Niet achterblijven met content marketing? Duik in het hoofd van een expert! (Interview)

Content marketing is nog zeker hot en de evolutie gaat maar door. Overal waar je komt en gaat heb je te maken met content marketing. Denk aan alle app’s die je gebruikt op je smartphone en online advertenties, alles staat in verband met content. Content marketing maakt steeds een groter deel uit van de huidige tijd en is niet meer weg te denken uit onze dagelijkse routine. Als een millennial born and molded by the internet, weet ik dat content marketing onmisbaar is voor een bedrijf in de tijdperk van nieuwe technologieën. Nou heb je waardevolle content gecreëerd voor jouw doelgroep. Maar hoe ga je dit optimaliseren? Content marketing deskundige Renske Meens deelt haar expertise in de wereld van social media. In het hoofd van een expert zit de beste content, voor mij als interviewer is dit de uitgelezen kans om in deze blog dieper in te gaan op het optimaliseren van content en dit met jou en de buitenwereld te delen.

Passie en creativiteit maakt een expert

Volgens Renske Meens (23) is de evolutie van content marketing volop aan de gang en onvermijdelijk. Zij is daarom constant bezig met het optimaliseren van content binnen het bedrijf Emesa voor VakantieVeilingen.nl, waar zij werkzaam is als content marketeer. Emesa is een e-commerce bedrijf dat zich vooral richt op de reis- en vrijetijdssector. Met verschillende platformen, waaronder VakantieVeilingen.nl bieden zij dagelijks nieuwe aanbieden. Met de 200 werknemers bij Emesa ligt het gemiddeld leeftijd laag. Het is een jonge, dynamische organisatie die online shoppen leuker maakt voor de klanten met bijpassende content. Binnen VakantieVeilingen focust Renske zich vooral op het produceren van content via de social media kanalen zoals Facebook en Instagram.

De mooiste en beste content uit Renske’s hoofd wordt met passie en creativiteit aangedreven om vervolgens content te kunnen visualiseren. De passie en creativiteit van Renske maakt haar expertise en inspireert daarmee haar omgeving. Met haar 23 jaar kent ze content marketing in de online wereld tot op de kern. Ondanks haar jonge leeftijd binnen het bedrijfsleven is content marketing niet alleen altijd haar passie geweest, maar ook een uitdaging. Door grenzen te verleggen en content continu te optimaliseren wordt zij constant uitgedaagd om haar passie voor content te ontwikkelen.

De evolutie van content marketing is duidelijk nog steeds aan de gang en daarmee blijft de ontwikkeling van Renske ook doorgaan. Renske Meens is daarom de juiste persoon om het specialisme content marketing van begin tot eind onder de loep te brengen.

“Content marketing proberen we steeds meer te personaliseren, zodat de klant zich speciaal en uniek voelt.”

Theorie vs Praktijk

In vorige artikel is voortgekomen dat de waarde van content op verschillende manieren bepaald kan worden. Zo heeft Josh Steimle (2014) een aanvulling gedaan op de definitie van content marketing die Joe Pulizzi in theorie heeft vastgelegd. Joe Pulizzi (2007) hanteert de definitie van content marketing als volgt: “Content marketing is a marketing technique of creating and distributing valuable, relevant and consistent content to attract and acquire a clearly defined audience with the objective of driving profitable customer action.” Hierbij bouwt Steimle voort op het sleutelwoord “waardevol”. Steimle beweert dat content waarde krijgt wanneer er aandacht en drang is om de content te consumeren. Renske Meens is het eens met Steimle. Zo voegt zij toe: “Content marketing proberen we steeds meer te personaliseren, zodat de klant zich speciaal en uniek voelt.”

