Hoe creëer je de beste online brand experïence?

on

Elk onlinebedrijf wil graag laten zien wat ze goed kunnen, waar ze voor staan en wat hun doel is. Maar dit gaat veel bedrijven vaak niet goed af. De digitale uitingen zijn te vaak een restproduct van offline. En dit is een negatief gegeven omdat offline erg statisch is en zich niet kan richten op een specifieke doelgroep, waar online dit juist wel mogelijk is. Maar hoe doe je dit dan?

Strategie

Het is belangrijk dat je als onlinebedrijf een krachtige strategie hebt voor je content marketing. Er moet worden vastgesteld waar het bedrijf voor staat en waar de doelgroep behoefte aan heeft. Door vast te stellen waar je bedrijf voor staat kan je een verhaallijn opstellen van je content, zodat de content structuur heeft en geen losse onderdelen zijn. Door een persona te maken kan je erachter komen waar de doelgroep behoefte aan heeft. Een persona is een fictief persoon in je doelgroep. Deze persona laat je de costumer journey belopen. Je ontdekt vervolgens de pijnpunten in de costumer journey. Als je hebt besloten wat je als merk naar buiten wilt brengen in de digitale wereld en erachter bent wat de behoeften zijn van de doelgroep wordt de invalshoek van de content bepaald en kunnen er onderwerpen gekozen worden. Nespresso is een bedrijf die deze strategie ontzettend goed toepast. Dit is het beste terug te zien in hun campagne van ‘De reis van koffiebes tot kopje’.

Herkenbaarheid

Naast een duidelijk verhaal, moet het ook duidelijk zijn om welk merk het gaat. Na het ontwikkelen van de strategie, moet worden bedacht hoe je herkenbaar bent en blijft. Het is belangrijk dat je als merk consistent bent. Dit uit zich is een eenduidige schrijfwijze. Zodat er altijd gebruik wordt gemaakt van dezelfde spreek- en schrijftaal. Daarbij is het belangrijk dat je terugkerende visuele content gebruikt en moet je logo overal terugkomen. De doelgroep zal de visuele content makkelijk kunnen onthouden, en zal bij volgende weergaves denken aan je merk. Verder zijn beelden met mensen veel succesvoller dan beelden van bijvoorbeeld een object, product of ruimte. Door je content horizontaal weer te geven op social media, is de kans dat mensen je opmerken en een positieve respons geven het grootst.

Video

Als je hebt bedacht wat je wilt overbrengen aan de doelgroep en hoe je herkenbaar bent, moet je de vorm kiezen. Uit onderzoek blijkt dat beeld 600.000 keer sneller wordt opgenomen dan tekst. Video is de meest effectieve vorm van beeld. Dit houdt namelijk de aandacht vast en is makkelijk te delen. Dit hangt natuurlijk wel samen met de kwaliteit en opbouw van de video. Ook moet er rekening worden gehouden met deze aandachtsspanne van de doelgroep. Bij video’s die korter zijn dan 90 seconden kijken 53% van de mensen de video af. Hoe langer de video duurt, hoe kleiner dit percentage wordt. Het is dus van belang dat het verhaal dat je wilt vertellen concreet is. Hierdoor weet je precies wat wel en niet belangrijk is om te laten zien en hoeft de video niet onnodig lang te worden.

Facebook

Als je de content klaar hebt, moet je nagaan welk medium het meest geschikt is voor jou doel en doelgroep. Facebook is het beste medium om je merk doormiddel van een video te presenteren. Op Facebook zitten veruit de meeste Nederlanders. Facebook wordt door 10,4 miljoen Nederlanders gebruikt, waarvan 7,5 miljoen dagelijks. Daarbij is dit medium het meest gebruikt door ouderen. Namelijk 58% van de gebruikers is boven de 18 jaar. Daarnaast is Facebook uitstekend om community’s te starten. Je kunt als bedrijf gemakkelijk op je eigen pagina content plaatsen. De geplaatste content kan hier ook makkelijk worden gedeeld. Dit delen is zeer belangrijk, omdat dit ervoor zorgt dat meer mensen in aanraking komen met je merk. Daarnaast heb je op Facebook zeer veel segmentatie mogelijkheden. Je kan bijvoorbeeld op demografische aspecten, leeftijden en interesses segmenteren. Hierdoor komt de door jou geplaatste content bij de juiste mensen terecht.

 Conclusie

Een online brand experience creëren doe je niet door soms op social media een berichtje te plaatsen. Hiervoor moet een strategie worden bedacht, die vervolgens nauwkeurig moet worden uitgewerkt en uitgevoerd. Een doordacht merkverhaal dat inspeelt op de behoefte van de doelgroep, dat een consistente huisstijl heeft en verwerkt is in een video zal het beste aanslaan bij de doelgroep. En omdat met Facebook een groot bereik kan worden behaald, de mogelijkheid er is om je te richten op de doelgroep die voor jou relevant is, is het combineren van Facebook en videocontent de meest effectieve manier om de beste online merkbeleving te creëren.

 

Literatuur

Coolen, M. (2017a, 20 september). Wat is de beste lengte voor een online video?Geraadpleegd van https://www.emerce.nl/best-practice/beste-lengte-online-video

Hoe gebruik ik social media als ondernemer? (2016, 22 september). Geraadpleegd van https://www.mkbservicedesk.nl/4824/hoe-gebruik-social-media-als-ondernemer.htm

Jong, B. de. (2017b, 7 juli). Reclamebureaus moeten anders gaan denken. Geraadpleegd van https://www.emerce.nl/opinie/reclamebureaus-moeten-anders-gaan-denken

Ketterij, B. van de. (2016c, 18 maart). Welk social media-kanaal kies je? 12 platformen vergeleken. Geraadpleegd van https://www.frankwatching.com/archive/2016/03/18/welk-social-media-kanaal-past-het-best-12-platformen-infographic/

Kodde, K. (2017, 30 augustus). 7 tips om als bedrijf herkenbaar te zijn op social media. Geraadpleegd van http://www.adformatie.nl/partner/dept/7-tips-om-als-bedrijf-herkenbaar-te-zijn-op-social-media

Oosterveen, D. (2017b, 23 januari). Social media in Nederland 2017: Instagram & Snapchat favoriet onder jongeren. Geraadpleegd van https://www.marketingfacts.nl/berichten/nationale-social-media-onderzoek-2017

Poldervaart, R. (2017, 17 september). De krachtige content van Nespresso & Cisco verklaard [content marketing strategy model]. Geraadpleegd van https://www.frankwatching.com/archive/2017/09/17/de-krachtige-content-van-nespresso-cisco-verklaard-content-marketing-strategy-model/

Ross, P. (2015, 17 februari). Native Facebook videos get more Reach than any other type of post [Foto]. Geraadpleegd van: https://www.socialbakers.com/blog/2367-native-facebook-videos-get-more-reach-than-any-other-type-of-post

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s