Zonder uitdaging binnen content marketing is er geen groei!

Fashion. Een onderwerp waar we eindeloos over door kunnen praten. De wereld van fashion is een keiharde wereld en daarbij is een oorlog niet te vermijden. De zoektocht naar nieuwe sneakers of een mooie jacket begint niet meer bij een mooie en verzorgde etalage. Maar ook jij merkt dat je steeds meer online opzoek gaat naar de nieuwe musthaves in de modebranche. Nieuwe merken, fashion blogs en mode webshops blijven maar komen en zijn dan ook niet te stoppen.

De concurrentie is intens en de afnemers, de zo genoemde millennials, grijpen hun macht. Hoe zorg je ervoor dat jouw bedrijf niet omslaat in een modemisser? In deze blog ga ik de meso en micro factoren analyseren die mogelijke invloed hebben op content marketing binnen de mode-branche.  Mode inspireert en is erg visueel, de digitale gedomineerde fashionwereld gaat daarom hand in hand met content marketing.

 

De digitale gedomineerde fashionwereld

De mode-industrie heeft het zwaar te verduren in de digitaal gedomineerde wereld. Het maakt niet uit of je al een imperium hebt opgebouwd in de mode-industrie of dat je een nieuwe speler bent, de macht van social media kan niet worden ontkend. Bij social media gaat het om het creëren van een goede vindbaarheid en zichtbaarheid in de enorme massa aan concurrentie. Hierbij is het van belang dat de unique selling point, in de vorm van content, duidelijk wordt gecommuniceerd via social media. Als bedrijf heb je namelijk niks aan een goede unique selling point als deze de klant niet eens bereikt. Belangrijk is dus om jouw unique selling points en story naar jouw doelgroep te communiceren.

Daarbij komt nog dat de koopgedrag van bijna 50% van millennials direct wordt beïnvloed door social media kanalen van modeketens. Als je het maximale uit geproduceerde content wilt halen, dan moet je als modebedrijf je krachten bundelen met die van een online influencer die jouw doelgroep bedient. (CMM Content Marketing, 2016)

 

Jouw merk maakt fashion voor de fashionista’s uit je achterban

Om een langdurige relatie aan te gaan met de millennials is het van belang om in de gecreëerde content de juiste toon tegenover de doelgroep te gebruiken. Aangezien bijna 50% van de millennials direct beïnvloed wordt door social media, speelt dit een grote rol bij het verspreiden van de content. Modebedrijven moeten daarom hun kans grijpen om via social media waarde te creëren voor het merk. Op verschillende platformen moet het merk aanwezig zijn. Daarnaast moet deze aanwezigheid van het merk omgezet worden in waarde, deze waarde is te meten in de mate van betrokkenheid tussen de doelgroep en het merk. (CMM Content Marketing, 2016)

Door je eigen bedrijf regelmatig onder de loep te nemen, houdt je controle en overzicht. Door promotie activiteiten uit de marketingmix in kaart te brengen krijg je een goed beeld het onderscheidend vermogen van jouw bedrijf. Zoals eerder al gezegd is de unique selling point een van de belangrijkste punten die gecommuniceerd moet worden naar de doelgroep, dit kan door middel van storytelling.

Bij deze vorm van content marketing staat het verhaal centraal. Met dit verhaal wordt informatie verstreken over het product of dienst, waarmee de consument zich dan verwant kan voelen. Maar niet alleen content marketing verandert met de tijd. Ook storytelling verandert mee, het is niet meer onderscheidend genoeg. Een verhaal vertellen doe je nu namelijk met emotiontelling, een soort storytelling 2.0. Storytelling is verschoven naar emotiontelling, omdat mensen geprikkeld willen worden. Die prikkel wordt aangewakkerd met enthousiasme, passie en emotie. Op deze manier is wordt er content gecreëerd met meer impact op de consumenten. (Bergsma, J. 2017)