Naast de verschillende manieren om de definitie van content marketing te bepalen zijn er tal van mogelijkheden om succesvolle en waardevolle content te creëren en in te zetten. Zo is content te zien in vormen als online advertenties, storytelling en persoonlijke content. Volgens Renske is de nieuwsbrief en e-mail het meest waardevolle tool om content te verspreiden, omdat deze content gepersonaliseerd kan worden. Theoretisch gezien zou er sprake zijn van optimalisatie als content steeds wordt verbeterd. Maar in de praktijk is het ook belangrijk om te kijken naar wanneer deze geoptimaliseerde content kan worden gepost. Ook de timing voor het plaatsen van content is een proces van testen en behoort tot het optimaliseren van content. Dit wordt door Renske gedaan aan de hand van het bereik. Deze tijdstip verschilt per bedrijf per doelgroep. In het geval van Renske is doordeweeks rond een uurtje of acht een goede timing, omdat de doelgroep dan lekker onderuit op de bank zit en lekker ontspannen door Facebook scrolt.

“Voor mij is content marketing het achterhalen van de wensen en behoeften van de klant en die in de praktijk toepassen.”

Een kijkje in het hoofd van Renske Meens

Volgens Renske is content marketing het achterhalen van de wensen en behoeften van de klant en die in de praktijk toepassen, om de klant een zo leuk mogelijke beleving bij het merk VakantieVeilingen te laten ervaren. Om creatieve content te creëren maakt zij gebruik van interviews en gedragsanalyses uit Google Analytics. Zo komt ze erachter wat de volgers en potentiele klanten van VakantieVeilingen leuke content vinden.

“Waardevolle content is content die naadloos aansluit op waar de doelgroep naar op zoek is.”

Bij content is natuurlijk altijd de vraag wat nou succesvolle content is dat waarde voor het bedrijf met zich meebrengt. Vaak komen er dan termen bij kijken als: creatieve, goede, effectieve en waardevolle content. Voor Renske Meens is content succesvol wanneer er waarde wordt gecreëerd wanneer deze specifiek op de doelgroep aansluit. Spieken bij de concurrentie is volgens Renske niets om je voor te schamen, want als het wiel als is uitgevonden is het soms onzin om er zelf nog veel tijd in te steken. Maar door creatieve content te creëren mag er best out of the box gedacht worden, stelt Renske.

Om de waarde te creëren voor de doelgroep houdt Renske zich bezig met gepersonaliseerde content, zo bouwt zij een band op met de klant. Personalisatie van content vindt Renske daarom ook geweldig. Personalisatie van content zet Renske meer in bij de nieuwsbrief en de overige e-mail verkeer. Gepersonaliseerde content inzetten nadat de klanten in contact zijn bekomen met het bedrijf, is dan ook noodzakelijk om een band met de klant op te bouwen. Door deze band op te bouwen met de klant bestaat er een grotere kans op een sale of een herhalingsaankoop. Het optimaliseren van content naar gepersonaliseerde content in een latere fase van de klant is daarom ook cruciaal voor Renske. Zoals al genoemd wordt content geoptimaliseerd door middel van interviews met de doelgroep en gedragsanalyses uit Google Analytics. Op het gebied van social media vindt zij dit een minder goed idee om in te zetten, omdat er dan berichten worden verzonden naar een grotere massa. Wel worden er berichten gedeeld in bepaalde regio’s.

Conclusie

Bedrijven blijven moeite hebben met het begrijpen van content marketing. Met behulp van content marketing deskundige Renske Meens is er helderheid gegeven op hoe je waardevolle content verder kan optimaliseren. Kortom, om creatieve en mooie content te creëren moet er een duidelijke aanpak zijn. Verdiep je in het proces en de doelgroep maar ga mee met de nieuwe trends en ontwikkelingen. Renske doet dit door content te creëren met haar passie en creativiteit. Naast haar creativiteit maakt Renske gebruik van marktonderzoek om constant de content te optimaliseren en een hogere conversie te realiseren. De gouden tip van deze blog is: wees niet bang om out of the box te denken. Door binnen de kaders te denken wordt je nooit groter en succesvoller dan het kader zelf, wees daarom creatief en geef ruimte om te groeien.

