Hoe gebruik je sociale media als bedrijf?

Wie zit er tegenwoordig nou niet op sociale media? Zelfs je oma van 82 stuurt je nu een verjaardagsberichtje via Facebook en je oppaskindje van 8 zit alleen maar op Instagram te turen. Elke doelgroep is dus online te vinden. Daarom moet je als bedrijf een manier vinden om je online te presenteren.

Gebruik sociale media voor bedrijven

Hoe doe je dat nou? Voordat je begint moet je altijd een social mediaplan maken. Zo bepaal je wat je doelstelling is en hoe je deze wilt bereiken. Ook wordt het voor jezelf duidelijk hoeveel tijd je gaat investeren in sociale media, wat je kan en gaat meten, hoe je interactie wordt met de klant en wat je doelgroep is. Hieruit kan je bepalen welke sociale media je gaat inzetten. Dit wordt bepaald uit verschillende hoeken, zoals doelgroep en interactie. Snapchat wordt bijvoorbeeld onder de wat jongere doelgroep gebruikt en Twitter zorgt weer voor veel interactie.

Wat ook noodzakelijk is, is dat je weet wat je targets zijn. Dit kan je het beste doen als je al een tijdje bezig bent. Zo weet je welke doelstellingen haalbaar zijn en hoe je doelgroep het liefst en het best communiceert. Hierop kan je ook bijvoorbeeld je type of hoeveelheid berichten aanpassen.

Sociale media gaan altijd door, dag en nacht en op alle platformen. Belangrijk is dus om daar op in te spelen. Als je twee dagen later reageert op een klacht of berichtje van een klant, is de klant al geïrriteerd en vindt hij of zij het te lang duren. Daarom moet je zo snel mogelijk proberen te reageren en ook op alles proberen te reageren. Wat vooral belangrijk is, zijn de negatieve berichten. Doordat sociale media openbaar zijn krijgen ook de negatieve ervaringen een podium. Wat je in ieder geval niet moet doen, is het bericht verwijderen of niet reageren. Ga het gesprek aan met de klant en los het probleem op. Ook moet je door alle snelheid op de hoogte blijven. De ontwikkelingen gaan razendsnel. Toch moet je het weten als er nieuwe trends zijn, een nieuw platform populair wordt (onder jouw doelgroep) en vooral als de wensen en behoeften van jouw doelgroep veranderen.

Wat handig is, is dat je steeds vaker de mogelijkheid krijgt om je sociale mediakanalen aan elkaar te koppelen. Als je iets op Instagram plaatst, kan je met één knop het bericht ook plaatsen op Facebook of LinkedIn. Dit scheelt heel veel tijd. Wel moet je goed opletten of het desbetreffende bericht ook op ieder medium past. Ieder medium is anders en als je een heel informeel bericht op het formele LinkedIn gaat plaatsen, gaat het misschien fout.

Nadelen

Naast dat sociale media veel voordelen hebben en je zo goed in contact kan komen met je doelgroep, kleven er ook nadelen aan. Omdat je tegenwoordig overal raakvlakken hebt met sociale media is het belangrijk dat de nadelen niet onderschat worden. Je kunt er professioneel omheen zeilen.

Sociale media zijn openbaar. Dit betekent dat alles wat je als bedrijf of professional plaatst, iedereen het kan zien en overal kan vinden. Iedereen kan erop reageren en dus een mening erover hebben. Daardoor kan er dus negatieve interactie ontstaan die je liever niet wilt. Mensen op sociale media hebben al snel een mening en ze zijn niet snel tevreden. Plaats dus niets waarvan je spijt gaat krijgen of wat mensen beledigd. Ook is de openbaarheid van sociale media gevaarlijk voor privacy redenen. Als iets privés van het bedrijf of van een werknemer etc. online wordt gegooid wat niet de bedoeling was, wordt het privacy flink aangeschaft. Door de openbaarheid kunnen duizenden (of nog wel meer) mensen iets zien wat niet de bedoeling was en dit kan grote gevolgen hebben.

Ook heerst er een sneeuwbaleffect op sociale media. Dit betekent dat een bericht binnen de kortste keren door heel veel mensen wordt gedeeld en daardoor een groot bereik heeft gecreëerd. Dit kan heel positief zijn voor het bereik en naamsbekendheid, maar als het een negatief bericht is worden heel veel mensen en potentiële klanten geconfronteerd met dit negatieve bericht en kan dit het imago van je bedrijf aantasten. Ook zijn dingen op het internet en dus op sociale media moeilijk uitwisbaar. Als het er eenmaal opstaat, krijg je het er bijna niet meer af. Dus als iets negatiefs groot op het internet staat over jouw bedrijf, is de kans groot dat mensen dat niet snel zullen vergeten en mensen het snel zullen vinden.

Sociale media is een tijdrovend klusje en eist een lange adem. Je boekt niet zomaar succes op sociale media. Medewerkers moeten getraind worden en leren hoe ze sociale media het beste kunnen inzetten en kunnen gebruiken. Ook moet het bedrijf op zoek naar goede doelstellingen en een duidelijke strategie. Het moet duidelijk zijn wat het bedrijf neer wilt zetten en hoe ze zich willen presenteren. En hier gaat een lange periode overheen.

De nadelen van sociale media zijn dus aanwezig, maar deze zijn wel te omzeilen. Ook is het belangrijk om sociale media op de juiste manier te gebruiken voor je bedrijf. Het kost tijd, maar het is tegenwoordig onmisbaar om het internet op te gaan, anders hoor je er nou eenmaal niet meer bij.

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s