Tv-zenders, YouTube en influencers: een match made in heaven

on

In mijn vorige artikel heb ik het al geschreven: jongeren kijken geen tv meer en luisteren ook niet meer naar de radio. Toen gaf ik het advies aan met name radiostations om zich online te profileren voor de jonge doelgroep. Het voornaamste credo was eigenlijk: creëer videocontent met influencers en je wint je jonge kijkers helemaal voor je. Toen heb ik de tv-stations al even benoemd, maar ik ben daar niet meer verder op ingegaan. Tot nu.

Anno 2017 zijn de tv-zenders en -productiemaatschappijen wanhopig op zoek naar dé oplossing om millennials aan boord te houden. Met YouTube als voornaamste concurrent plukt het internetplatform de jonge kijker een voor een van de buis vandaan. En kijkend naar de komende generaties ziet het er voor deze maatschappijen niet bepaald rooskleurig uit. Na de millennials volgt namelijk Generatie Z, een generatie die nooit een wereld zonder mobiele telefoons en internet heeft gekend. Niet gek dus dat deze groep zo vaak online te vinden is (Worrell, 2017).

Even terug naar het begin: het alsmaar afnemende percentage jongeren dat voor de buis zit. Een aantal grote zenders spelen al handig op deze doelgroep in door eigen social mediakanalen op te richten en daar content op te plaatsen. We zien dat het meteen groots is aangepakt. Instagram, Facebook, Snapchat, Twitter, YouTube; alles wordt door de zenders gebruikt om maar zoveel mogelijk interactie te krijgen met millennials. Net als bij de radiozenders geldt ook hier dat alleen niet elk kanaal even geschikt is voor hetzelfde soort content. Maar wat voor content moeten de tv-zenders dan precies aanbieden?

RTL

Inmiddels weten we wel dat YouTube vooral wordt gebruikt voor vermaak. Van blooperfilmpjes tot muziekclips en van kookfilmpjes tot video’s van influencers, het is er allemaal te vinden. Instagram is daarentegen hét fotomedium waar vooral jongeren hun beste foto’s en video’s van zichzelf plaatsen. Zoals we zeiden is niet elk platform even geschikt voor hetzelfde soort content. Ditzelfde geldt ook voor de tv. Als voorbeeld nemen we RTL, wat het ontzettend goed doet qua jongeren online aanspreken. Met het kanaal RTL MCN (waarbij MCN staat voor multi-channel network) weet de zender de jonge doelgroep prima te bereiken.

Wat de zender goed doet is door in te spelen op de trends van nu, waar ik al over heb geschreven in mijn vorige artikel. Door influencers te combineren met videocontent, weet zij een geheel nieuwe content te creëren waarmee het nieuwe doelgroepen aanboort. Want naast de millennials, is ook Generatie Z uitermate geïnteresseerd in YouTube. Misschien geldt YouTube wel voor hen als de belangrijkste uitvinding van de laatste twintig jaar.

Wel zien we dat die content vaak niet geschikt is voor tv. Een voorbeeld is het programma ‘Extreme Roadtrip/Giel & Jay Gaan Extreem’, wat speciaal gemaakt is voor YouTube en gepresenteerd wordt door influencers Giel de Winter en Jay-Jay Boske. Op YouTube doet dit programma het uitstekend met scores rond de 168.000 weergaven op het RTL Basecamp-kanaal (onderdeel van MCN en met 30.000 abonnees scoort dit zodoende heel goed) en op het kanaal van StukTV boven de 750.000 weergaven (Youtube, 2017). Liefst 1.5 miljoen mensen zijn hier abonnee van en inmiddels is StukTV partner met RTL (Hafkamp, 2016).

Variatie

In 2017 is dit programma ook op RTL7 uitgezonden en daar zien we dat het programma het veel minder goed heeft gedaan. Zoek het programma op op internet en je zult helaas niet zo snel kijkcijfers vinden. Wel zien we dat het programma van dag is gewisseld en dat het dus werd uitgezonden op RTL7 (RTLXL, 2017). In tegenstelling tot RTL4 is dit niet dé hoofdzender waar veel mensen naar kijken. Grote kans dat RTL het te gewaagd vond om het programma daar uit te zenden.

Dit voorbeeld geeft nog maar eens goed aan dat een bepaald soort content niet op elk platform even geschikt is. Wel heeft RTL de formule gevonden om jonge kijkers aan zich te binden. Dit zien we ook bij bijvoorbeeld de NPO, waar Tim Hofman alweer een tijdje geleden met succes het onlinekanaal ‘#BOOS’ is gestart. Tegelijkertijd hebben #BOOS en StukTV een overeenkomst. Beiden spelen in op de interesse van de doelgroep door vragen te stellen aan de doelgroep. Door deze interactie is de content op beide kanalen elke keer weer anders en misschien zorgt juist die variatie er wel voor dat zoveel jongeren op social media zitten en niet meer naar de tv kijken.

Conclusie

Kortom: tv-zenders moeten zich op social media profileren met een bepaald doel. Namelijk het profileren van de zender door middel van influencers die videocontent maken. Belangrijk daarbij is om de doelgroep dan wel de kijker vragen te laten stellen. Door het beantwoorden van die vragen ontstaat er elke keer weer nieuwe content die zo aantrekkingskracht blijft houden.

 

 

Bronnenlijst:

 

Hafkamp, M. (2016). RTL Nederland in zee met StukTV.

Geraadpleegd op 10 oktober 2017 van: https://www.adformatie.nl/nieuws/rtl-nederland-zee-met-stuktv

RTLXL. (2017). Extreme Roadtrip – Afleveringen.

Geraadpleegd op 10 oktober 2017 van: https://www.rtl.nl/gemist/extreme-roadtrip/afleveringen/

Worrell, L. (2017). Social video: zo verleid je jongeren op YouTube.

Geraadpleegd op 24 oktober 2017 van: https://www.ruigroknetpanel.nl/ruigrok-netpanel/social-video-zo-verleid-jongeren-youtube/

YouTube. (2017). Freediven – Giel & Jay Gaan Extreem #1.

Geraadpleegd op 24 oktober 2017 van: https://www.youtube.com/watch?v=q6myFU-EieY

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s