 

 

Bijlage

Introductie

  • Respondent stelt zich voor
    • Naam, leeftijd, opleiding, baan/functie
      • Mijn naam is Renkse Meens. Ik heb Media, Informatie en Communicatie gestudeerd aan de HvA. Sinds 2 jaar vervul ik de rol van content marketeer bij Emesa voor VakantieVeilingen.nl. Daarvoor heb ik een jaar de functie van webredacteur vervuld binnen Emesa.
  • Informatie over het bedrijf
  • Emesa is een e-commerce bedrijf dat zich vooral richt op de reis- en vrijetijdssector. Met platformen als VakantieVeilingen, ActievandeDag en VaVaBid bieden wij dagelijks de leukste aanbiedingen aan. Er werken +- 200 mensen bij Emesa. Het is een jonge, dynamische organisatie die zich elke dag inzet om het online shoppen leuker te maken voor hun klanten en om hun klanten te verassen met leuke content.

Content marketing

Algemeen

  • Kunt u content marketing in eigen woorden beschrijven?
  • Ik ben in mijn functie constant bezig met marktonderzoek. Door middel van interviews en gedragsanalyses die ik uit Google Analytics trek probeer ik erachter te komen wat de volgers van VakantieVeilingen nou leuke content vinden en wat niet. Voor mij is content marketing dan ook het achterhalen van de wensen en behoeften van de klant en die in de praktijk toepassen, om de klant een zo leuk mogelijke beleving bij het merk VakantieVeilingen te laten ervaren.
  • Wat zijn uw associaties bij het horen van content marketing?
  • Bij het horen van content marketing denk ik gelijk aan mijn werk en dat is het creëren van content die specifiek op de klant (doelgroep) gericht is. Maar ook denk ik aan gepersonaliseerde content om een band op te bouwen met de klant.
  • Hoe wordt content marketing binnen uw bedrijf toegepast?
  • Binnen Emesa is de meest waardevolle marketingtool de nieuwsbrief via e-mail. Vanuit hier komen de meeste bezoekers naar de website. Zodra een klant iets heeft gekocht ontvangt deze ook een bevestiging via de mail. Dit proberen we steeds meer te personaliseren, zodat de klant zich speciaal en uniek voelt. Zo starten we sinds kort de e-mail met de naam van de klant.

Ik focus me vooral op het produceren van content via de social media kanalen Facebook en Instagram. Zoals ik al gezegd had verander ik de content die ik publiceer aan de hand van interviews met de doelgroep en gedragsanalyses uit Google Analytics. Social media is iets dat mensen gebruiken voor vermaak en entertainment. Gave filmpjes van een nieuwe achtbaan of foto’s van een pasgeboren diertje in een dierentuin zijn voor ons bijvoorbeeld relevante content. Het gaat immers over dingen waar de klant via VakantieVeilingen naar toe kan. Daarnaast proberen we op social media de klanten zelf ook zo veel mogelijk interactie te geven. Zo hebben we mensen gratis tickets gegeven voor dierentuinen en pretparken met de voorwaarde dat ze een review voor ons schreven op de website. Wel met echte ervaringen uiteraard en geen script. Zulke reviews zijn ontzettend waardevol. Ook hebben we de Bucketlist Challenge uitgevoerd, waar 4 winnende kandidaten een hele lijst aan gekke activiteiten moest uitvoeren in Walibi Holland. Het team met de meeste punten won een jaar lang gratis entree naar Walibi Holland. Dit project was ook deels gesponsord door Walibi Holland.

Verder wordt er ook nog gedaan aan internetreclame door middel van clickbaites op diverse websites, maar daar hou ik me niet mee bezig.

