Achter de filters

Esmée Nonneman koos anderhalf jaar geleden bewust voor haar Instagramnaam Esmée Rodrigo. Haar Instagram staat vol met perfecte momentopnames, maar haar echte leven vindt zich achter de filters plaats.

Inmiddels heeft Esmée ruim 11.300 volgers op Instagram. Hoe ze zo gegroeid is? Netwerken. Door constant te reageren op andere bloggers – die toen, met haar vergeleken nog groot waren. Inmiddels is Esmée groter dan hen. Van onder elkaars foto’s reageren tot koffie afspraakjes in Amsterdam; Esmee was altijd met andere influencers in contact. Ze kwam terecht in een ‘wereld’, die lang niet zo leuk blijkt te zijn als hij lijkt. “Je kent elkaar, maar je kent elkaar toch weer niet. Het voelt daarom een beetje nep.”

Nep of niet, influencers worden steeds belangrijker. Dat merkt Esmée ook tijdens haar studie Commerciële Economie. Ze is constant bezig hoe ze een bepaald product bij een bepaalde doelgroep krijgt. “Veel doelgroepen bladeren niet meer elke dag door een tijdschrift, maar scrollen wel meerdere keren per dag op Instagram. De doelgroep verplaatst zich.” Zo ook de advertenties van bedrijven, die steeds meer adverteren op social media. Daarom is er veel vraag naar influencers. Maar wat zijn dat precies?

In •  flu • encer: Iemand met een grote aanwezigheid op social media met een groot publiek die naar hem/haar luistert.

Of Esmée zich een influencer voelt? Nee. Ze wil ook geen mensen beïnvloeden, maar mensen inspireren. Al haar creativiteit en haar spontaniteit verwerkt Esmée namelijk in haar foto’s. Haar feed staat vol met prachtige foto’s, waar alles klopt. Van matchende kleding tot een lieve glimlach; Esmée haar foto’s hebben het allemaal. Omdat haar volgers weten wie ze is, wat ze doet en waar ze mee bezig is, nemen ze veel sneller dingen van Esmée aan. Dat merkt Esmée ook.  “Ik denk dat ik net het stapje kan zijn wat mijn volgers die trui – die ik net heb geplaatst op Instagram – doet kopen.” Haar volgers weten namelijk dat Esmée de trui écht leuk vindt; Esmee werkt namelijk alleen samen met merken die bij haar passen. “Als je alles maar aan blijft nemen, word je te commercieel en dan wordt het minder geloofd. Zonde als je dan je geloofwaardigheid verliest, terwijl het wél echt is.”

Esmée is er wel bewust van dat haar volgers zich vergelijken met haar. “Ik wil dat ook, ik wil daar ook heen. Waarom ben ik daar niet?” vroeg Esmée zich regelmatig af. Ze kon dit loslaten door te beseffen dat posts op Instagram momentopnames zijn, waar alleen de perfecte worden geplaatst. “Als ik aan het huilen ben maak ik daar geen foto van. Ik heb ook echt niet alles.” Ondanks deze gedachte, wordt zelfs Esmée nog regelmatig onzeker door de perfecte plaatjes op Instagram. “Je blijft vergelijken. Alles kan groter, beter en mooier.”

Het moment dat ze voor het eerst werd herkend in de trein, deed haar beseffen dat haar werk echt wordt gezien. Esmée werkte samen met merken als My Jewellery, Innocent Drinks, Esprit, Lewis Melly, Friendz, Foodora, Martini, Yogurt Barn en L’Oréal. Veel grote merken. Klinkt als een perfecte meisjesdroom: gratis spullen, gratis naar events – of zelfs betaald worden om naar een event te gaan. Maar Esmée merkt dat dit erg geromantiseerd wordt. “Mensen denken dat ik tassen vol gratis spullen krijg en er verder niks voor hoef te doen.” Maar als je beseft dat één post op Instagram Esmée gemiddeld vijf uur duurt, slik je wel even. “Het kost enorm veel tijd en energie.” Achter de klik van de camera ligt veel meer schuil.

 

Zo ook de druk om te blijven posten. “De laatste tijd krijg ik boven de 1000 likes op mijn foto’s. Ik daag mezelf dan uit om een betere foto te maken. Het liefst nog mooier en beter. Dat gevoel steekt.” Esmée wordt daarom ook strenger voor haarzelf, wat voor foto’s ze maakt en plaatst. “Het is een proces waar je steeds beter in wordt. En het hoeft allemaal niet perfect. Ik wil ook uitstralen wie ik echt ben. Mensen denken ook altijd dat ik kasten met kleren heb. Maar al mijn kleren passen gewoon in mijn studentenkamer van elf vierkante meter. “Ik koop, verkoop en koop. Ik moet ook gewoon werken voor mijn geld.”

Esmée is naast haar drukke leven als influencer tweedejaars studente CE en werkt drie avonden per week bij een Thais restaurant. Meer weten over Esmée?

Instagram: www.instagram.com/esmeerodrigo 
Blog: https://esmeerodrigo.com

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s