Hoe radiozenders zich online moeten onderscheiden

We horen en lezen het nu al een aantal jaren: jongeren kijken steeds minder televisie. De laatst bekende cijfers hierover komen uit het Media:tijd-onderzoek uit 2015 en die zijn verontrustend voor tv-bedrijven. Gemiddeld over alle dagen van de week kijken slechts 49% van de jongeren tussen de 13 en 19 jaar naar de tv (SCP, 2016). Daarnaast komt uit hetzelfde onderzoek naar voren dat tieners ook de radio steeds vaker links laat liggen. Nog maar 26% luistert naar bijvoorbeeld Radio 538 of Q-Music.

Goed, jongeren luisteren dus niet naar de radio en ze kijken ook amper tv. Waar zijn ze dan wel te vinden? Je raadt het al: social media. Niet heel gek, want als je om je heen kijkt, zie je dat zowat iedereen op straat naar een schermpje zit te turen. Appen, snappen, foto’s en video’s bekijken; alles doen we online. De tv-bedrijven en radiozenders zitten met de handen in het haar. Hoe kunnen zij de jongere doelgroep nog bereiken? In dit geval is hun bedreiging ook een kans. Verlies je kijkers aan social media en komen ze maar moeilijk terug? Zorg er dan voor dat jijzelf op social media gaat zitten, zodat zij jou weer vinden.

Zowel radio- als tv-zenders moeten zich dus ook gaan inzetten op social media. Veel van deze stations hebben al het goede voorbeeld gegeven, zoals de NOS en RTL, en aan de andere kant Radio 538 en Q-Music. Deze vier bedrijven hebben allemaal gemeen dat ze ook op Facebook, Instagram, YouTube, Twitter en zelfs op Snapchat zitten. Wat dat betreft zijn deze bedrijven aardig op weg om hun jongere doelgroep te bereiken. Dan resteert er alleen nog één vraag: wat voor content gaan we aanbieden? Want zomaar content op je kanalen aanbieden, heeft geen zin. Je doelgroep moet toch echt getriggerd worden.

Video

Wat moeten deze radio- en tv-stations dan doen? Eén van de belangrijkste dingen is om in te spelen op trends. Wat vinden jongeren of millennials leuk? Of waar kijken ze graag naar? Een trend vandaag de dag is het gebruik van teksten in foto’s en video’s (Loren, 2017). Dit fenomeen is een tijdje geleden ontstaan op Snapchat en YouTube, en heeft zich nu ook op Instagram verspreid.

Een tweede en absolute trend anno 2017 (en ook al in 2016) is video (Kerkhofs, 2016). Met video creëer je niet alleen interactie, maar ook een stukje beleving. Voor tv-programma’s is dit redelijk makkelijk in te vullen. Zij kunnen namelijk hun eigen content van tv ook gemakkelijk op bijvoorbeeld Facebook en YouTube zetten. Toch helpt het hier ook om geheel nieuwe content te produceren speciaal voor het onlinesegment. Hierdoor kunnen er namelijk hele nieuwe doelgroepen worden aangeboord, maar daarover een andere keer meer. Voor radiozenders is dit al een stuk lastiger, want een vier uur durende radioshow op YouTube plaatsen, gaat niet veel kijkers trekken. Zij kunnen dan namelijk net zo goed de radio aanzetten.

Schoolvoorbeeld

Wat dan wel helpt, is door in te spelen op de content die jongeren graag kijken. We zien dat bijvoorbeeld influencers een grote rol spelen op social media. De content die zij maken wordt door miljoenen jonge kijkers bekeken. Door humor, vragen te stellen, persoonlijk te zijn en vaste rubrieken te laten zien, creëren zij een hoeveelheid interactie waar je u tegen zegt.

Inmiddels is Radio 538 op weg om het schoolvoorbeeld te worden van hoe een radiozender zich online het beste kan profileren. Door trends te combineren (tekst, video en influencers), is het hun gelukt om een breed publiek aan jonge kijkers te bereiken. Daarnaast blijven de kijkers toestromen, want er komen steeds meer views en likes bij. Een bevestiging dat Radio 538 een goede weg is ingeslagen. Inmiddels is hun YouTube-kanaal daardoor gegroeid naar ruim 164.000 abonnees (YouTube, 2017). Enkele populaire series zijn Release Reacties, LOVERS x HATERS en De Laatste. Dat er groei in deze series zit, mag duidelijk zijn. De eerste aflevering van bijvoorbeeld LOVERS x HATERS is door ruim 192.000 mensen bekeken en de laatste aflevering tot nu toe trok ruim 370.000 weergaven. Inmiddels zijn met name de eerste twee genoemde series onlosmakelijk verbonden met Radio 538.

Zenders zullen moeten meegaan in de trends, want anders zal met name de jonge doelgroep zich niet verbonden voelen of zich niet herkennen in de door hun geluisterde zender. Op deze manier kan je de plank volledig misslaan en zal het bereiken van bijvoorbeeld jongeren langer duren dan nodig is.

Conclusie

Kortom: radiozenders moeten zich zeker – als ze dat nog niet gedaan hebben, maar dan loop je al mijlenver achter – op social media profileren. Door zelf videocontent te creëren en dat in combinatie te gebruiken met trends, zoals het inzetten van influencers en tekst in beeld, spreken zij de jonge doelgroep aan. Hierbij geldt dat hoe unieker het format, hoe meer mensen de content zullen linken aan de zender. Vanzelfsprekend zorgt de positieve mond-tot-mondreclame ervoor dat er steeds meer jongeren naar zullen kijken.

 

 

Bronnenlijst:

 

Kerkhofs, S. (2016). 12 social media-trends die 2017 gaan domineren.

Geraadpleegd op 30 september 2017 van: https://www.frankwatching.com/archive/2016/10/13/12-social-media-trends-die-2017-gaan-domineren/

Loren, T. (2017). 5 Instagram Trends Popular in 2017 (So Far).

Geraadpleegd op 30 september 2017 van: https://later.com/blog/instagram-trends-2017/

Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP). (2016). Grote verschillen in mediagebruik onder Nederlandse bevolking.

Geraadpleegd op 28 september 2017 van: https://www.scp.nl/Nieuws/Grote_verschillen_in_mediagebruik_onder_Nederlandse_bevolking

YouTube. (2017). Radio 538.

Geraadpleegd op 24 oktober 2017 van: https://www.youtube.com/user/radio538

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s