Waarom always on content weer terug is

Weet je nog? Een paar jaar geleden, toen iedereen op alle nieuwe socials niets anders deed dan delen, delen en nog eens delen? Niet alleen het gemiddelde pubermeisje op twitter, maar ook menig politici én bedrijf deden hier vrolijk aan mee. Iedereen wilde erbij zijn, en iedereen dacht dat constant blijven posten dé manier was om boven anderen uit te steken. Always on content noemen we dat.

Inmiddels is dit gelukkig wel anders. Veel bedrijven hebben een uitgewerkte strategie ontwikkeld voor hun social mediakanalen, waaronder ook Instagram, en posten niet meer zomaar alles wat ze willen. Toch lijkt always on content zijn terugkomst te maken. Vrees niet, je hoeft niet meer te posten wat je posten kan. Deze tijd is gelukkig écht voorbij. Het wordt weer belangrijk om veel content te plaatsen, echter zit hier nu een regelmaat in en een strategie bij. Zoals Frankwatching dit mooi benoemt: ‘Posten om het posten is er niet meer bij’.

Zoals ik je in mijn ‘artikel over de auteur’ heb beloofd, ga ik jullie vooral uitleggen hoe je als bedrijf of onderneming gebruik kunt maken van de bedrijfsmogelijkheden van Instagram. Vandaag ga ik dan ook vertellen hoe je always on content kunt blijven dankzij deze mogelijkheden, zonder hierbij als ‘irritant’ te worden ervaren door de klant. Irritant? Hoezo? Nou, wanneer jij als bedrijf elk half uur een post doet op Instagram gaat het voor de klant wel vervelend worden. Toch wil jij als bedrijf zo vaak mogelijk opgemerkt worden.

Ik zal jullie eerst gaan vertellen waarom always on content nou precies zo belangrijk is. Daarna zal ik verder in gaan op hoe je dit goed uitvoert als bedrijf of onderneming zijnde. Tot slot zal ik nog een aantal tips en tricks geven om de kwaliteit van je posts altijd hoog te houden, omdat dit naar mijn mening al criteria nummer één zou moeten zijn op Instagram.

smartphone-1701096_1920

Waarom always on content? Dat is eigenlijk heel simpel. Er worden op Instagram dagelijks zo’n 95 miljoen foto’s en video’s geplaatst. Het is best wel lastig om hier bovenuit te steken, zeker omdat het met de komst van een nieuw algoritme Instagram tegenwoordig niet alleen maar gaat om tijdstip van plaatsing, maar ook om relevantie.

Vanwege de komst van dit nieuwe algoritme, is het belangrijk dat je genoeg interactie hebt met je volger. Die interactie gaat er niet komen wanneer je niet genoeg post. En dat is precies de reden dat always on content weer terug is. Zonder genoeg content, niet genoeg interactie. En niet genoeg interactie, betekent op Instagram dus ook helaas geen likes, geen bereik en geen conversie.

Het is mag dus duidelijk zijn; het is belangrijk dat je genoeg posts. Maar hoe vaak dan? En met welke regelmaat? Volgens een onderzoek van SumAll kun je het beste twee posts per dag doen op Instagram. Niet te veel, niet te weinig. Heb je er keer eentje meer of minder, prima! Maar zorg dat het er gemiddeld gewoon twee zijn. Plaats deze ook niet tegelijk achter elkaar, het liefst elke dag op hetzelfde tijdstip. Misschien kun je zelfs uitzoeken op welke tijdstippen jouw volgers het meest online zijn.

Verder biedt Instagram gelukkig ook nog de mooie mogelijkheid om story’s te posten. Dit is de perfecte wijze om toch nog net even die awareness te creëren, zonder daar ‘irritant’ mee te zijn. Story’s worden namelijk beschouwd als een leuke en luchtige manier om een kijkje te geven of nemen in iemands leven. En hoe leuk is het om bijvoorbeeld een kijkje achter de schermen van jouw bedrijf te geven? Én, niet te vergeten; tegenwoordig zit er een o-zo-fijne ‘swipe-up’ functie bij de story’s van Instagram. Je kunt dus ook nog eens doorlinken naar je website!

Goed, je hebt dus 2 posts geplaatst, een aantal leuke story’s geplaatst. Maar ze worden alsnog niet gezien. Help, wat ga je nu doen? Gelukkig is daar de mogelijkheid om te adverteren. Wil je dat je bericht vaker gezien wordt? Steek er een paar euro’s in, en je bereik wordt direct vergroot. Oké, misschien is het niet zo simpel als dit klinkt, maar toch raad ik je zeker aan om je wat verder te verdiepen in de advertentiemogelijkheden van Instagram. Je kunt daar waarschijnlijk nog nét dat beetje extra bereik mee behalen dat je wilt hebben of nodig hebt.

Als laatste wil ik je nog een paar fijne en simpele tips en tricks meegeven die belangrijk zijn om in je achterhoofd te houden. Een van de belangrijkste hier is, dat je niet vergeet dat je klanten of fans ook buiten kantooruren actief zijn. Hou dus ook goed de tijden in de gaten wanneer jouw fans het meest online zijn. En heb je nou een dagje niks om te posten? Geen paniek! Ga geen posts creëren van lagere kwaliteit omdat je persé always on content moet zijn. Liever een dagje geen post, dan een slechte post. Vraag je verder bij alles wat je plaatst eerst af: ‘’sluit dit aan bij mijn doelstellingen?’’ ‘’Is dit wel wat mijn doelgroep wilt zien, of wat ik mijn doelgroep wil laten zien?’’ Is het antwoord nee, dan plaats je het simpelweg niet.

Plaats met regelmaat, geef je klant een kijkje in je bedrijf met Instagram story’s, en steek er een paar centjes in. Instagram is helemaal niet zo ingewikkeld. Hou je gewoon aan deze dingen en stel een simpele strategie voor jezelf op, dan heb ik er het volste vertrouwen in dat jij alles haalt uit jouw Instagram.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s