7 mythes over influencers

Influencers zijn niet meer weg te denken van onze socialmediakanalen. Ze schieten als paddenstoelen uit de grond en ze zullen hoe dan ook nog blijven bestaan. Helaas voor de mensen die een bloedhekel aan ze hebben. Er zijn inmiddels netwerken, platforms en applicaties voor op de telefoon om in contact te komen met merken. Steeds meer bedrijven willen er ook een slaatje uit slaan. Logisch, want de influencer is nu het merk geworden, omdat ze groter zijn op hun eigen socialmediakanalen. Voor deze bedrijven is een influencer duidelijk, maar voor de gemiddelde Nederlander is de naam influencer nog onduidelijk. Hierbij zeven mythes die aan de naam influencer worden gehangen. Ontkracht door een influencer, want wie heeft er nou meer verstand van?

IMG_1273

  1. Influencers zijn alleen bloggers en vloggers

Influencer zijn is geen functie. We gebruiken het woord influencer te vaak en te verkeerd. Influencer is namelijk een verzamelnaam voor personen of media die invloed hebben op hun volgers. Het kunnen dus zeker bloggers of vloggers zijn. Maar ook Youtubers, Instagrammers, artiesten, modellen of presentatoren. Zo divers is het woord influencer dus.

  1. Influencers doen het alleen voor het geld en gratis producten

Er zullen zeker influencers zijn die het alleen voor het geld doen. Dit zie je vooral bij de opkomende influencers op Instagram. Omdat het er gemakkelijk uitziet en je er ook nog eens gratis kleding voor krijgt is het een leuk idee om ermee te beginnen. Toch is dit voor de meeste bloggers die al langer een blog en Instagram hebben niet de voornaamste reden om het hiervoor te doen. Dit zie je namelijk ook af aan de content, je volgers kunnen het zelfs in de gaten hebben. Het voornaamste doel van een blogger of een influencer, maakt niet uit wie of wat, is dat je het leuk vindt. Geld en gratis kleding is een bijzaak.

eaters-collective-129481

  1. Merken willen alleen met de grootste influencers werken

Er zijn merken die hier zeker mee instemmen. Maar tegenwoordig is het bereik van influencers niet meer het belangrijkste. De micro-influencer is de toekomst. Het gaat voornamelijk om de betrokkenheid van jouw volgers. Micro-influencers werken in een niche bijvoorbeeld mode, beauty, travel of lifestyle. Als een influencer 50.000 duizend volgers heeft en maar 500 likes krijgt op een foto, kiest een bedrijf natuurlijk liever voor een influencer met 5.000 volgers en 1.000 likes op een foto.

igor-ovsyannykov-329196.jpg

  1. Influencers vragen te hoge bedragen voor een samenwerking

Bedragen die ik voorbij hoor komen verbazen mij ook wel eens. Je kunt als influencer een groot en snel bereik hebben en ergens is het dan logisch dat je er een financiële vergoeding voor vraagt. Maar wat is dan reëel? Vraag je 1 euro per weergave? Iedere influencer heeft zijn of haar eigen mediakit met prijzen wat ze vragen. Het is ook aan het bedrijf of ze akkoord gaan met het bedrag of dat ze liever zakken. Mij is aangepraat om altijd hoog in te zetten, maar ik kijk liever eerst naar mijzelf wat ik waard ben voor een merk. Is mijn bereik en betrokkenheid van mijn volgers goed genoeg om een x bedrag te vragen.

  1. Influencers zijn over een jaar wel weer verleden tijd

Met de opkomst van de micro-influencer zal de term influencer blijven bestaan. Een influencer bestaat al vele jaren, maar wij koppelen er nu een naam aan. Je zult altijd mensen hebben die andere mensen weer beïnvloeden of dit nou op social media of op de televisie is. Het zal de komende jaren hooguit op Instagram verminderen, vanwege foto’s die gepost worden en niet voldoen aan de realiteit. 

alice-donovan-rouse-177304

  1. Je kunt heel makkelijk zelf een influencer worden

Zelf een influencer worden is het makkelijkste dat er is. Je maakt een Instagram-account aan, zorgt dat je mooie foto’s in een niche hebt en dat je al een goede basis volgers hebt. Maar het gaat er ook om dat je het volhoudt. Kleine webshops zullen je snel benaderen, omdat ze weten dat opkomende influencers het nog doen zonder financiële vergoeding. Dit zijn gebeurtenissen die je er doorheen slepen. Maar doe het niet voor de gratis kleding. Menig blogger, Instagrammer of Youtuber is begonnen vanuit een hobby. Een hobby die na een paar jaar uit de hand gelopen is, waardoor ze uiteindelijk hun werk ervan hebben kunnen maken. Ja, je kunt dus heel makkelijk een influencer worden, maar hoelang hou jij dit vol? Het is namelijk niet alleen een foto maken en die posten. Je zult e-mails moeten beantwoorden, tijd vrij maken om voor een samenwerking een toffe foto te maken, je zult je belasting moeten aangeven, etc. En dat bijvoorbeeld naast je fulltime studie en bijbaan.

rawpixel-com-323215

  1. Door influencers is het ideaalbeeld veranderd van meiden

Een pukkel weg op de foto, een dikkere bil photoshoppen of je bent knap van jezelf. Photoshop is altijd al aan de orde geweest bij modetijdschriften. Hetzelfde geldt voor influencers op Instagram. We photoshoppen wat af met elkaar. Zo lang we maar knapper worden en veel likes krijgen. Het ideaalbeeld veranderd. We beginnen onszelf met elkaar te vergelijken. Maar meer dan de helft van alle foto’s is gephotoshopt. We willen met z’n allen anders zijn en een betere versie laten zien online. Influencers doen hier aan mee. Maar hierdoor veranderen we wel het ideaalbeeld van jonge meiden. We zijn niet meer gelukkig met ons zelf en alles draait om likes. Het punt is dat je in het dagelijkse leven ook geen likes krijgt. Het is zonde dat we met z’n allen hieraan meedoen en elke dag weer een tikkie onzekerder worden.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s