Smeuïge social content? Wees creatief en betrek je omgeving!

Pindakaas. Ik hou ervan. Of het nou op een broodje is, of een flinke lepel uit de pot. Mijn liefde voor pindakaas gaat ver, heel ver. Als ervaren pindakaas-eter kan ik zeggen dat niets zo lekker is als de pindakaas van mijn favoriete speciaalzaak: De Pindakaaswinkel. De naam zegt al genoeg, zij zijn expert op dit gebied. Met deze blog wil ik de micro en meso factoren analyseren die invloed hebben op de Social Media strategie van zo’n speciaalzaak. Want een monowinkel moet ook online aanwezig zijn om het te kunnen redden.

Speciaal voor jou

Binnen de retail zie je dat het aantal monowinkels toeneemt. Waarbij sommige producten vroeger slechts een plekje wisten te bemachtigen in een supermarkt schap, ontstaan nu winkels die zich specialiseren in dit ene product. Trendvoorspeller Lidewij Edelkoort voorspelt dat monowinkels de toekomst hebben (Amnon Vogel, 2016). Zelf denk ik dat dit is omdat deze winkels expert zijn op een bepaald gebied en dit goed aansluit bij de huidige trend van personalisatie. Consumenten vinden het namelijk belangrijk om zich te kunnen identificeren met een bedrijf. Als jouw bedrijf binnen een specifiek kader past, is het gemakkelijker voor consumenten om zich te kunnen karakteriseren met jouw product. Voor de fysieke retail is een belangrijke rol weggelegd door het toenemende belang van beleving in de winkel. Winkels zouden intiemer en persoonlijker moeten worden. Echter is fysiek niet altijd alles. Om als speciaalzaak te overleven heb je een groot verzorgingsgebied nodig. Hiervoor is Social Media noodzakelijk, want online is je verzorgingsgebied oneindig.

Wat is er speciaal aan je zaak?

Je online strategie begint altijd bij het bedrijf zelf, hier heb je als organisatie de volledige controle op. Promotie binnen de marketingmix geeft een goede afbakening van je marketingactiviteiten. Hierbij wordt getracht onderscheidend vermogen te creëren ten opzichte van concurrerende aanbieders (Edwin Muilwijk, z.d.). Creatief denken is hierbij essentieel. Zonder het vermogen zaken op een andere of nieuwe manier te bekijken of analyseren, wordt vooruitgang lastig. Creatief denken betekent dat situaties of problemen worden bekeken vanuit een nieuw perspectief (out of the box), met verrassende of originele oplossingen en resultaten (Niels Bijvoet, 2017). Bij Social Media Marketing is dit ook een grote must. Want hoe groot jouw unique selling point ook is, als de klant het niet kent heb je er niets aan. Belangrijk is dus om hetgeen dat jou anders en beter maakt dan de rest, duidelijk te communiceren naar de buitenwereld. Creativiteit binnen je online strategie helpt niet alleen om concurrentievoordeel aan te tonen, soms heb je creativiteit gewoon nodig om even wat extra aandacht voor je merk te genereren op Social Media.

Voor speciaalzaken varieert de markt enorm en hiermee ook de online strategie. Ik neem als uitgangspunt de hiervoor genoemde Pindakaaswinkel. Bij De Pindakaaswinkel worden alleen echte ingrediënten, geen palmolie, toegevoegde suikers of kunstmatige smaakstoffen gebruikt. Daarnaast zoeken zij naar de eerlijkste ingrediënten, fair trade en/of biologisch. Deze speciaalzaak positioneert hun pindakaas als product dat goed is voor je lichaam en waarmee je je lijf een plezier doet. Deze onderscheidende factoren communiceren zij online naar hun (potentiële) klanten. Om maar een voorbeeld te noemen uit een Instagram post: “Onze pindakaas kan helpen met wat extra energie als kick-start van deze week!” Zeker voor speciaalzaken met expertise is het zaak om op een creatieve manier de unique selling points in kaart te brengen en deze kenbaar maken op Social Media.

Leveranciers van je content

Creatieve content op Social Media is dus belangrijk voor je strategie. Je kunt ook je creativiteit inzetten om content te verkrijgen van andere partijen. Ik heb het hier over User Generated Content. Dit kun je stimuleren door, zoals hierboven benoemd, extra aandacht voor je merk te genereren. Je micro factoren kunnen je meso factoren positief beïnvloeden. User Generated Content op Social Media is gebruiker-gegenereerde inhoud, oftewel informatie die door gebruikers van een bepaald social medium wordt aangeleverd. Uit onderzoek naar de impact van UGC op consumentengedrag (Daphne Saraç, 2017) blijkt dat UGC binnen merkcommunities op social media meer invloed heeft op koopgedrag dan marketeer generated content (MGC). Daarnaast draagt het bij aan de geloofwaardigheid van de informatie. De Pindakaaswinkel past dit al regelmatig toe op hun Instagram. Zij stimuleren hun doelgroep om content aan te leveren die zij vervolgens posten op hun feed. Dit zorgt ervoor dat de afnemers fan lijken, en hoogstwaarschijnlijk ook zijn, van het merk.

