Millennials moeilijk te bereiken? Niet met Social Media!

Social Media. Wie zit er tegenwoordig niet op? Wanneer je eyebrows on point zijn moet dat natuurlijk gedeeld worden op Snapchat. En een jaloersmakende foto van je pizza mag niet ontbreken op Insta. Millennials, en dan voornamelijk foodies als ik, herkennen dit misschien wel. In de huidige digitale wereld zijn we continu bezig met Social Media. Social Media is een breed begrip met verschillende invalshoeken. Om hier meer te weten over te komen, deelt Müge Peker haar ervaringen met mij.

Müge Peker is 29 jaar oud en is als Online Marketeer verantwoordelijk voor de Social Media kanalen van MS Mode. Hier zijn ze momenteel bezig om een jongere doelgroep aan te trekken. Met al 6 jaar ervaring als Online Marketing specialist bij ook onder andere DTG, mag zij zeker gezien worden als expert in het vak. Müge maakt de Social Media planning voor MS Mode. Ze vertelt: “Ik doe dit ook voor Google en Facebook advertising. Ik heb heel veel meetings op een dag en ben continu aan het rond rennen. Ik ben met veel verschillende projecten tegelijk bezig. Zo kunnen collega’s vaak verschillende wensen hebben, ik wil altijd zo goed mogelijk voldoen aan hun verwachtingen. ” Zelf is Müge niet erg actief op Social Media: “Facebook gebruik ik het meeste. Facebook was up and coming toen ik begon met Social Media gebruiken. Al mijn vrienden en familie gebruiken Facebook, het is een manier om hun te bereiken en leuke dingen met hun te delen. Ik heb ook Instagram maar dat gebruik ik niet vaak. Snapchat en andere Social Media kanalen gebruik ik ook amper.”

Bullseye met Social Media

Ik ben benieuwd welke Social Media tools zij gebruikt bij MS Mode. Volgens Müge is Hootsuite onmisbaar: “Alles inplannen is natuurlijk het handigste. Dat doen we via deze tool voor Instagram en Snapchat. Facebook heeft zijn eigen in-planner. Wij gebruiken eigenlijk alle Social Media kanalen: Facebook, Instagram, Pinterest, Twitter en Snapchat. De meeste sociale netwerken bieden vele functies aan die de band tussen jou en je klanten kan versterken waardoor je een positieve merkervaring teweeg brengt.” Social Media Marketing werkt voor vooral specifieke doelgroepen erg goed. Müge: “Met een specifieke doelgroep kan je goed targeten. Vooral millennials zijn via Social Media te bereiken. Weet hoe je doelgroep denkt, dat is wel heel belangrijk. Zonder deze informatie zal targeten lastig worden. Kijk hoe je moet communiceren met de doelgroep en zorg dat je inzicht krijgt in de content die je doelgroep leuk vindt en deelt. Zonder deze elementen kom je niet dichterbij een conversie.” Hier sluit ik mij volledig bij aan. Professioneel gecreëerde content op Social Media moet de aandacht van gebruikers trekken. Met deze content wil je interactie tot stand te brengen met als doel dat jouw doelgroep het deelt via een van de sociale netwerken. Door het delen van de content door gebruikers onderling wordt de waarde vergroot en spreekt met ook wel van earned media. Content is dus key.

Millennials bereiken, een koud kunstje?

Over het aantrekken van millennials wil ik meer weten. Bedrijven vinden het soms moeilijk om deze groep te bereiken. Hoe komt dat? Müge: “Millennials hebben een erg sterke denkwijze en weten wat ze willen. Ze zijn niet goed vatbaar voor advertenties. Als je op langere termijn een band met ze hebt opgebouwd, gaat dat makkelijker.” Sociale Media zijn tegenwoordig de kanalen waar veel millennials 24 uur per dag direct en indirect mee bezig zijn. Waarom eigenlijk? Volgens Müge is dit vooral doordat millennials gevoelig zijn voor bewijsdrang. Dit uiten zij met Social Media in prestaties en het gevoel erbij te moeten horen. Social Media geeft namelijk een kijkje in je leven, dus een foto van een feest heeft een onderliggende bewijsdrang. Haar tips om deze doelgroep te bereiken: “Millennials zijn gevoelig voor bedrijven met een uniek en eerlijk verhaal. Ze vinden het belangrijk om zich te kunnen identificeren met een bedrijf. Het inschakelen van een blogger, vlogger of (media-)influencers voor een campagne draagt hier aan bij. Zeker in combinatie met Social Media platformen kan dit een hele goede manier zijn om deze doelgroep aan te trekken.” Je moet bij millennials een snaar raken waarbij ze je content willen delen, omdat het iets bewijst. Het inzetten van influencers kan daaraan bijdragen, daar ben ik het zeker mee eens. Social influencers worden namelijk gezien als kennisleiders in een gespecialiseerd gebied met veel bereik. Het zijn trendsetters en hun volgers willen graag door hen geïnspireerd worden. Deze status maakt influencers heel interessant voor marketeers. Als zij een product aanbevelen op hun kanaal, volgt hun hele doelgroep. Meer voordelen van het inzetten van een influencer kun je vinden in dit artikel die ik heb geschreven.

Social Media is dus nog steeds hot and happening onder millennials. Deze groep gebruikt de platformen vooral om hun vrienden te bereiken en leuke dingen met hun te delen. Ze delen content wanneer het aansluit bij hun persoonlijkheid, wanneer het hun identificeert. Het is een groep die bewijsdrang heeft en dit graag wilt laten zien aan hun omgeving. Als bedrijf kun je hierop inspelen door influencers te betrekken bij je Social Media marketing en social content te maken die voor herkenning zorgt. Want herkenning = social sharing.

 

GIPHY

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s