  • Wat verstaat u onder waardevolle content?
  • Waardevolle content is voor mij echt content die naadloos aansluit op waar de doelgroep naar op zoek is. Als je dingen kunt creëren waar je blij van wordt is dat toch het mooiste ooit?
  • Hoe zorgt u ervoor dat uw content waardevol is voor uw doelgroep?
    • Door middel van heel veel testen en resultaten checken bij Facebook statistics, Google Analytics en bij de doelgroep zelf aan de hand van interviews.
  • Hoe zorgt u voor de beste timing van het delen van content?
  • De timing voor het plaatsen van content is ook een proces van testen. Aan de hand van het bereik kun je concluderen of een timing correct was of niet. Zo is doordeweeks rond 20:00 een goede timing, omdat onze doelgroep dan lekker onderuit op de bank zit en even lekker ontspannen door Facebook scrolt. Overdag is doordeweeks minder handig, omdat onze doelgroep dan aan het werk is. In het weekend is rond 11 uur ’s ochtends juist een betere timing, omdat de doelgroep dan net wakker is.

Content creatie

Het creëren van waardevolle content is belangrijk, maar het moet tegelijkertijd pakkend en creatief zijn.

  • Hoe zorgt u voor creatieve content? Haalt u ergens inspiratie vandaan?
    • Inspiratie haal ik uit de diverse acties die VakantieVeilingen aanbiedt. Het aanbod is zo uitgebreid en dagelijks komen er allemaal leuke, andere dingen online. Verder spiek ik ook bij concurrenten zoals Groupon naar wat zij online publiceren.
  • Neemt u ook voorbeeld van andere bedrijven?
  • Ja haha! Erg eigenlijk, maar als het wiel al is uitgevonden is het soms onzin om er zelf nog zo veel tijd in te steken.
  • Wat denkt u over de personalisatie van content?
  • Personalisatie van content is echt geweldig. Je kunt het goed inzetten om een betere band op te bouwen met je klant.
  • Doet u ook aan personalisatie van content?
  • Personalisatie van content wordt bij ons meer ingezet in de nieuwsbrief en in het overige e-mail verkeer. We ervaren dat dit op social media een beetje lastig is, aangezien je berichten zend naar een grotere massa. Wel delen we soms berichten alleen binnen een bepaalde regio (zoals Spa Zuiver naar Amsterdam en omgeving, vanwege relevantie).
  • Waarom is personalisatie van content een trend geworden?
    • Omdat klanten zich veel meer persoonlijk verbonden voelen met je bedrijf als je ze op een persoonlijke manier benaderd.
  • Heeft u een stappenplan waar u zich aan houdt bij het implementeren van content marketing?
  • Een stappenplan niet zo zeer. Ik heb wel een wekelijkse planning waar ik gebruik maak van vijf zelf bedachte pijlers. Deze pijlers zijn acties, fun, nieuws, weetjes en activeren. Onder elke pijler vallen andere soorten content berichten, zoals dus nieuwsberichten, grappige filmpjes, leuke weetjes over bijvoorbeeld een stad of winacties. Per week probeer ik elke pijler wel een keer naar voren te halen, zodat de content die ik publiceer gevarieerd en leuk blijft.

