daar zijn ze van plan verandering in te brengen en daarom introduceren ze Facebook Watch.

De concurrentie aangaan

Met Watch wil Facebook gaan concurreren met grote namen als Youtube en Netflix. Via Watch kan je shows, live of vooraf opgenomen, bekijken op je telefoon, tv, tablet of laptop. Deze shows zijn speciaal gemaakt voor Facebook Watch en zijn hier dan ook exclusief te bekijken. Er komen categorieën zoals “Most Talked About”, “What’s Making People Laugh” en “What Friends Are Watching”. Op die manier hoopt Facebook dat er een community ontstaat bij de kijkers. Daarnaast blijven de reactie en like opties ook zichtbaar, zoals nu ook het geval is bij live video’s.

Waarom Facebook Watch?

Online wordt Facebook Watch gezien als een overkill. Is het namelijk wel echt een toevoeging aan het internet? Op dit moment is Watch weinig onderscheidend en daarom zetten veel mensen hun vraagtekens bij deze nieuwe dienst. Facebook zelf vindt het een logische stap. Er was al een speciaal tabblad gekomen waar alle video’s op Facebook te vinden waren. Mensen vinden het namelijk leuk om nieuwe video’s te ontdekken op de News Feed, maar er was ook behoefte voor een aparte plek voor deze video’s. Deze nieuwe toevoeging hielp hier al enorm bij, maar Watch zorgt voor een nog betere plek waar je makkelijk je favoriete shows kan bekijken.

Een aantal voorbeelden

Facebook noemt zelf al een aantal voorbeelden van shows die geïntroduceerd worden op Watch. Zo gaat in Amerika Major Leage Baseball elke week een wedstrijd live uitzenden. Sport in Amerika is vaak duur om te bekijken, dus een gratis sportwedstrijd zal veel aandacht trekken. Andere bedrijven die hebben aangegeven mee te doen met Watch zijn onder andere NASA en National Geographic.

Naast dit soort grote bedrijven sluiten ook influencers en vloggers zich aan bij het nieuwe platform. Vlogger Claire Marshall van Hey Claire op Youtube heeft onlangs haar nieuwe show op Facebook Watch geïntroduceerd: “Ready in Five”. Ook Nev Schulman, van Catfish, en zijn vrouw Laura hebben sinds kort een show op Facebook Watch genaamd: “We Need To Talk” door ATTN. Deze video’s zijn in Nederland gewoon te bekijken via de pagina van de show, maar in Amerika staan deze shows onder de Watch tab.

Concurrentie?

Het is nog maar de vraag of Facebook Watch daadwerkelijk concurrentie is voor bedrijven als Youtube en Netflix. Afgelopen september werd Facebook Watch beschikbaar gemaakt voor gebruikers in de Verenigde Staten, het zit nu dus echt in een testfase. Het is nog even afwachten of Facebook Watch ook zal doorzetten. Momenteel is het nog niet duidelijk of en wanneer Facebook Watch in Nederland zal worden geïntroduceerd. 

What’s in it for me?

Facebook Watch is niet alleen voor vloggers en andere videomakers, maar het kan ook interessant zijn voor bedrijven die nog niet heel actief bezig zijn met videocontent. Facebook heeft namelijk een ontzettend groot bereik. Bijna elk bedrijf dat zich online wil profileren heeft al een Facebook-pagina die mensen kunnen liken en volgen. Beter gezegd: de kijkers op Facebook zijn er al. Het enige wat je nog moet doen is goede content maken in de vorm van een serie of show en jouw volgers laten weten dat het bestaat.

Het nadeel van videocontent maken op Youtube is dat je het bereik moet opbouwen. Zeker als je nieuw bent in deze sector kan het even duren voordat mensen je video’s daar gaan volgen en bekijken. Als alles op één plek is, is het voor de volgers ook een stuk makkelijker om daadwerkelijk de (video)content te bekijken.

 Nog even wachten

Aangezien Facebook Watch nog in de kinderschoenen staat is het nog niet duidelijk in hoeverre iedereen content kan plaatsen. Op dit moment mogen namelijk maar een beperkt aantal mensen en bedrijven een show maken voor Facebook Watch. Maar niet getreurd, tegen de tijd dat Facebook Watch in Nederland wordt geïntroduceerd is dat wellicht weer veranderd.

Ondanks dat het dus nog onduidelijk is hoeveel bedrijven daadwerkelijk contentproducties voor Facebook Watch mogen maken, is het wel verstandig om er alvast over na te denken. Want ben je er vroeg bij, dan heb je misschien wel het meeste profijt.

Advertenties

Één reactie Voeg uw reactie toe

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s