De mode-industrie staat tegenwoordig niet alleen onder druk door de hevige concurrentie, maar ook door de druk van de wereldwijde CO2 uitstoot. De kledingindustrie is namelijk verantwoordelijk voor wel tien procent van alle CO2 uitstoot in de hele wereld. De bewustwording bij de consumenten rondom de gevolgen van de productie van kleding op het mileu, is groot. In de mode-branche wordt daarom tegenwoordig ook gestreefd naar duurzaam produceren. Langzamerhand maar zeker is de fashionbranche zich aan het opschonen. Door als fashion merk hieraan mee te werken worden consumenten geprikkeld de goede daad en het merk. De consumenten die actief voor duurzaamheid zijn, voelen zich dan gehoord en gerespecteerd. Een voorbeeld van een keten die bezig is met het bewustzijn van de gevolgen van fashion is H&M. De achterban van de H&M conscious traject worden dan ook graag geassocieerd met het merk en voelen zich gehoord. (Retailtrend, 2015)

h&m

Naast dat de mode-industrie mee moet gaan met de tijd en de gevolgen van enorme CO2 uitstoot, is het belangrijk om de creativiteitsgraad hoog te houden binnen het bedrijf. Hiermee kan er een concurrentievoordeel worden behaald en springt jouw bedrijf boven de massa uit. Zolang alle elementen met elkaar worden verbonden en er een continue stroom is van nieuwe uitdagingen binnen de content, zal het merk blijven leven. De concurrentie in de mode-industrie is en zal hoog blijven. Maar zoals Joe Pulizzi zegt: “Content Marketing is the art of understanding exactly what your customer seek to know and delivering it to them in a relevant and compelling way to grow your business.” (Pulizzi & Barret, 2009)

Om jouw merk nog meer in kaart te brengen bij de doelgroep is het van belang dat er wordt ingespeeld op de behoeftes en wensen van de achterban. Zoals al was gebleken hebben de consumenten een grote stem op social media over de mode-industrie en is het het best om hiernaar te luisteren. Nu deze grote stem en macht is weten te bemachtigen door de millennials, kan dit ook worden gebruikt om samen sterker te worden. Zo kunnen de millennials die jouw merk steunen content voor jou merk maken en delen. Er wordt hier gesproken over user generated content, hierbij wordt een andere partij ingeschakeld om content te maken. Dit zorgt voor creative content, binding met het merk en extra aandacht en bereik voor jouw merk.

Onderzoek toont aan dat de impact van user generated content een grotere invloed heeft op het koopgedrag van millennials. Dit komt door de geloofwaardigheid die user generated content met zich meedraagt. Het stimuleren van de doelgroep om content aan te leveren en ze daarmee te belonen is dus veel lovend voor jouw bedrijf. (Sarac, D., 2017)

 

Word geen mode-misser

Om te concluderen is het als speler in de mode-industrie een pittig slachtveld. Om te voorkomen dat je verdrinkt in de massa van kleding is het belangrijk om de unique selling point in een storytelling te communiceren naar de consumenten. Deze vorm van content marketing kan worden ingezet met extra emotie om zo de consument extra te prikkelen tot actie over te gaan. Om met deze content goed zichtbaar te worden in de online wereld, is het van belang dat deze content wordt blootgesteld aan het grote bereik op social media.

Door de komst en populariteit van social media hebben de afnemers een enorme macht weten te bezitten binnen de modebranche en willen zij graag gehoord worden. Het is daarom van belang om de krachten van de afnemers te bundelen met de krachten van jouw merk. Door user generated content te stimuleren krijgt de afnemer werkelijk een stem en voelen zij zich verbonden met jouw merk. Door de wensen en behoeftes te vervullen van de afnemers op ecologisch gebied wordt er ook meer affiniteit met het merk getoond.

De fashionwereld blijft een keiharde wereld. Maar een ding mag niet vergeten worden, fashion zal altijd blijven bestaan en daarmee zal de mode industrie altijd overleven.  Wil je niet uit de mode raken? Ga de binding aan met je achterban en geef hen een stem. Sta open voor een nieuwe uitdaging en bundel de krachten van jouw merk samen met die van de afnemer, want vertrouwen is moed en trouw is kracht.

 

 

Bronnenlijst

Bergsma, J. (2017 januari) Storytelling in de versnelling: Vertel in 2017 je verhaal met méér emotie

CMM Content Marketing, (10 april 2016) “De invloed van social media op mode-industrie” Bron: https://contentmarketingmanagement.nl/de-invloed-van-social-media-op-mode-industrie/

Pulizzi, J. & Barrett, N. (2009) “Get content get customers” Bron: http://getcontentgetcustomers.com/wp-content/uploads/2009/05/getcontentgetcustomers2009editionexcerpt.pdf

Retailtrends (4 december 2015) “Zo schoont de fashionbranche zichzelf op” Bron: https://retailtrends.nl/item/42724/zo-schoont-de-fashionbranche-zichzelf-op

Saraç, D. (maart, 2017). “4 redenen om als contentmarketeer te starten met user generated content” Geraadpleegd via: https://www.frankwatching.com/archive/2017/03/09/4-redenen-om-als-contentmarketeer-te-starten-met-user-generated-content/

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s