Klantenrelatie

  • Wat wordt er allemaal gedaan aan klantenrelatie binnen uw bedrijf?
  • Klantrelatie wordt meer onderhouden door de klantenservice en de accountmanagers. De klantenservice onderhoudt contact met klanten die bellen en ze reageren ook op vragen/opmerkingen die op social media worden geplaatst. De accountmanagers onderhouden contact met onze partners die hun acties aan willen bieden.
  • Wat is de relevantie van klantenrelatie binnen uw bedrijf?
  • Klantrelatie is heel belangrijk binnen Emesa. Het is een e-commerce bedrijf en uiteindelijk zijn we toch sales-gericht. Ik ben van mening dat je de meeste omzet kunt halen als je klanten tevreden zijn en meerdere keren iets bij je kopen kopen.
  • Hoe zorgt content marketing dat klanten zich binden aan het bedrijf?
  • De rol die ik als content marketeer binnen VakantieVeilingen heb is eigenlijk om de beleving van het merk te vergroten. Facebookers kiezen er zelf voor om je pagina te liken of niet. Maar het leukst is het als de likers van je pagina ook gaan reageren op de content. Via het verspreiden van de boodschap van VakantieVeilingen en het onderhouden van een band met de klanten wordt de overall experience van klanten met het merk VakantieVeilingen versterkt. In ieder geval, als je juiste content publiceert.
  • Kunt u voorbeelden geven van content die positieve reacties heeft gekregen van klanten?
  • De populairste content is content waar onze volgers iets kunnen winnen. Van een stedentrip tot kaartjes voor Walibi Holland, op dit soort berichten wordt veruit het meest gereageerd. Ook is onze doelgroep fan van pasgeboren dieren. Bijvoorbeeld een post van een pasgeboren jachtluipaarden vijfling in Beekse Bergen was ontzettend populair. Maar de post van een pasgeboren dolfijntje in het Dolfinarium werd niet zo goed ontvangen. Hier kregen we vooral reacties van dierenactivisten op die het zielig vonden voor het dolfijntje dat hij in het Dolfinarium zat. Hier hebben we dan ook van geleerd dat we beter eerst even de algemene mening over een bedrijf kunnen checken voor we onszelf ermee associëren.

Toekomst

  • Hoe denkt u over de toekomst van online marketing?
  • Ik denk dat online marketing in de toekomst een steeds grotere rol gaat spelen. Internetshoppen wordt steeds populairder en in de toekomst zullen er misschien wel helemaal geen fysieke winkels meer zijn. Om de concurrentie aan te kunnen gaan in de online wereld zal online marketing daarom steeds belangrijker worden.
  • Hoe denkt u over de toekomst van content marketing?
  • Omdat online marketing steeds belangrijker zal worden en de concurrentie op het internet steeds groter zal worden, zal het belang van content marketing ook toenemen. Als je je wilt onderscheiden moet je content creëren die naadloos aansluit op de behoeften van de consument. Zo zal je in de toekomst on top of mind van de consument blijven en boven je concurrenten staan.
  • Wat denkt u dat er in de toekomst zal veranderen aan content marketing? Zijn er al trends die u geanalyseerd heeft?
  • Wederom denk ik hier dat het personaliseren van content een grote rol gaat spelen. Er wordt nu al veel gebruik gemaakt van big data om content te personaliseren, maar het kan nog veel meer en beter uitgevoerd worden. Ook denk ik dat het als bedrijf belangrijk is om content te produceren die consumenten ook daadwerkelijk willen zien. Dus in plaats van de consument lastig vallen met advertenties juist inspelen op de behoeften en een band opbouwen.
  • Heeft u nog tips voor het succesvol toepassen van content marketing? Of tips waar we op moeten letten bij het creëren van content?
  • Dat hangt uiteraard af van voor welk bedrijf je werkt en welke doelstelling dat bedrijf heeft voor content marketing. Maar over het algemeen adviseer ik om echt naar je doelgroep te kijken, vanuit je doelgroep te denken en op basis daarvan content creëren waar jouw consumenten blij van worden!

Ook is het aan te raden om interactief met je consument bezig te zijn. Stel ze vragen, creëer respons onder je content. Als je in contact bent met je consument is het veel makkelijker om een band op te bouwen. Als je consumenten jouw vertrouwen zullen ze eerder voor jouw bedrijf kiezen dan dat van een concurrent.

Afsluiten

  • Bedanken voor het interview
  • Vragen
  • Afsluiten

Pulizzi, J. (2007) Content Marketing Institute: What Is Content Marketing?: Useful content should be at the core of your marketing. Bron: http://contentmarketinginstitute.com/what-is-content-marketing/

Steimle, J. (2014, september) Tijdschrift Forbes: What is content marketing? Bron: https://www.forbes.com/sites/joshsteimle/2014/09/19/what-is-content-marketing/#1249f49b10b9

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s