Pindakaaswinkel1.png

#pindakaaswinkel #pindakaas #pindabaas Tag je foto met #depindakaaswinkel om kans te maken op een feature!

Niet alleen je doelgroep kan leverancier zijn voor je content. Denk ook aan influencers die de boodschap van jouw product overbrengen naar de doelgroep. Intern zal deze vorm van marketing overwogen moeten worden, aangezien het een marketingstrategie betreft. Influencers worden gezien als experts. Deze deskundigen op een bepaald gebied zorgen ervoor dat de bereidheid van acceptatie onder hun volgers stijgt. Het zijn trendsetters en hun volgers willen graag door hen geïnspireerd worden. Als zij een product aanbevelen op hun kanaal, volgt hun hele doelgroep. Zeker in combinatie met een speciaalzaak, die ook expert zijn op één gebied, kan dit heel interessant zijn. Meer voordelen van influencer marketing vind je in dit artikel die ik hierover geschreven heb. Influencers worden door De Pindakaaswinkel lichtelijk toegepast. Het kan voor hun zeker interessant zijn om een vaste samenwerking aan te gaan met een food blogger.

Tot slot kun je bij het leveren van content op Social Media kijken naar je concurrenten. Wat posten zij momenteel? En welke berichten zorgen voor goede interactie? Met de tool Coosto kun je monitoren wat er realtime gezegd wordt op Social Media (Coosto, z.d.). Met deze kennis bedien je klanten proactief, signaleer je kansen voor je bedrijf en bescherm je je reputatie. Zo weet je als marketing- of communicatiespecialist precies wat er speelt in de markt en houd je doelgroepen en concurrenten nauwlettend in de gaten. Goede content van je concurrenten kun je gebruiken om inspiratie op te doen voor je eigen content. Voor De Pindakaaswinkel geldt dat zij kunnen kijken naar andere speciaalzaken zoals bijvoorbeeld de Hagelswag Brand Store.

Social content dat blijft plakken

Om te concluderen is het als speciaalzaak zaak dat zij hun unique selling point communiceren via hun Social Media kanalen. Expert zijn op één gebied is namelijk een sterkte die deze bedrijven op de kaart moeten zetten. Het leveren van creatieve content draagt hier positief aan bij. Hiermee toon je je concurrentievoordeel aan en zorg je voor extra aandacht rondom jouw product op Social Media. Creativiteit is dus een must binnen je bedrijf. Mocht je inspiratie nodig hebben voor creatieve content, dan kun je door middel van Coosto gemakkelijk content van je concurrenten analyseren. Daarnaast kunnen je doelgroep en influencers goede leveranciers zijn voor je Social Media content. Zet dus zeker User Generated Content in en benader influencers die je doelgroep kunnen bereiken. Wat betreft De Pindakaaswinkel, zij zetten UGC al in. En mochten zij nog een influencer met minimaal bereik nodig hebben.. ik bied mij aan! Graag in ruil voor een potje pindakaas, dan zorg ik wel dat de content blijft plakken.

Literatuurlijst

Amnon Vogel (maart, 2016). Waarom de monowinkel in opkomst is. Geraadpleegd via: https://retailtrends.nl/item/43910/waarom-de-monowinkel-in-opkomst-is

Coosto (z.d.). Meer conversies en een hogere klanttevredenheid. Geraadpleegd via: https://www.coosto.com/nl/branches/retail-e-commerce

Daphne Saraç (maart, 2017). 4 redenen om als contentmarketeer te starten met user generated content. Geraadpleegd via: https://www.frankwatching.com/archive/2017/03/09/4-redenen-om-als-contentmarketeer-te-starten-met-user-generated-content/

Edwin Muilwijk (z.d.). Promotie / Promotiemix. Geraadpleegd via: http://www.intemarketing.nl/marketing/marketingmix/promotie

Niels Bijvoet (oktober, 2017). Sneller creatief denken: iedereen kan het! Geraadpleegd via: https://www.frankwatching.com/archive/2017/10/12/sneller-creatief-denken-iedereen-kan-het/

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s