Hoe zet je Musical.ly in om Generation Z te bereiken?

Wereldwijd gebruiken er 200 miljoen mensen de app Musical.ly, maar hoe is het in te zetten om Generation Z te bereiken?

Over de app:

Musical.ly is opgericht in augustus 2014 door de vrienden Alex Zhu en Lulu Yang. Eerst hebben zij furore gemaakt met een educatie app, maar nadat er voldoende investeerders waren en de app gebouwd was bleken er te weinig gebruikers te zijn om de app succesvol te laten zijn. Met het laatste beetje geld wat zij nog hadden besloten ze het in een andere hoek te zoeken: entertainment. Door video aan muziek te laten verbinden en de rest is geschiedenis. 

Vanaf juli 2015 zit het gebruik van de app sterk in de lift met een nummer 1 notering in de toplijst van de App Store. In juli 2016 had de app 90 miljoen geregistreerde gebruikers en een jaar later is dat getal gegroeid naar 200 miljoen geregistreerde gebruikers.

Hoe werkt de app:

Met Musical.ly is het mogelijk om video’s op te nemen van 15 seconden lang. Je kiest een nummer of ander soort audio (bijvoorbeeld een bestaande comedy sketch) om onder de video te plakken en hierna kan je gelijk starten met filmen. Terwijl je op opnemen drukt begint de audio mee te spelen waardoor je daarmee interactie kunt plegen, bijvoorbeeld dansen of playbacken. Tijdens deze stap kan je verschillende manieren van opnemen kiezen: van normaal opnemen tot opnemen in slowmotion waarna het versneld wordt afgespeeld (het kenmerkende musical.ly-effect).

Vervolgens kan je de opname bewerken met filters, voorzien van een omschrijving en online plaatsen op het platform.

Vrienden die je volgen krijgen vervolgens jouw video te zien in hun feed en kunnen hier op reageren, de video voorzien van een like of de video delen op social media. Ook kunnen ze het stukje audio re-musen oftewel hergebruiken.

Andere manieren waarop je met elkaar interactie kunt hebben zijn “Ask a Question,” “Duet” en “BFF.” Opties die ervoor zorgen dat jij dicht bij je idool kunt komen door een vraag te stellen, een duet op te nemen of iemand te benoemen tot ‘Best Fan Forever.’

Generation Z is de eerste digital first generatie

Generation Z is de groep mensen die is geboren tussen 1995 en 2010. In 2020 bestaat veertig procent van de grootste wereldmarkten uit deze jongeren.

Deze generatie zijn de eerste digital natives: mensen geboren met de smartphone in hun hand. Zij hebben geen posters van popsterren boven hun bed hangen maar volgen ze nauwlettend op social media. Ook heeft deze generatie meer op met leeftijdsgenoten aan de andere kant van de wereld dan met ouderen in hun eigen woonplaats.

Musical.ly wordt op dit moment door 19% van de mensen in deze generatie gebruikt, maar is hevig aan het groeien en heeft de potentie om te blijven. Op het platform zijn weinig ouderen te vinden waardoor er geen sprake is van het daddy-on-the-dancefloor-effect.

Social media expert Gary Vaynerchuck zegt hierover:

Musical.ly is het eerste sociale netwerk dat mensen in de brugklas bereikt, omdat kinderen steeds eerder beschikking krijgen over een eigen device.” en “Als je tieners (en nog jonger) wilt bereiken dat moet je platformen zoals dit gebruiken.”

Case Coca-Cola in de VS:

In juni 2016 was Coca-Cola een van de eerste die de potentie van het platform inzag en startte met een campagne. Musical.ly influencers zoals Baby Ariel (10 miljoen volgers) en Danielle Renaee (1 miljoen volgers) plaatstte gesponsorde berichten waarbij ze hun achterban aanspoorden om een Coca-Cola moment te delen met hun familie of vrienden, dit vast te leggen in een Musical.ly en vervolgens te delen met de hashtag #ShareACoke. Op dat moment was de #ShareACoke campagne, bekend van de voornamen op de flesjes, toe aan een vernieuwing en werden de namen vervangen door fragmenten uit songteksten. “Door samen te werken met musical.ly hebben we een social component kunnen toevoegen aan deze campagne” aldus mediabureau UM.

De inzenders maakte kans op een meet & greet – via FaceTime – met Coca-Cola ambassadeur Jason Derulo. Uiteindelijk werden er 900.000 video’s ingezonden.

Case Vodafone in Nederland:

Ook in Nederland zijn er grote influencers op musical.ly waarvan Jael Loupias (@indigojael) een van de grootste is met 1.1 miljoen volgers. Bente van Katwijk (@bentevankatwijk) heeft 500.000 volgers en deed mee aan een van de eerste Nederlandse Musical.ly-campagnes voor Vodafone in combinatie met The Voice of Holland.

Zij riep haar volgers op om video’s te maken met een bepaalde hashtag en daarmee konden ze kaarten voor de liveshows van de talentenjacht winnen. Bente zelf was ook aanwezig bij de liveshows om verslag te doen. In een interview met RTL verteld ze dat ze 500 euro met deze campagne heeft verdiend.

Hoe bereik je Generation Z met musical.ly?

De succesvolle cases van Coca-Cola in de Verenigde Staten en Vodafone in Nederland laten zien dat het met Musical.ly mogelijk is om Generation Z te raken en tegelijkertijd in te zetten als ambassadeurs voor je eigen merk door het creëren van user generated content. Dit door het inzetten van de juiste influencers, het koppelen aan een merk of product dat past bij hun doelgroep om vervolgens hier een toffe actie aan te koppelen. Wanneer start jij je eerst campagne op Musical.ly?

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s