De Instagram poll is een marketing kans. Gebruik hem!

Ontwikkelingen in de online omgeving kunnen voor bedrijven spannend zijn. Heel begrijpelijk, zeker als het ontwikkelingen of trends zijn waar we geen invloed op hebben. Als bedrijf kun je inspelen op deze veranderingen en ze vormen tot een succesvolle marketingstrategie. In dit artikel bespreek ik de belangrijkste macro omgevingsfactoren die een rol spelen binnen Social Media Marketing. Want binnen Social Media verandert er genoeg!

Beeld is hot, tekst is not

De populariteit van Social Media kanalen wordt bepaald door een groot aantal sociaal-culturele ontwikkelingen. Het gedrag van de gebruiker is hierin doorslaggevend. Een goede trend sluit aan bij de wensen die mensen hebben. Met andere woorden: het moet een behoefte vervullen. Welke platformen worden op dit moment gebruikt? Newcom (2017) voert al sinds 2010 het grootste onderzoek van Nederland uit naar het gebruik van Social Media. De meeste groei wordt gerealiseerd door Instagram, dit platform groeide van 2,1 in 2016 naar 3,2 miljoen Nederlanders in 2017. Vooral onder jongeren is Instagram erg populair. De populariteit van dit kanaal is te danken aan het beeld-aspect dat de hoofdrol heeft. Beeld is visueel een stuk aantrekkelijker dan tekst. Daarnaast zorgt beeld voor gemak en gemak dient de mens (Sanne Kruis, 2014).

Deep Patel (2017) schrijft in zijn artikel over Social Media trends voor 2018 dat Instagram Stories door steeds meer mensen gebruikt worden. Elke maand gebruiken 200 miljoen mensen deze Instagram feature, wat 50 miljoen meer is dan Snapchat. Hierbij moet je je bedenken dat Instagram Stories pas een jaar oud is. Patel voorspelt dat bijna de helft van alle Instagram gebruikers de Stories zullen gebruiken aan het eind van 2018. Daarnaast zien influencers dat gemiddeld 6-10% van hun volgers op een dagelijkse basis hun Instagram Stories bekijkt, wat een ongelooflijk hoog engagement is (Tom Ward, 2017). Als je nadenkt over het inzetten van influencers, kan zulke informatie wel eens doorslaggevend zijn. Daarom is het als marketeer noodzakelijk om deze ontwikkelingen bij te houden. Ook een verschuiving van je doelgroep naar andere kanalen is van cruciaal belang voor je social strategie.

Yes, innovaties!

Nieuwe technologieën hebben een grote invloed op het uitvoeren van je Social Media Marketing. Dit kun je onderverdelen in ontwikkelingen voor het uitvoeren zelf en innovaties op Social Media platformen. Een ontwikkeling die ervoor gezorgd heeft dat het uitvoeren van je Social Media een stuk gemakkelijker gaat, is Hootsuite. Hootsuite is een tijdbesparende tool waarbij je je Social Media beheert vanuit één dashboard (Hootsuite, 2017). Je kunt je kanalen beheren en sociale inhoud automatisch vinden en plannen. Heel efficiënt waardoor je als marketeer meer tijd overhoud om bijvoorbeeld content te bedenken. Daarmee komen we bij punt twee, innovaties op Social Media platformen. Op Social Media heb je het te doen met de technologieën die de platformen aanbieden. Als marketeer ben je hier erg afhankelijk van. Bij de aankondiging van een nieuwe feature worden we dan ook vaak heel enthousiast. Zo ook toen Instagram recentelijk de poll heeft toegevoegd aan zijn Insta Stories. En nu wordt het leuk..

A/B testen was nog nooit zo simpel

Vraag maar raak

Deze nieuwe functie zou zomaar een belangrijk instrument kunnen worden binnen Social Media Marketing. Het geeft namelijk een hele nieuwe richting aan deze vorm van marketing die we op andere kanalen niet eerder zijn tegengekomen. De swipe up-functie op Instagram was belangrijk voor directe e-commerce en kwantitatieve marketeers (Gary Vaynerchuk, 2017) . Bij de poll kun je daadwerkelijk inzicht krijgen in waar de mentaliteit van de eindgebruiker ligt. Het is een hele luchtige manier om meningen van je doelgroep te achterhalen. A/B testen was nog nooit zo simpel!

image1

Het goed toepassen van de poll stimuleert interactie, vergroot de betrokkenheid van je doelgroep en creëert binding (Jurriën Oonk, 2017). Om dit te bereiken is het zaak dat je je volgers laat zien dat je open staat voor hun ideeën en meningen. Betrek ze bij het proces en laat ze vooral het resultaat zien. Dat maakt het stemmen leuk, je volgers raken betrokken en voelen sympathie voor je merk. Blijf ook zeker analyseren. Instagram geeft namelijk ook een overzicht van hoeveel mensen je story wegswipen en dus niet interessant vinden. Dit is data waar je als marketeer veel mee kunt. Daarnaast zijn de resultaten niet anoniem (Aatif Sulleyman, 2017). Je ziet dus precies wie wat gestemd heeft.

Al met al kun je als bedrijf zeker inspelen op ontwikkelingen die buiten je macht liggen. Hiervoor is het wel zaak dat je je bewust bent van deze veranderingen. Voor Instagram zie ik veel kansen die goed benut kunnen worden. Het is een platform die steeds meer gebruikers trekt. Daarnaast is Instagram heel innovatief waardoor ze vaak met waardevolle marketingfeatures komen. Bij het inzetten van de poll wil ik wel een kanttekening maken. Dit kopje heet wel “Vraag maar raak”, maar maak van je polls geen feedbackmachine. Zet je polls dus gedoseerd in en houdt het leuk voor je volgers. Laten we de kop dus maar veranderen naar: “Vraag, maar raak”. Ik ben zeker fan!

Literatuurlijst

[1] Aatif Sulleyman (oktober, 2017). Instagram polls not anonymous. Geraadpleegd via: http://www.independent.co.uk/life-style/gadgets-and-tech/news/instagram-polls-not-anonymous-embarrassing-how-to-post-stories-a7986586.html

[2] Deep Patel (september, 2017). 10 Social-Media Trends to Prepare for in 2018. Geraadpleegd via: https://www.entrepreneur.com/article/300813

[3] Gary Vaynerchuk (oktober, 2017). Instagram poll stickers: what marketers should be thinking about. Geraadpleegd via: https://www.garyvaynerchuk.com/instagram-poll-stickers-what-marketers-need-to-know/

[4] Hootsuite (2017). Manage all your social media in one place. Geraadpleegd via: https://hootsuite.com/

[5] Newcom (januari, 2017). Social media onderzoek 2017. Geraadpleegd via: https://www.newcom.nl/socialmedia2017?page=socialmedia2017

[6] Jurriën Oonk (oktober, 2017). 6 tips voor de perfecte poll in Instagram Stories. Geraadpleegd via: https://www.frankwatching.com/archive/2017/10/06/6-tips-voor-de-perfecte-poll-in-instagram-stories/

[7] Sanne Kruis (maart, 2014). Jongeren op social media. Geraadpleegd via: http://mediainjection.nl/jongeren-op-social-media/

[8] Tom Ward (mei, 2017). Oh, Snap: Instagram Stories Is Killing The Competition. Geraadpleegd via: https://www.forbes.com/sites/tomward/2017/05/03/oh-snap-instagram-stories-is-killing-the-competition/#10b42d5fb04e

 

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s